Zoektocht beloond

Beste mensen,

Zoals ik onlangs in mijn introductie aangaf, heb ik de laatste tijd het internet afgespeurd naar wat er zoal te koop is op horlogegebied; m.n. nieuw.

Omdat ik objecten en voorwerpen uit de Art Deco periode (pakweg 1910-1940) vaak waardeer vanwege hun eenvoud, functionaliteit en vormgeving, hoopte ik stiekum iets dergelijks op horlogegebied aan te treffen.
Een goed werkend vintage horloge met duidelijke kenmerken uit die tijd was voor mij geen reële optie vanwege de zeldzaamheid en overeenkomstige prijs.
Een nieuw horloge met duidelijke Art Deco looks zou een mooi alternatief zijn.

Wie schetst mijn verbazing toen ik een volledig aan mijn wensen voldoend nieuw horloge te koop zag staan. Het betreft het model San Remo van Robert Lighton, designer te New York van o.a. horloges. Hij maakte ook andere dames- en herenmodellen in staal, zilver en goud.
Robert is in 2008 gestopt met de productie en actieve verkoop van zijn horloges. Sindsdien staan deze in de uitverkoop.
Vandaag ontving ik zo’n San Remo exemplaar. In werkelijkheid overtreft het ruimschoots de verwachtingen die ik had op basis van foto’s, omschrijvingen en recenties op het internet.
I.m.o. brengt dit horloge niet alleen een ode aan Art Deco . . . dit is Art Deco uit de 21e eeuw. Ik laat een ieder vrij in zijn opvatting hierover.

Voor een informatieve review met fraaie foto’s, klik op deze link: http://forums.watchuseek.com/showthread.php?t=278696
De info die daar ontbreekt is: lug to lug = 48 mm en lugbreedte = 20 mm.

Het horloge arriveerde in een 6-hoekige paarse doos:

Van de ‘machinekamer’ vond ik slechts deze foto:

Hier bovendien enkele van mijn eigen sfeerfoto’s:

en een binnen dit forum onontbeerlijke wristshot:

Dit merk en model horloge is voornamelijk in de U.S.A. verkocht. Ik vermoed daarom dat er niet veel broertjes in Nederland zullen rondlopen.
Forummer thieuster schreef laatst over het plezier dat hij heeft in zoektochten naar bepaalde horloges, zeker als het gaat om bijzondere modellen die voldoen aan eigen specifieke wensen.
Ik heb nu het genoegen mogen smaken van zo’n succesvolle zoektocht.
Nu begint het dagelijks genieten van de aanwinst.

Groetjes,
Flip.

Hallo Flip,

Wat een bijzondere vormgeving heeft dit horloge! Het lijkt qua stijl laat jaren 20, begin jaren 30. Vooral ook de vorm van de cijfers. Het doet eigenlijk denken aan een antieke bedwekker qua plaat, de cijfervorm zie je op veel penduleklokken uit dezelfde tijd. Het is niet oneerbiedig bedoeld.

Zelf heb ik ook wat met art deco, en ook met de kubistische Haagse stijl van begin jaren 30. Ik verzamel en restaureer ook radio’s uit de jaren 30. Ik kan me voorstellen dat je hiervoor valt. Het is werkelijk een unieke klok.

Ik vind em wel erg groot qua diameter als ik zo het shotje van de pols zie.

Proficiat :wink:

Groet,

Nico.

Leuke vondst (tu), gefeliciteerd!

Hoi Nico,

De diameter is, zoals je in genoemde review kunt lezen, is 41 mm.
Valt mij prima om de pols.

Gr, Flip.

Mooi horloge! Gefeliciteerd en veel plezier ermee.

41mm is nette maat naar mijn mening.

groet,
Niels

Inderdaad een hele leuke klok, de zoektocht en uiteindelijke aanschaf schept minstens zoveel plezier. De diameter is idd niet zo groot, 41, echter wat “ons” met de minder bedeelde polsen nekt is de afstand van lug-lug, 48 in dit geval en de bandaanzet. Dit maakt deze klok minder draagbaar voor mensen met geringe polsomvang…maar dit terzijde, Ik wens je veel draagplezier met deze klok.

Heel mooi horloge en een leuk verhaal.

Veel plezier met de nieuwe aanwinst!

macml

heel mooi horloge… ik wens je er dan ook heel veel plezier mee(tu)

Ik moet zeggen dat ik hem erg mooi vind! Op de 1 of andere manier doet hij met denken aan een Jorg Schauer!

De urenwijzer vind ik mooi en heb ik nog nooit eerder gezien. Zijn het geblauwde wijzers?

Veel plezier met deze aanwinst!!

Gr. Mark

Hoi Mark,

De wijzers zijn inderdaad geblauwd. De dial heeft bij kunstlicht een soort perkament-witte kleur, maar bij daglicht is het meer gebroken wit.

Groet, Flip.

Prachtig (tu) Mooi horloge gebasseerd op een mooie kunstperiode uit het verleden. De urenwijzer en aparte 8 maken het horloge in mijn ogen helemaal top. Alleen de 0 van de 10 had groter gemogen.

mooie klassiek ogende klok.
Houd ik ook wel van. Gefeliciteerd!

Gefeliciteerd met je wonderschone horloge en veel draagplezier gewenst.

Radjoe

Ik vind hem prachtig (tu)

Fijn te zien dat er toch nog af en toe verassend ‘andere’ designs opduiken. Veel draagplezier,

Martin

van harte met je nieuwe aanwinst, erg leuk weer eens wat anders voorbij te zien komen.
de urenwijzer is geweldig de kleine secondewijzer naar mijn idee als ik het goed zie op de foto net te lang.
het geheel helemaal niet verkeerd (tu)

Ik vind hem goed, gefeliciteerd!

Erg leuk verhaal ook, leesbaar een horloge wat goed bij je past. Beter kan niet dus! (tu)

Dat heb je scherp gezien!
Het was mij ook opgevallen.
Op de site van Robert Lighton is dat ook het geval, maar in de review is hij iets korter c.q. heeft wel de juiste lengte.
Om het horloge om die reden terug te sturen naar Amerika, dat gaat mij te ver.
Ik vind het eigenlijk helemaal niet erg.

Groeten,
Flip.

Sparks Schreef:

Dat heb je scherp gezien!
Het was mij ook opgevallen.
Op de site van Robert Lighton is dat ook het
geval, maar in de review is hij iets korter c.q.
heeft wel de juiste lengte.
Om het horloge om die reden terug te sturen naar
Amerika, dat gaat mij te ver.
Ik vind het eigenlijk helemaal niet erg.

Groeten,
Flip.

je laatste zin is natuurlijk het belangrijkste (tu)
en stel dat je wel een kortere seconde wijzer zou willen zijn er altijd wel wijzertjes te koop.

veel plezier met je leuke aanwinst (tu)

Sparks Schreef:

Dit merk en model horloge is voornamelijk in de
U.S.A. verkocht. Ik vermoed daarom dat er niet
veel broertjes in Nederland zullen rondlopen.
Forummer thieuster schreef laatst over het plezier
dat hij heeft in zoektochten naar bepaalde
horloges, zeker als het gaat om bijzondere
modellen die voldoen aan eigen specifieke wensen.
Ik heb nu het genoegen mogen smaken van zo’n
succesvolle zoektocht.
Nu begint het dagelijks genieten van de aanwinst.

De quest vind ik ook even zo leuk. Proficiat met je nieuwe aanwinst!

Zeer stijlvol! (tu) Wat kost zoiets als ik vragen mag?

Van harte met deze prachtige aanwinst.