Zodiac maakt een Invicta hommage?

In eind jaren 60, begin jaren 70 heeft Invicta een design van een Worldtimer uitgebracht en patent erop aangevraagd.

Nu zag ik dat Zodiac dit uitgebracht heeft wat er verdacht veel op lijkt :thinking:

Ff voor de impressie, zo zien ze bij Invicta er uit:

afbeelding

2 likes

Het patent dat je laat zien en de horloges die je laat zien zien er anders uit. Dat type world timer ontwerp van Invicta is heel standaard voor die tijd en heeft Invicta gebruikt net als tientallen anderen. Dit zijn de vintage Zodiacs. Dus nee dit was niet iets speciaals van Invicta maar heel standaard.

10 likes

Aha ok check :white_check_mark:

Zodiac heeft tussen de faillissementen wel meer goede ideeën geleend!

3 likes

Net als Invicta! :joy:

5 likes

Het kan nog steeds zijn dat ze in die tijd dit design van iemand hebben overgenomen. Hoeft niet Invicta te zijn hoor…

Waw, is dit dan een hommage hommage?

Topic kan dicht. Zodiac heeft Invicta niet gekopieerd. Loos alarm.:+1:

2 likes

Ja ik denk het: Invicta heeft die patent aangevraagd begin 1970. Al die andere merken hebben gebaseerd op op dat design horloges/homage gemaakt.

1 like

Nee, ik ben namelijk niet overtuigd dat die oude 70’s Zodiac eerder gemaakt is dan die Invicta.

1 like

Spreek voor jezelf.

2 likes

Alsof hij dat bepaalt ook.

Was vast weer ‘goed bedoeld’.

2 likes

Dan zou ik zeggen, begin met research :+1: .

Research is niet een topicje openen op HF waar niemand iets om Invicta geeft behalve jij.

3 minuten google, world timers werden sinds 1800 gemaakt voor zakhorloges. Deze VC komt uit de 40’s.

Idee predates die Invicta dus flink.

3 likes

Lijkt er inderdaad erg op ja…:woman_facepalming:t2:

Inderdaad.

Wat maakt die Invicta uniek behalve dat de worldtimer draaibezel is?

Die Zodiac of Invicta zijn ook niet direct 100% clone toch?

Dat zul je mij niet horen beweren…:grimacing:

Zitten wel een tikje dichter op elkaar dan dat VC zakhorloge lijkt me. Ik kan me wel voorstellen dat bij die designs redelijk naar elkaar gekeken is.

Volgnes Zodiac komt hun Zodiac uit 1970. Ik zie een GMT hand (heeft de invicta niet… net zo min als een 24u schaal).

Wat blijft over? Vierkante indices (naja, ook niet bepaald een world first) en een worldtimer bezel.

Oh, en beide hebben een vrij generiek kastje.

Deze patek met draaibare worldtimer bezel komt uit 1937 kennelijk:


Zijn er maar liefst 2 van gemaakt :stuck_out_tongue:

Een 100% kopie is het inderdaad niet, dat is zeker waar. De Zodiac is trouwens een stuk mooier ook.

Ik weet niet welke ik mooier vind. Ik vind beide in elk geval mooier dan die Patek die ik net post.

Ik denk dat de Zodiac kwalitatief wel een stuk beter is als ze een GMT complicatie hebben tegevoegd ipv een regulier uurwerk zoals die invicta me lijkt.

Grappig, deze (J)LC komt uit 68.

Ook een draaibare zwarte worldtimer bezel.

2 likes

Random filmpje. Vond het gewoon grappig. Dacht deel het even.