Onlangs heb ik van mijn grootvader een Zodiac Autographic gehad, nieuw door hem gekocht in 1954 en compleet met de oorspronkelijke papieren. De double kast was op diverse plaatsen afgesleten en de automaat was defekt.
Ik ben hiermee naar de plaatselijke horlogemaker gegaan, maar die gunde het horloge geen blik waardig en wist mij direct te vertellen dat het niet reparabel was. Via internet ben ik aan het adres van Frans de Groot in Gouda gekomen (www.horlogereparaties.nl) en heb hem een aantal foto’s toegestuurd. Frans de Groot belde mij terug en vertelde dat hij liever niet begon aan een automatisch horloge met gangreserve uit de jaren '50, maar adviseerde mij om kontakt op te nemen met Frank Impens van Tijdloos (www.tijdloos-horloges.nl). Vorige week ben ik gebeld dat mijn horloge gereed was en zaterdag heb ik hem opgehaald.
Jullie begrijpen denk ik wel dat ik meer dan tevreden ben met het resultaat!
Het is weer een nieuw horloge!! Sommige mensen hebben ook gouden handen. Veel plezier met dit mooie exemplaar, helemaal dat je hem van je grootvader hebt
gekregen!
Prachtig horloge met een mooi verleden. Bedankt voor de adressen, het resultaat is idd erg goed. De presentatie van de gangreserve is tegenwoordig zo in trek, maar op deze manier; op de centrale as, had ik nog niet eerder gezien en is zeer fraai! (tu)
@eric128: De wijzers waren al niet meer origineel want deze zijn in een grijs verleden al eens vervangen i.v.m. schade door universele wijzers en benaderen nu wel het origineel. De uren-wijzer was ook nog eens gescheurd t.h.v. de bevestiging op de as, waardoor deze niet op de juiste manier vast zat. Ik heb de beslissing genomen om de kast opnieuw te laten vergulden, waardoor ik het als geheel meer passend vond om ook de wijzerplaat te laten herstellen.De kroon is ook vervangen, want naast slijtage had deze ook een dubieuze vorm en is deze nu ook weer van het originele model (zie ook de Zodiac van Henrik).
Leuk dat hij het weer doet maar… de opdruk van de wijzerplaat laat nogal wat te wensen over.
Er staat nu automatic ipv autografiq op, het font klopt niet en waar is de lichtgevende verf en het opliggende Zodiac logo?
De markers kloppen ook niet.
@Mario Bredewold: Voor alle duidelijkheid: ik ben een liefhebber en geen purist. In de staat waarin het horloge zich bevond (naast de technische staat) zou ik het horloge nooit gedragen hebben. Ik heb de punten laten herstellen waaraan ik mij irriteerde, zoals ik het zelf wilde (zelfs de kleur goud is van rose naar geelgoud gegaan). Dat de waarde hierdoor negatief beinvloed wordt (kan ik mij trouwens niet voorstellen) maakt mij niets uit, want verkopen zal ik het toch nooit doen. Ik heb hiermee wel bereikt dat ik een erfstuk heb wat ik met plezier ga dragen (en daar draait het toch allemaal om?). En by the way: de aanduiding op de wijzerplaat is “Autographic” en ja, de spelling is wel juist…
Het is zeker mooi geworden, maar ik vind ook dat de plaat niet goed is opgemaakt omdat er weinig is gedaan om het priginele uiterlijk te behouden.
Aan de andere kant, als jij er erg blij mee bent en hierdoor komt het horloge niet in een laatje terecht maar om je pols dan is het weer een goede zaak!
Leuk dat hij het weer doet maar… de opdruk van
de wijzerplaat laat nogal wat te wensen over.
Er staat nu automatic ipv autografiq op, het font
klopt niet en waar is de lichtgevende verf en het
opliggende Zodiac logo?
De markers kloppen ook niet.
Doodzonde!
heel erg leuk dat het horloge het weer doet! en veel plezier ermee, maar dit is verre van goed gedaan, waardeloos zelfs. Liever nog met de "ranzige plaat " en schoongemaakt uurwerk, dan dit.
Een zeer fraai resultaat. Het horloge ziet eruit alsof het zo ‘nieuw’ uit de verpakking komt.
Prachtig gerestaureerd, het is een horloge van blijvende waarde geworden. Niet alleen de materiële waarde doch zeker ook de toegevoegde waarde welke, in de persoon van je grootvader, hieraan heeft bijgedragen.
Wees er zuinig op.
Veel genot bij het koesteren en vooral dragen van dit sublieme horloge.
Is prachtig opgemaakt. Er zijn wel enige kleine verschillen met de originele wijzerplaat maar is toch zeer mooi opgemaakt.
U moet weten dat wijzerplaatstempels ,waarmee opdrukken gemaakt worden, zeer moeilijk te maken zijn.
Het horloge is terug in draagbare staat en vind persoonlijk het een meerwaarde hebben.
Zoals het horloge ervoor was, was het een museumwatch.