Zoekend naar hulp, Sovjet horloge

Dag allemaal! Reeds dit horloge aangeschaft, ik ben zoekende naar iemand waar ik dit goed op kan laten knappen en vraag mij daarnaast af of dit inderdaad een echt stuk is uit het begin van de Sovjet-Unie. Er wordt aangegeven dat dit uit de eerste horlogefabriek uit Moskou komt en ik ben benieuwd wat jullie hiervan denken. Ik heb ook de link van van verkoper, maar omdat ik nieuw ben, mag ik dat helaas niet delen. Ben benieuwd wat jullie er van vinden en zeggen!

Groetjes.

2 likes

Ik denk dat @vouwfietser hiervoor een geschikte horlogemaker is.

Overigens, zo op het eerste oog zou ik zeggen dat de wijzers niet matchen met het horlogemodel, maar ik ben niet genoeg thuis in dit type om dit met zekerheid te kunnen zeggen.

Edit. Op deze site kan je heel veel Raketa’s zien. Dashiell is een bekende verzamelaar. Ik zou bij jouw horloge de elegantere/dunnere versie van de wijzers verwachten.

1 like

Dank hiervoor! Zelf totaal nieuw in de ‘horlogewereld’, heb een grote interesse in de Sovjet-Unie en vandaar dit stuk. De wijzers zien er inderdaad enigszins anders uit, misschien kunnen deze tussentijds veranderd zijn? Dank voor de reactie!

Ik ben ook erg benieuwd naar @vouwfietser zijn reactie :slight_smile:

1 like

Wat oude Russen die ik heb zijn allemaal met “1МЧЗ” gemerkt op het uurwerk. Dat betekent dat ze afkomstig zijn uit de 1st Moscow Watch Factory. Als die van jouw dat ook hebben is dat in elk geval een indicatie dat ze daadwerkelijk in Rusland gemaakt zijn. Ik weet niet of deze fabriek ook daadwerkelijk in Moskou zit/zat alhoewel de naam dat natuurlijk wel doet vermoeden…

1 like

Ah kijk! Dan ga ik dat checken. Zijn er speciale tools of manieren waarmee je dit het makkelijkst/beste kunt openen zonder het te permanent te beschadigen?

Minste risico op beschadiging is denk ik door zo’n klein opblaasbaar balletje te gebruiken als je dit inderdaad zelf wil doen. Zo te zien is het een geschroefde deksel.

1 like

Nee, deze Raketa heeft, zoals zoveel Russische horloges, een schroefring. Die zijn niet met zo’n bal te openen volgens mij.

2 likes

Oke! Dank voor de aanvulling. Dan is het denk ik het handigst om even te wachten tot we weer naar winkels kunnen, en het dan even ergens langs te brengen.

Als je een beetje voorzichtig bent ( en de deksel niet al te vast zit) dan is het ook wel te doen door 2 kleine schroevendraaiers op die inkepingen te zetten en zachtjes druk uit te oefenen.
Als je er geen vertrouwen in hebt kun je altijd de caseback zelf afplakken met plakband dat maakt het nog iets veiliger :grin:

Nog beter is natuurlijk met een kastopener maar als het niet al te vast zit, kan het ook zonder.

1 like

Dank! Dit helpt heel erg. Ga ik even zoeken naar een kastopener zodat ik er geen fouten mee maak. :slight_smile:

Als je kunt aangeven waar je woont, er zijn vast wel leden van HF in de buurt die hem met een kastopener voor jou open kunnen maken!

1 like

Dat zou natuurlijk helemaal top zijn! :sunglasses: mocht er iemand in de Hoeksche Waard wonen, zou hulp gewaardeerd worden :slight_smile:

Interessant! Ben benieuwd hoe dat precies werkt. Zit de ring geschroefd en daardoor de deksel vastgeklemd, of zit de deksel dan zelf ook nog vast geklemd op een of andere manier?

1 like

@Brandon0707 Ik heb je een privebericht gestuurd.
Foto kan ik maken als ik het horloge open heb voor de beurt.

Andre

1 like

Ja, ring zit geschroefd en klemt de deksel vast.
Beste oplossing vind ik.

1 like

Prima oplossing die ring. Zit op veel Russische horloge kasten. Heb een messing stift gemaakt om te duwen in de groef. Steeds overplaatsen naar volgende groef. Werkt prima. Met een kast opener had ik niet de geschikte stiften die netjes pasten. De ring is soms nogal smal.

2 likes

Klopt. Het voordeel hiervan is dat de rubberen pakking alleen maar naar beneden gedrukt wordt door de deksel in plaats van dat hij aan snot wordt gedraaid.
Hierdoor zou deze pakking niet elke keer vervangen hoeven te worden.

2 likes

Slim van die Russen! Bedankt voor de toelichting.

Update: ik heb het open gekregen, en dit stond in het horloge. Zegt dit wat over de plek en tijd?

3 likes

Leuk caliber met drie incablokjes (triple incabloc), die ik ook in mijn Raketa Avion heb.
Die zie je niet zo veel.
Volgens mij uit 1965-1970.