Zodiaco le Locle

11,5 is een best veel voorkomende maat dacht ik. Bij mij zijn het vaak wat kleinere :joy:. Ik heb een 11.5 werkhouder liggen en die heeft toch al voldoende klappen gehad van de vorige eigenaar.
Vandaag had ik een uitzondering op de werktafel, een 10.5. Veel werk aan gehad en ik dacht het probleem gevonden te hebben maar heeft het nog niet (volledig) opgelost. Was toch wel lekker werken zo’n groot uurwerk.

1 like

Horloge liep vanochtend nog steeds. Was dus het glas :face_exhaling::sweat_smile: Hopelijk kan ik hem vanavond afmaken met een passende tube.

To be continued

3 likes

De tubes die ik heb passen allemaal stuk voor stuk niet. De ruimte om een tube te plaatsen is echt veel te klein (naar mijn idee). Daar moet dus echt een kroon met tube eraan op.

De “noodkroon met tube” past ook mooi in het gat van de kast. Vind alleen die kroon niet echt mooi. Eens kijken of ik wat anders in mijn laatjes kan vinden.

3 likes

Volgens mij hoort hier een zogenaamde “stofdichte” kroon op. Die hebben een verend stuk dat tegen de kast drukt en zo stof tegenhoudt.

https://www.cousinsuk.com/category/dustproof-watch-crowns

1 like

@Betula Ik heb veel van dit soort kronen liggen dus als je ff de schroefdraad maat doorgeeft dan stuur ik er wel wat op.

1 like

Ik had er van dit soort een paar liggen Tim. Welgeteld 3 stuks in metaalkleur en een goudkleurig.
De goudkleurige was te groot in kroon diameter.

Maar……. Ik kwam na lang zoeken toch een perfecte kroon tegen. Goudkleurig, met tube eraan en een klein beetje versleten. Past perfect bij de kast. Stem in twee etappes in gekort (to be sure), wat loctite eraan en hij is af. Super blij mee (ondanks de koperkleurige kloof…… met de deksel erop al weer vergeten :joy:).

Van opzij.

Klaar.

Uitgetrokken kroon (tube is zichtbaar en ondersteunt de stem doordat de tube nog in de kast zit)

Aan de pols. Met een kastdiameter van 37,5mm een heuse Jumbo.

12 likes

Prachtig, ik had dit draadje gemist. Heel mooi resultaat. :clap:t3: