Zo goed als nieuw, altijd binnen gestaan, van een oud vrouwtje geweest

Ik vind dit soort termen “als nieuw en ongedragen” wel logisch, het is uiteindelijk gewoon een in- en verkoopspel, waarbij je met gezond verstand je eigen afweging moet maken.

Nieuw en ongedragen.

Vervolgens zie je de foto’s met hem om de pols :stuck_out_tongue:

1 like

helemaal mee eens. En ik geef een verkoper ook geen ongelijk als hij het beste van zijn product probeert te maken. Maar sommige rekken bepaalde begrippen wel aardig op tot aan het niveau dat je in mijn ogen de boel loop te belazeren.

Laatst ook werd er een horloge aangeboden. Op de foto keurig met doos. In de tekst daaronder “zonder doos en papieren”.

1 like

Omdat je ze nooit draagt …

Deze kon ik niet laten lopen. :wink: :v:

Nieuw is gewoon ‘nieuw in doos’. Klaar. De rest is ‘zo goed als nieuw’ (hoogstens een swirl) of ‘gebruikt’ waarbij er variatie kan zitten in de laatste.

1 like

Eens!

Theo and Harris is notoir in het geven van veel te positieve kwalificaties aan de staat van een horloge, door tritium ingebrande stukjes op de dial, alsnog is het een dial in perfecte staat, enzovoorts.

Ik ben het niet helemaal met je eens. Ik leg het uit en doe een poging tot logische categorieën te komen… Voor mij is ‘gedragen’ echt het horloge om gehad en er mee op pad geweest. Het horloge louter passen in een winkel of als je een verzamelaar bent deze af en toe uit je kluis halen is niet het ‘dragen’ van een horloge! Echter, je kunt niet altijd zeggen dat een ‘ongedragen’ horloge nieuw is, als er door bijv. het passen krassen op komen is dit dus een horloge wat niet nieuw is, maar wel ongedragen! Zoals ik al eerder stelde is het wel zo dat een nieuw horloge niet ‘gedragen’ mag zijn (zelfs al zit er niet één kras op), het horloge is immers gebruikt en als zodanig emotioneel ‘ontmaagd’:wink:. Stickers of geen stickers etc. staat er naar mijn mening los van, ik zou dit meer zien als toevoeging (en bijv. extra zekerheid dat het horloge echt nieuw is). Dit alles in ogenschouw nemend kom ik tot de volgende categorieën:

• nieuw (ongedragen èn 100% krasvrij etc.).
  • ongedragen maar niet nieuw (niet 100% perfect dus, kan krasje zijn door passen of wat dan ook, met daarbij een kwalificatie van de staat van het horloge, bijv. nieuwstaat of 80% etc.).
  • gedragen (met daarbij een kwalificatie van de staat van het horloge).

Stickers, boekjes e.d moet je zoals ik al zei als een optie zien, toepasbaar bij elke categorie.

1 like

Ik kan mij persoonlijk vinden in jouw gevoel bij wat “dragen” inhoudt. Ik kan me niet vinden in jouw gevoel bij “nieuw”. Het lastige is dat die begrippen dus aan interpretatie onderhevig zijn, dus iedereen kan zijn eigen categorieën verzinnen. Deze categorieën zijn mijns inziens even goed te verdedigen als de jouwe:

• nieuw in ongeopende verpakking (niet eerder overgedragen aan een particulier);
  • nieuw en ongedragen (niet eerder overgedragen aan een particulier, wel uit de verpakking geweest);
  • nieuw (niet eerder overgedragen aan een particulier, wel gedragen om te passen in de winkel);
  • in ongeopende verpakking (wel in particuliere handen geweest);
  • ongedragen (wel in particuliere handen geweest, wel uit de verpakking geweest);
  • als nieuw (wel in particuliere handen geweest, wel gedragen, maar zonder gebruikssporen);
  • en dan de andere categorieën met gradaties van slijtage en schade.

En dan kun je nog bakkeleien over of de band op maat gemaakt is geweest in de winkel. :thinking: Hiermee wil ik niet zeggen dat ik deze categorieën als zodanig wil verdedigen, maar ze zijn op zich verdedigbaar. Net als andere keuzes.

Daarom is mijn advies in alle gevallen: raadpleeg de definitielijst van het verkoopplatform en lees/schrijf een uitgebreidere beschrijving van de staat van het horloge in de advertentie zelf.

1 like

De categorie m.b.t. gedragen en “kleine krasjes” blijft érg subjectief!

Nogal wat verkopers schrijven “kleine kras op bezel maar niet storend”; dat slaat nergens op!

Ben pas geleden naar een horloge wezen kijken dat stond geadverteerd als “met wat kleine draagsporen” terwijl het in míjn ogen flink beschadigd cq. “gedragen” was terwijl de verkoper zélf dat wel mee vond vallen. :thinking:

De verkoper was overigens bijzonder vriendelijk…het leerde mij vooral dat iedereen nét weer een ander idee heeft wat krasjes zijn en wat echt schade is! :face_with_monocle:

P.s. en ja ik ben een OCD achtig type dat élk krasje ziet :face_with_monocle: :flushed:

2 likes

Bij nieuw zou de garantie ook volledig moeten zijn. Bij ongedragen niet.

Je hebt gelijk, iedereen kan zijn eigen categorieën maken, maar dit was mijn eigen waarheid (interpretatie). Overigens denk ik wel dat de categorisatie die ik had gemaakt dicht bij de algemeen geaccepteerde norm komt. Sterker nog, zelfs nog een categorie teveel. Ik denk namelijk dat de meeste juweliers volstaan met ‘nieuw’ of ‘gedragen’, de categorie ‘ongedragen’ valt dan in de categorie ‘nieuw’, mits het horloge er natuurlijk 'redelijk’uitziet. Ik vind dit laatste (redelijk) dan weer te relatief, vandaar dat ik een extra categorie had gemaakt.

De beste oplossing voor de koper is als de verkoper er zoveel informatie als mogelijk bijgeeft, dus niet echt een categorisatie, maar gewoon alles vertellen over het horloge :smiley:. Het is dan aan de koper om er een kwalificatie aan te hangen en zo hoort het ook, want de koper koopt het product uiteindelijk, of niet…

1 like

Precies mijn idee. :sunglasses: Al helpen categorieën wel om te filteren op online platformen.

2 likes

Oneens, ik zie geen reden waarom bij ongedragen de garantie niet volledig zou moeten zijn. De garantie die je krijgt betreft namelijk altijd de (functionele) werking van het horloge en heeft vrijwel nooit betrekking op de uiterlijke (cosmetische) staat. Enige uitzondering is misschien als je een keramische Rado o.i.d. koopt en er krassen opkomen, maar zelfs dan zal de verkoper nog zeggen dat het je eigen schuld is en dat je er vast met een moker op hebt geslagen :slight_smile:

Daar heb je een punt!

1 like

Het begrip verschilt nog wel eens. De een valt krasjes niet op en bestempeld het als nieuw, een ander heeft OCD en ziet elke swirl. Ik behoor tot de laatste categorie. :stuck_out_tongue:

Welke logica zit daarachter?

Zie hier…Grijze dealer verkoopt hem ongedragen maar hij is al eerder afgestempeld door de AD. Geen volledige garantie en dus niet nieuw. Maar zo zie ik het iig. De rest van je comment vind ik niet relevant en heb ik het ook niet over wat wel en niet onder garantie valt.

Een foto van het te verkopen horloge ( en dus niet van een ander exemplaar van de fabrikant of website van een juwelier) zegt niet alles. Een beetje fotoshop en alles wordt nieuw. Ik koop bijna nooit op internet, maar dan nieuw/dealer.
Een occasion haal ik zelf op, al moet ik er ver voor rijden (onderdeel van de hobby, bovendien er zijn immers weinig oude vrouwtjes die altijd binnen hebben gestaan. :blush:

Mijn beste, je draait het om, dit is namelijk ook niet wat ik zeg in mijn post. Waar ik op reageer is dat jij zegt dat je op niet nieuwe producten geen (volledige) garantie krijgt. Dit klopt niet, krassen e.d vallen namelijk sowieso niet onder garantie. Als jij een horloge koopt accepteer je de staat waarin het horloge verkeert wel of niet, kom je een weel later terug met een kras dan heb je gewoon pech. Overigens heb je bij een grijze dealer ook gewoon garantie, dit is namelijk wettelijk verplicht. Mijn Certina van Brandfield (grijze verkoop) kwam zelfs met ingevulde garantiekaart (wel op mijn verzoek) en toen bleek dat de secondenwijzer precies tussen twee indices sloeg (ja ik ben een zeikert als het hier om gaat) heb ik hem naar de officiële Certina dealer gebracht in Bijenkorf en vanuit hier is hij terug naar Certina geweest en kwam hij na een uitgebreide servicebeurt (pressure test, nieuwe pakking, nieuwe batterij etc.) terug in een mooi bewaaretui👍🏻.

Lets agree to disagree…:+1:

1 like