Het begon met Black Friday, de aanzet voor mijn 14de Casio. De Casio die je volgens velen moet hebben om mee te tellen. Onzin natuurlijk, net als de “Royale” bijnaam - in de Bond film Octopussy speelde een Seiko een rol, geen Casio. Voor €26,99 een no-brainer.
Dan was er nog dat stemmetje in mijn hoofd wat zei “Kijk eens naar die Citizen!” Dit model (nh8390-03xe) is een heruitgave van de Citizen Auto Dater Seven 520 Caliber 5203 uit midden jaren '60. Het model valt op door het dagvenster vlak onder 12 uur.
Het oude model
De heruitgave heeft caliber 8200 aan boord, zeg maar Citizen’s equivalent van de Seiko 7S26. Geen poespas als hacking of hand winding, maar al sinds 1974 een betrouwbaar werkpaard. Hetzelfde uurwerk zit in mijn JDM Citizen Eagle 7 en die loopt al sinds 1988 trouw drie wijzers voort te duwen.
Het nieuwe model
Van de beschikbare kleuren is het de blauwe geworden. De groene variant zag er IRL ook fantastisch uit, maar werd geleverd met een armzalig poepkleurig bandje. Eenvoudig te fixen uiteraard, dus wie weet.