Zoektocht naar een chrono.... Hamilton?

Nu mijn huidige collectie bestaat uit een:
Beater
Dresser
Diver
Toolwatch
Flieger
Betrap ik mezelf er op dat ik alleen nog maar naar chrono’s aan het kijken ben…
Dus wordt het tijd voor een chrono!!:blush:
Mijn oog is gevallen op de Hamilton Khaki Field automatic chronograph 42 mm.

De eenvoud bevalt mij wel, maar ook de rode pointer (net als mijn Longines) vind ik een mooi detail. Verder heb ik ergens de drang een 7750 uurwerk in mijn bezit te krijgen… :dizzy_face:
Kunnen jullie mij helpen met de volgende vraagstukken?:
-heeft iemand ervaring met de Hamilton?
hoe is deze irl?
-wie weet eventueel een alternatief voor deze chrono, met dezelfde basic uitstraling en een leuk detail (zoals de rode pointer)?
Ik hoor graag jullie meningen en ervaringen.

1 like
  1. Je weet dat er 7750’s zijn met een wobbling secondewijzer (Google is your friend);
  2. Die rode pointer beweegt regulier als secondewijzer, of alleen als de chrono loopt? In het eerste geval zou ik dat storend vinden.

Succes met je zoektocht.

1 like

1-De 7750 wobble betekend toch " oordoppen in als de rotor beweegt" ?? :wink:
En heeft toch niets met de secondewijzer van doen?

2- in beide gevallen zou het mij niet storen.
Mijn longines heeft de rode pionter op de reguliere secondewijzer en dat bevalt me wel. Bij een chrono zou deze alleen rondgaan tijdens de chrono-functie… Ook prima!

ik heb deze jazzmaster auto chrono. Behoorlijk anders horloge dan de Khaki Field, maar wel met de 7750. Een beest van een klok. Chic, misschien net iets TE groot en sporty voor een dresser (ondanks diezelfde chique look), maar loopt als een tierelier en voelt heel degelijk. Was na een heel lange IWC-chrono en een korte horloge-loze periode mijn eerste ‘serieuze’ klok en 100% zeker een blijvert.

3 likes

Mooie klok! En fijn te horen dat hij zo goed bevalt en zo degelijk is.
Dat is iets wat ik wel verwacht bij zo’n merk als Hamilton, maar helaas heb ik nog geen ervaring met het merk… (maar dat gaat niet lang duren heb ik het gevoel. :wink:).
:+1:

Hamilton is absoluut een mooi merk en de kwaliteit is ook zeker goed. Zelf deze gehad, qua kast etc redelijk gelijk. Benieuwd wat je keuze gaat zijn!

Uploaden…

1 like

Er zijn 2 ‘wobbles’ die geassocieerd worden met de 7750:
A. De rotor zou nogal luidruchtig zijn. Ik heb 2 klokken met 7750 gehad, en kan dit niet bevestigen. Wellicht is dat een oud issue, omdat de oude 7750 naar 1 kant de veer opwond, en de andere kant op, niet;
B. De secondewijzer loopt niet mooi gelijkmatig, maar met horten en stoten. Ik heb er een gehad, en dat ziet er vreemd uit. Met Google zijn genoeg filmpjes te vinden. Hier zie je er een goed voorbeeld van.

1 like

Ik heb een aantal Hamiltons gehad en ook met 7750 uurwerk.
Prijs kwaliteit verhouding is gewoon goed en zeker als je een jong gebruikte op de kop weet te tikken.

Elke 7750 heeft de rotor wobble.
En het stotteren van de chrono seconde is niet normaal, waarschijnlijk een slechte afstelling van de verticale koppeling.

1 like

Dat is zeker!!!

Dat goed nieuws !
Maar ik ga er van uit dat dit bij een nieuwe of jong gebruikte nog niet nodig is… :wink:

Ik heb de Hamilton jazzmaster auto chrono gehad. Dit is een geweldig horloge. De wobble is een gevoel, geen geluid. Helemaal niet storend en je bent er zo aan gewend (om de pols helemaal)

Als ik deze weer eens tegenkom voor een nette prijs …

3 likes

@Floris155 Mijn 7750 (steinhart pilot chrono) heeft zo’n stotterende secondewijzer, moet de afstelling via een horlogemaker?
@WilSeiko heb jij hier destijds nog research naar gedaan? :slight_smile:

Nee. Ik kwam er ook pas achter nadat ik er bij toeval iets over had gelezen in een artikel. En aangezien ik de chrono zelden gebruik, vond ik het verder ook wel best.

Als je nog garantie hebt kun je nog bij Steinhart zelf terecht en elke horlogemaker ervaring met 7750 moet dit voor je kunnen oplossen.

1 like

Bedankt Floris, hij zit nog in de garantie dus ik ga Steinhart contacten. Bedankt voor het meedenken!

Mooi merk hoor, Hamilton. Loopt zeer goed. Heb er al een aantal gehad. Mijn huidige Jazzmaster staat te koop. Dat is niet vanwege de kwaliteit, maar aangezien ik mijn grail wil aanschaffen…

1 like

Daar kan ik inkomen… Het is een geweldig mooi horloge!
En wat de wobble betreft, je mag wel voelen dat er mechanisch iets gebeurt, toch?!

1 like

Dat is wat ik wil horen! :smiley:
Het merk trekt me al langer, maar het is er eigenlijk nooit van gekomen.
Dit is voor mij “DE” gelegenheid om met het merk kennis te maken

Twee Hamiltons in bezit waarvan een field chrono met een Valjoux 7750. De wobble voel je na een paar dagen niet meer en hij loopt nog steeds 1 sec per dag voor.
Qua kwaliteit/prijs verhouding denk ik een prima keuze. Ook een mooie historie.

2 likes

Helemaal waar!
Maar ik heb nu wel wat twijfels, want met de witte plaat is hij ook heeeeeel mooi!!!