Zoek info over Seiko 5 vintage? - automatic, bruine wijzerplaat, geslepen glas

Hallo, ik kreeg de Seiko 5 die mijn overleden schoonvader lang heeft gedragen. Zou het leuk vinden om te weten hoe oud het ongeveer is en of over dit type meer bekend is. De wijzerplaat vermeldt: Seiko Automatic, 5, 21 jewels, shockproof. De dag wordt aangeduid met zwarte letters en de datum met rode cijfers. Ook valt op dat dat het glas facet geslepen is. Op de achterzijde is helemaal niets vermeld. Zie foto. Kan iemand mij iets meer vertellen of weet iemand welk model dit is of welk typenummer dit horloge heeft? Alvast dank. Jan

Achterop staat ook een serienummer, bij Seiko werken deze in blokken van 10 jaar. Dus als er 8 uitkomt kan het 1978, 1988 of 1998 zijn (voorbeeld). Er zijn meerdere websites, waar je het serienummer kunt opzoeken.

Dit is helaas geen Seiko maar een fake.

Als @koekoek zegt dat het een fake is dan kun je daar met zekerheid van uit gaan, in een volgend geval geeft deze website wat duidelijkheid over de leeftijd van een (vintage) Seiko:

https://retroseiko.co.uk/seiko-serial.htm

Wat zijn de punten waarop je dit baseert? Gewoon uit interesse, want dergelijke horloges zie je redelijk vaak te koop aangeboden worden.

Dit soort fakes zijn niet super veel voorkomend gelukkig. De tekst op de wijzerplaat klopt niet, shockproof? En als je dan verder kijkt is het lettertype van de dag/datum ook verkeerd, is de kroon niet iets dat op een Seiko 5 hoort etc.

2 likes

Suwa/daini symbool ontbreekt en Seiko heeft ook in deze periode toch altijd made in Japan erop plus type nummer?

1 like

thanks, duidelijk

Is dit ook niet van de Advan lijn?

Omdat er niks op de caseback staat is het ofwel niet de originele caseback ofwel niet een originele Seiko.
Ik ken deze versie niet en sluit me aan bij @koekoek
Geen originele Seiko
Zo’n sekondenwijzer heb ik ook nog niet in Seiko5 gezien
Het lijkt wel een beetje op Seiko 6106-7589 en Seiko 6106-7570
periode 1970-1979

dat hebben ze nooit :wink:

nee dat is de designatie in welke fabriek het gemaakt is

1 like

Nee klopt: alleen “Japan” :crazy_face:

Iedereen bedankt voor reactie. Het feit dat de caseback blanco is deed me al vermoeden dat het een fake zou kunnen zijn. Nogmaals dank. Jan

1 like