Zoals beloofd, een blik op de Oris Meistertaucher Regulateur

:~Beste Horlogevrienden,

Ik had jullie een kleine review o.i.d. beloofd omtrand mijn nieuwe aanwinst, de Oris Meistertaucher Regulateur:

Oris bouwd al sinds 1904 zijn eigen horloges en was tot 1984 een heuse manifactuur. De eerste Regulateur die ze gemaakt hebben betrof een model uit 1995. Voor de mensen die er onbekend mee zijn een korte uitleg. Een regulateur houd in een horloge die de minuten de uren en de seconden apart weergeeft. De minutenwijzer word meestal gecentreerd in het horloge weergegeven en is ook het meest aanwezig, daarnaast zijn er subdials voor de uren en de secondenwijzer.

De Oris Meistertaucher Regulateur is een practische Regulateur, dit komt doordat het een duikhorloge is met een waterdichtheid van 1000m. De duikers zullen beamen dat tijdens het duiken minuten erg belangrijk zijn, hierdoor is de Meistertaucher met zijn prominente minutenwijzer zeer handig. De bezel is van de 12 tot en met de 3 uurs positie rood en verder zwart, dit vind ik hem wat extra’s geven aangezien de minutenwijzer ook een rood accent is. Sommigen vinden de geheel zwarte bezel mooier die te vinden is op de 49mm versie.

Zoals hier op de band te zien is het horloge gemaakt geheel van titanium:

In 1922 lukte het voor het eerst om zuiver titanium te maken, dit terwijl het al in 1791 ondekt is. Dat het zo laat pas zuiver werd gekregen komt omdat het bij hoge temperaturen makkelijk met koolstof en zuurstof reageerd.

Titanium werd oorspronkelijk veel toegepast in de luchtvaart, dit omdat het erg licht en sterk is in vergelijk met staal. Later werd titanium ook toegepast in sieraden, naast licht en sterk is het ook krasbestendig anti-allergeen en goed bewerkbaar. Op dit horloge is het ook nog eens functioneel omdat het goed bestendig is tegen zeewater, af te leiden uit het feit dat het ook veel in de zeevaart gebruikt word.

De Oris heeft twee geschroefde kronen, de bovenste is de ‘‘Helium Release Valve’’ en is dus voor wanneer men in een duikersbel duikt en de onderste is voor de snelverstelling van de datum en de tijd. Zoals gezegd is het horloge 1000m waterdicht dat het geschikt maak voor elke hobby duiker maar ook op proffesioneel gebied goed te gebruiken valt.

De wijzerplaat is voorzien van een mooi reliëf dat rijmt met het doel van het horloge, namelijk een golfreliëf. Op de plaat staat 1000m/3281ft wat nogal opmerkelijk is aangezien de meesten de feet afgerond zouden hebben naar 3300 meter.

Met zijn 44mm is het een aardig fors horloge wat op mijn pols net op het randje van te groot zit:

Wel draagt hij erg fijn en licht vergeleken met mijn Crosswind! Al om al vind ik het een mooie toevoeging aan mijn collectie die ik voor een gunstige prijs heb verkregen. Ik denk dat de Oris Meistertaucher Regulateur het beste aan te prijzen valt als een zeer bruikbaar maar toch een beetje anders dan anders duikhorloge. Echt een toppertje, hier nog wat foto’s van het nu gevormde trio bestaande uit een chrono, een vintage diver en een regulateur diver:

Bedankt voor het lezen allen ik ben er blij mee :)-D

2 likes

Mooi horloge hoor, naast een duikhorloge is dit gewoon een perfecte daily beater, leuk ook de achtergrond informatie erbij!

De foto’s vind ik ook mooi, maar waarom ligt de Oris op een dinosaurus drol?

Veel plezier ermee, en geniet er van!

floris Schreef:

De foto’s vind ik ook mooi, maar waarom ligt de
Oris op een dinosaurus drol?

Ik dacht ook eerst heel vlug een behoefte te zien ipv een stukje koraal…

Persoonlijk vind ik het horloge meer als een daily beater. Heb hem zelf een tijd gehad en ook veel plezier aan gehad. Uiteindelijk is deze naar een medeforummer gegaan, die er volgens mij ook veel plezier mee gehad heeft.

Een perfect duikhorloge welke erg comfortabel draagt; Gefeliciteerd met deze topper!

floris Schreef:

Mooi horloge hoor, naast een duikhorloge is dit
gewoon een perfecte daily beater, leuk ook de
achtergrond informatie erbij!

De foto’s vind ik ook mooi, maar waarom ligt de
Oris op een dinosaurus drol?

Veel plezier ermee, en geniet er van!

Helaas dat jij scherp bent vandaag, voor de anderen wou ik het laten overkomen als een stukje koraal/mineralen!

Indiedergeval bedankt, dat gaat lukken (tu)

Leuke collectie heb je al! Het thema is zo te zien “liever kwaliteit dan kwantiteit”:D. En deze Oris vind ik zeker een mooie toevoeging. Mijn favoriet in je collectie is nog steeds die Seiko! Heel veel plezier met je nieuwe Oris. Je zal hem vaak dragen, schat ik zo in.

Van Harte!

Tommaat Schreef:

Leuke collectie heb je al! Het thema is zo te zien
"liever kwaliteit dan kwantiteit":D. En deze Oris
vind ik zeker een mooie toevoeging. Mijn favoriet
in je collectie is nog steeds die Seiko! Heel veel
plezier met je nieuwe Oris. Je zal hem vaak
dragen, schat ik zo in.

Van Harte!

Haha erg goed ingeschat, hij is van de drie toch wel het meest alledaags bruikbare horloge! Erg bedankt! :)-D

BreitlingBerend Schreef:

Wel draagt hij erg fijn en licht vergeleken met

Dit wil ik toch tegenspreken. Het oncomfortabele draaggemak was voor mij namelijk de reden om m jaren geleden te verkopen.

Verder een leuke review van een goeie klok om te zien.

RC Schreef:

BreitlingBerend Schreef:


Wel draagt hij erg fijn en licht vergeleken met

Dit wil ik toch tegenspreken. Het oncomfortabele
draaggemak was voor mij namelijk de reden om m
jaren geleden te verkopen.

Verder een leuke review van een goeie klok om te
zien.

Op rubber of ook op titanium? Vond hem op rubber erg fijn namelijk…

Leuk om te lezen dit soort reviews. Mooi horloge ook!

Titaan.

De enige ervaring die ik met rubber banden heb is op mijn Alpina, breitling en Monster

RC Schreef:

Titaan.

De enige ervaring die ik met rubber banden heb is
op mijn Alpina, breitling en Monster

Dan kan dat het zijn, want ik heb de titanium band nooit gebruikt en heeft altijd in het hoesje gezeten. Met de rubberen band vond ik hem iig wel fijn dragen. :slight_smile:

Wat maakt een regulateur een regulateur?

Klopt wel hoor, 1 meter = 3,280 feet. ( => Google
http://www.google.nl/search?hl=en&newwindow=1&safe=off&client=firefox-a&hs=L87&rls=org.mozilla%3Aen-US%3Aofficial&q=meters+to+feet&aq=f&aqi=g-e3g-es1g6&aql=&oq=&gs_rfai=
)

Gefeliciteerd mooi horloge,en een goed verhaal(tu)

GR harb

Erg mooie klok de meistertaucher regulateur van oris!

En inderdaad leuk verhaal erbij.

Mooi trio op de laatste foto
je mooie seiko op de éérste plaats op het podium…toeval?

Veel plezier met al dat moois.

Vriendelijke groeten.

N.Visser.

Gefeliciteerd met deze mooie duikert (tu)

Groeten,

Martin

Max Kool Schreef:

Wat maakt een regulateur een regulateur?

Op de plaat staat 1000m/3281ft wat nogal
opmerkelijk is aangezien de meesten de feet
afgerond zouden hebben naar 3300 meter.

Klopt wel hoor, 1 meter = 3,280 feet. ( => Google
)

Mijn punt was niet dat het niet klopt, maar dat het juist een erg preciese vertaling van hun is van meters naar feet. De meeste merken zouden de feet hebben afgerond naar 3300, je begreep mijn punt dus niet helemaal.

Ok, ik snap je nu. :slight_smile:

(maar wat is nu de definitie van een regulateur?)

Volgens mij is een regulateur een horloge waarbij de urenwijzer en de secondenwijzer niet om hetzelfde punt draaien, zoals bij een “normaal” horloge. Bij deze Oris zie je bijvoorbeeld dat de urenwijzer in de subdial bij 4 uur draait en de minutenwijzer gewoon om de centrale as.

Aha!

Ik had altijd begrepen dat een regulateur een horloge was waarbij de minutenwijzer een meer prominente rol speelde dan de urenwijzer (afgezien van de lokatie van het draaipunt). Dit omdat ze gebruikt werden in klokken fabrieken om de klokken te reguleren, waarbij de urenwijzer een ondergeschikte rol speelt. Vandaar ook het woord “regulateur”.

Maar als ik ernaast zit, dan hoor ik het graag.

Groeten