Zodiac kaliber 521

Ik wilde jullie eigenlijk wat vragen. Ik heb recentelijk dit golfballetjes Zodiac horloge aangeschaft.

Daar blijkt toch een inhouse kaliber uurwerk in te zitten. Ik dacht namelijk eerst aan een FHF 26. Ik heb er namelijk een die zo’n kaliber in heeft zitten (al dan niet gecamoufleerd) en de astaplagers op dezelfde plaats zitten.

Na wat zoeken blijkt het om een Zodiac 521 kaliber te gaan. Er staat namelijk helemaal nergens een kaliber vermeld. Alle 521 kalibers die ik tegenkom hebben het nummer op de treinbrug staan… die van mij niet. Staat alleen 30mm op.

Dit horloge is naar aanleiding van wat problemen (helaas) uit elkaar geweest en loopt nu weer prima. Ik heb echter wel heel zwaar het vermoeden dat de wijzers en de secondewijzer een Frankenstein combinatie is. De kast is verguld maar de wijzers zijn van staal.

Een voorbeeld van een periode genoot is deze, waar ook een 521 kaliber in zit.

Nu heb ik lopen zoeken naar informatie, maar kan eigenlijk helemaal nergens technische info vinden over met name de wijzers. Denk dat ik die toch wel zou willen wisselen voor periode correcte wijzers zoals bovenstaande.
Op de pagina’s van Ranfft staat ook altijd netjes de wijzermaten vermeld.

Wie kan mij aan deze info helpen? Mijn voorraad wijzers is niet zo groot dat ik lukraak maar wat kan proberen en heb al helemaal periode correcte wijzers. Zou mijn zoeken vergemakkelijken.

2 likes

Tja, lastig hè. Niet alles is goed gedocumenteerd en dat geldt ook voor Zodiac. Ik wil wel eens kijken of ik iets in de voorraad heb. Geef ajb de maten door?

1 like

De maten … dat is precies waar ik om vraag :rofl:

1 like

Ik bedoel wat je nodig hebt qua lengte en uiteraard diameters van wat je nu nodig hebt :crazy_face: Anders kom je nog steeds nergens

Heb je een precisiemeter? Want dan kun je natuurlijk zelf het centrumrad opmeten zodat je weet welke diameters nodig zijn.

Zelf heb ik net toevallig een meetlatje onderweg.

Kwam ik tegen op mijn oude wijzertjes doos.

En ja, dan wil je dit niet noodzakelijk gereedschap toch hebben. :rofl:

4 likes

Ik heb wel zo’n meet apparaat van Bergeon waar je de wijzers mee kan opmeten.

Deze

Maar dan moet ik de wijzers er weer vanaf plukken… als ik het ergens zo kan vinden is dat gemakkelijker.

1 like

Zijn die wijzers niet gewoon een keer kaal gepoetst? Het model wijzers is wel ongeveer hetzelfde als van die “periodegenoot”. (afgezien van de aanwezigheid van lume, maar dat heeft de wijzerplaat ook dus dat klopt).

Hoef je ze alleen maar even opnieuw te vergulden :wink:

Dat zou ook nog kunnen. De indices hebben hele kleine kuiltjes met een bolletje lumen.

1 like