Zodiaco le Locle

Dit horloge komt mijn kant op. Kon ik voor een tientje niet laten lopen. De balansveer is niet fris, maar hoop dat ik die nog kan redden door hem te plooien. Verder mist de opwindstift. Nu heb ik al zitten zoeken, maar ik kan eigenlijk niet zoveel vinden over dit horloge. Is het een voorloper van Zodiac ?
Op het uurwerk staat 1905. Kaliber?

Als ik op foto’s zoek, dan lijkt het een afgeleide van het FHF26 uurwerk. Wie kan mij hier meer over vertellen?

1 like

Mikrolisk kent het merk in ieder geval.

Ik denk ook een FHF-uurwerk te herkennen. Maar ik ken uurwerken vooral van afbeeldingen. Bij FHF komen blijkbaar voor hetzelfde typenummer verschillende brugvormen voor. Ik heb eerder deze afbeelding gezien met als omschrijving FHF-70.
Op ons eigen forum namelijk; hier.

Thanks. Als je hier kijkt zie je de 67 en die heeft op deze site afgeronde vormen.

Maar … denk dat ik maar even moet afwachten. Pakketje is al onderweg en als meneer DHL snel is kan ik met wat geluk morgen of zaterdag ff kijken of ik een merkteken kan vinden.

2 likes

Sjips … dikke vingers en kan vanwege level 1 geen berichten aanpassen. Laat maar. … verkeerd type uurwerk aan geklikt :frowning:

Even voor jou geknipt/geplakt uit mijn linkje:

3 likes

@chi_kwadraat

Ik denk toch dat het een FHF 26 is. Ik kom op beide kanten op een plek hele lichte markeringen tegen waar je volgens mij 26 kan lezen. Maar op beide punten lijkt het wel weggefreesd of iets dergelijks.

2025_0314_183821_284

Wijzerplaatzijde

2025_0314_185841_289

2025_0314_185834_288

Kijk maar eens bij Ranfft. Op beide plekken … waar het FHF logo stond en 26

https://ranfft.org/caliber/5523-FHF-26

Helaas heeft er een beul de deksteen gesloopt. Volgens snapte die persoon niet dat de onderzijde los moet. Maar ach, dan bikken we toch de bovenkant open om dan olie te geven. Daar kan ik helemaal niets meer mee.

IMG_5621

Zo op het eerste gezicht ziet de rest er goed uit. Morgen maar eens verder uit elkaar halen en de onderdelen verder inspecteren.

Benodigdheden:

• Stem
  • Deksteen balans (en anders een hele “nieuwe”)

Wie kan mij bevestigen dat het om een FHF 26 gaat?

3 likes

Dat is het enige dat ik kan: plaatjes onthouden en vergelijken.
Jouw afbeelding leek volgens mij sprekend op een afbeelding van een FHF-70.

Maar ik ben het met je eens dat FHF-26 een zeer grote kanshebber is.
Ter illustratie van het beleid van FHF m.b.t. uurwerken hier een afbeelding van een andere FHF-26 (beelden van Uhrforum.de):

en de vergroting:

Kortom: FHF ? Lastig te identificeren als je het uurwerk niet in handen hebt. En dan nog…

1 like

Check de wijzerplaatzijde maar eens. Keyless lijkt identiek, maar bij de FHF 26 is de veerton voor een deel zichtbaar en bij de FHF 70 niet.

Je hebt gelijk, natuurlijk :+1:. Maar in eerste instantie toonde je de wijzerplaatzijde niet. Dus was er voor mij geen plaatje om te vergelijken :slightly_smiling_face:

2 likes

daar sla je de nagel op de kop. De laatste 5 uurwerkjes die ik aankocht waren allemaal door beulen mismeestert. Tonnen olien verneukte balansveren, afgebroken tapjes; verneukte dekstenen, om zeep geholpen schroeven noem maar op je komt het allemaal tegen!

3 likes

Zat nog een stuk stem/opwindstift in het uurwerk. En wat vind ik in mijn eigen voorraad……. :sunglasses:

Zakje met FHF26 erop

Lijkt toch verdacht veel op elkaar. Zal morgen eens meten.

3 likes

Hulpvraagje:

Wie kan mij helpen aan een nieuw deksteen voor de balans van een FHF26 uurwerk. In mijn eigen draadje van de Zodiaco ook al laten zien, maar vanmiddag het uurwerk verder uit elkaar gehaald.

De balansveer ziet er goed uit na een klein beetje plooien en de rest van de onderdelen zo op het eerste oog ook. Enkel de deksteen is dus naar de gallemiezen.

Balansveer weer netjes en de balansas is ook goed.

Deze is dus kapot. Kwam overal de splinters in het uurwerk tegen. Foto’s zijn nog van voor de schoonmaak.

Het lager voor de balans lijkt in orde aan de bovenzijde waar de deksteen op komt wat kleine krasjes (zo lijkt het) maar het lager zelf is nog heel en heeft geen verdere beschadigingen.

Die deksteen ring heeft een diameter van 3,0mm, de hart op hart afstand van de schroefgaatje is 2,2mm en het gaatje waar een deksteen in hoort is +/- 1,03mm (lukte me niet om die exact te meten en heb zo’n meetinstrument voor wijzers gebruikt. Daar bleeft hij steken op 103 …)

Heeft er iemand zo’n geschroefde deksteen met die maten? Wellicht iemand die enkel een steentje heeft en mij die erin kan persen?

Iemand een ander idee of weet waar ik dat kan krijgen?

4 likes

heel interessante vraag. Zou ook wel es willen weten hoe je dat nu eigenlijk opmeet en waar je dan een vervanger kan vinden.

Van @TKH een deksteen ontvangen en die paste op de kloof. Erg blij mee :sunglasses:

Waar ik minder blij mee was, was dat de bovenste astap van de balansas gebroken is. Hoe ik dat over het hoofd heb kunnen zien … baal ik van. Maar goed, tis wat het is.

Met van de Gevel contact gezocht en die blijken enkel losse balansassen te hebben. Complete balansen hebben ze niet meer. Losse balansas kost 9,50 ex btw en ex verzenden.

Vanmiddag na “lang” zoeken en wat onderzoek gedaan te hebben via eBay bij een verkoper een nieuwe complete balans gekocht voor 14,50. Maar die verkoper had ook nog een balansas en nieuwe veer (mainspring) (beide 5,50 euro per stuk). De veer heb ik als extra mee laten komen want had niet de juiste maat en ik heb een kleine twijfel over de veer. Vond hem wat ruim rond het arbre zitten. Toch kon ik hem opwinden. Balansas heb ik mee laten komen … kan ik wellicht nog oefenen op de oude balans. Verzendkosten waren 8,50 voor alles. Heb ik het in ieder geval op voorraad. Nu afwachten op de levering en hopen dat hij wil lopen.

Overigens, tijdens het zoeken kwam ik er achter dat er dus inderdaad verschil zit in balansassen voor incabloc uurwerken en NIET incabloc. Dat had Tim mij ook al gezegd, maar kwam dus het bewijs op eBay toevallig tegen. De balansas voor de FHF 26 voor NIET incabloc uurwerken is Ronda nummer 1041. Met incabloc is het Ronda nummer 2677.

3 likes