Zoekplaatje

Vandaag kwam ik een oud Fortis horloge tegen in een van de horloge dozen. Het horloge ziet er leuk uit en is duidelijk een redial, maar klopt het verder wel allemaal?

Een korte zoektocht op het web laat zien dat er inderdaad een Fortis Marine Master model was in de late 50’s / early 60’s. Die hebben echter allemaal opgelegde Fortis logo’s.

Het uurwerk dan. Een Fortis gesigneerd AS 1702 handwinder. Gebruikte Fortis destijds deze uurwerken of waren het toch vooral ETA uurwerken?

De caseback lijkt alle benodigde info te hebben. De gravering is echter vrij oppervlakkig.

Aan de binnenkant Fortis Watch Ltd

De kroon is gesigneerd en ziet er op het eerste gezicht ok uit.

Kortom, het blijft een zoekplaatje te achterhalen of dit origineel maar met een redial wijzerplaat is. Of dat het geheel gewoon niet klopt en een Mumbai Special is.

Graag hoor ik van jullie vintage kenners wat jullie hiervan vinden en het liefst met enige solide onderbouwing :stuck_out_tongue_winking_eye:.

1 like

Gezien het zeer vermoeide uiterlijk, vooral het uurwerk en de achterkant van de kast denk ik dat een half dood exemplaar ooit door een bijziende horlogemaker in Mumbai “opgeknapt” is.

2 likes

Bijzonder om te zien dat de minuten markers op sommige cijfers zijn gedrukt!!

1 like

Gek genoeg loopt het uurwerkje nog prima.

Het bewijs dat het een slechte redial is.

1 like

Er waren in die jaren ook modellen met het Fortis logo geprint op de plaat…de Fortis Manager had dat ook omstreeks ‘54 Maar ik ben geen vintage expert.

1 like

Dank! Ik ga weer verder met het zoekplaatje maar ben toch bang dat het serieus broddelwerk is.