Zo moet je niet online een horloge kopen!

Hier een verslag van wat je (eigenlijk) niet moet doen als je online een horloge wilt kopen.

Onlang vond ik op Chrono24 een horloge die ik zocht. Nieuw (overjarig), met garantie(kaart) en alle papieren voor een goede prijs. De advertentietekst was behalve merk en typenummer erg karig: ORLOGIO NUOVO, SCATOLA E GARANZIA, PREZZO LISTINO ----,-- SCONTO -40% ----,–
Niet echt een aanlokkelijke advertentie en erg weinig informatie (wel wat foto’s). Omdat betreffende horloge niet meer gemaakt wordt en (de staat) nieuw is toch maar eens in het Engels een hengeltje uitgeworpen. Krijg ik een reactie terug in het Italiaans…… mmmm… gelukkig is er Google Translate en kan ik er toch chocola van maken. Er kwam een Italiaanse mailwisseling op gang en de verkoper blijkt een juwelier uit Zuid-Italië te zijn die via Chrono24 een aantal horloges probeert te verkopen (Maffia anyone?).

Als een Sherlock Holmes zitten speuren op het net (via e-mail, horloge nummer, adres, naam, woonplaats enz.) en ik werd wat meer wijzer. Op een regionale Italiaanse verkoop website vond ik ook een soortgelijke advertentie. Ik kwam er achter dat er inmiddels minder horloges te koop stonden als eerst dus dat duidt op verkoop. Maakt dit de verkopende partij betrouwbaar? Niet echt natuurlijk en dat hij het geld het liefst (eerst) overgemaakt wou hebben is erg riskant.

Ondanks dat wou ik het horloge ‘so bad’ dat ik zekerheden zocht. Ik had al wat foto’s ontvangen, ik had het adres van de winkel maar wat koop je daar voor? Wat vertrouwen gaf was gewoon de toon van de conversatie. De verkoper was niet ‘pushi’ en maakte bijvoorbeeld op verzoek ook gelijk een foto van zijn identiteitsbewijs tezamen met het horloge incl. toebehoren. Het beeld van mij was dat het een goedwillende verkoper was die niet al te veel bekend was met de codes van een verkoop doen op het internet, goedwillend maar wat onhandig.

Mijn hebberigheid heeft er inmiddels toe geleidt dat ik het horloge wou kopen als hij de kosten voor verzekerde verzending zou dragen. Tja, dan moet je ook verder en ik ontving een bankrekeningnummer. Ik gaf aan dat ik een IBAN en BIC code moest hebben ander kon ik niks overmaken. Hij zou het bij zijn bank navragen en uiteindelijk kon ik een substantieel bedrag overmaken.

En dan begint het wachten……. En wachten……. En wachten……. En ja, gelukkig: bericht dat het geld binnen is en dat de boel verzonden gaat worden. Ik ontvang een scan van het verzendbewijs van de Italiaanse post en dan kan het wachten beginnen (op een blok hout in een doos?). De advertentie verdwijnt van internet dus dat is een goed teken. Wetend hoe het daar gaat in Italië de eerste week na verzending geen onrust gehad. Dan komt er een mail van de verkoper of ik al wat heb ontvangen? Nee, nog niet ik zal het laten weten als het wel zo is. Na wat gegoogle met informatie van de scan van verzending de ‘track and trace’ van de Italiaanse post gevonden. Heel informatie krijg ik niet. Ik weet nu dat het pakket er een kleine week over gedaan heeft om van de hak van Italië naar Milaan te komen en dat het vandaar uit naar Nederland is verzonden…… en dat was alweer een week terug.

Vandaag de TNT post aan de deur met de aan mij geadresseerde doos (twee weken onderweg). Inhoud: schitterend nieuw horloge met toebehoren, precies zoals afgesproken. Ik ben een gelukkig mens!

Foto’s… :slight_smile:

Gefeliciteerd met de ontvangst van je horloge.

gelukkig is het goed gegaan!! welk horloge is het??

Arno Schreef:

gelukkig is het goed gegaan!! welk horloge is
het??

automaat
Flieger/Pilot Chrono
42mm
gezandstraalde kast
datum
GMT
merk bestaat 100 jaar

Een Fortis B42 chrono? Mooi! (tu)

JackW Schreef:

Een Fortis B42 chrono? Mooi! (tu)

Yep: Fortis B-42 Pilot Professional Chrono GMT
637.22.11

zoals bijvoorbeeld:

Waarom moet je zo niet online een horloge kopen? het is toch goed gegaan (tu)

Ik zou overigens in Italie niet echt durven kopen want hoor daar te veel negatieve verhalen over (diefstal door post medewerkers etc.)

Prima toch zo?
Trouwens ook nog nooit problemen gehad met aankopen in (en verzending vanuit) Italië.
Gefeliciteerd hoor!

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst.

Ik zou het onderwerp toch anders noemen : Hoe je ook een horloge online kunt kopen.

:slight_smile:

Groet
Herman

Fijn dat het goed is gegaan. Kan je eindelijk 2 weken slaap inhalen :wink:

Prima verlopen toch, gefeliciteerd met je Fortis.

Ik zie niks wat niet goed zou zijn…
Gefeliciteerd en we wachten met smart op de eigen foto’s.

Mooi dat alles goed is verlopen. Toch altijd weer stressen als het om dure horloges via de post gaat :wink: Gefeliciteerd!

Ik begrijp de achterdocht en zenuwen ook volkomen. Toch fijn om te zien dat het perfect is afgelopen!

gr, HjR

h_j_r_ Schreef:

Ik begrijp de achterdocht en zenuwen ook volkomen.
Toch fijn om te zien dat het perfect is
afgelopen!

gr, HjR

+1 ik snap je titel helemaal.

Je relaas laat zich lezen als een thriller, maar dan een met een happy end(tu)

Mooi verhaal. Ik dacht tot vlak voor het einde dat het nog helemaal mis zou gaan!
Gefeliciteerd!

malus65 Schreef:

Je relaas laat zich lezen als een thriller, maar
dan een met een happy end(tu)

Gelukkig wel. Verkoper heeft nog 5 ander Fortis Chrono’s te koop. Op dit moment staat op Chrono24 deze: https://www.chrono24.nl/fortis/b42-chronograph--id1959644.htm?SEARCHSTATS_BRAND_ID=&SEARCHSTATS_MATERIAL_ID=&SEARCH_REGION_ID=&STARTSEARCH=Zoeken&braceletMaterial=&caseMaterials=&countryIds=IT&dosearch=true&manufacturerIds=94&maxAgeInDays=&picnum=0&priceFrom=&priceTo=&query=&searchexplain=false&sortorder=0&specials=104&specials=103&tab=details&urlSubpath=%2Fsearch%2Findex.htm&usedOrNew=new&watchTypeId=U

Traveller69 Schreef:

Foto’s… :slight_smile:

Gefeliciteerd met de ontvangst van je horloge.

Gaat komen…

Eind goed al goed en nu volop genieten