Ik ben op zoek naar één horloge dat iets mag markeren. Onlangs een operatie gehad die een duidelijke overgang betekende. Niet zozeer een eindpunt, maar het begin van iets nieuws. Ik wil dat graag markeren met een horloge dat ik écht ga dragen. Iets dat klopt, qua stijl en gevoel.
Mijn voorkeur gaat uit naar Seiko. Toolwatch, duiker, robuust maar niet lomp. Automatisch. Geen fieldwatch of dresswatch, dat draag ik toch niet, vind het te elegant. Mijn pols is 19 cm, dus ik kan redelijk wat hebben zolang de verhouding goed is.
Wat ik nu heb:
Seiko MM200 (SPB077 – baby Marine Master)
Een modded SKX 007
Camel Trophy quartz
Titanium Pulsar van m’n trouwdag
Budget: ik kijk rond de 1.000 euro, maar het hoeft niet per se die prijs te zijn. Als het klopt, mag het ook 700 of 500 zijn. Het gaat me om wat het horloge uitstraalt.
Modellen waar ik aan denk:
Een 62MAS reissue (zoals SPB143, SPB297)
Een Willard (niet te fors)
Een Speedtimer
De Alpinist qua vibe, maar dan liever niet het klassieke felgroen
Ik sta open voor suggesties buiten Seiko, als het maar dat echte toolwatch-gevoel heeft. Sinn, Mido, Citizen, microbrands, alles wat klopt mag mee.
Welke horloges zouden jullie aanraden in deze fase?
Heel tof! De alpinist altijd al wel gewild. Deze die jij nu hier plaatst is nog niet te koop volgens mij, het nieuwe model. Ik vind dit wel de mooiste, met het alpinist in de wijzerplaat!
Zowel die Speedtimer toolwatches als die Alpinisten zijn 12,5mm dik, wat net even een stukje dunner is dan de vorige generatie Alpinisten, en meer in lijn met de OG SARB017. Maar ze zijn ook een mooie Jumbo-maat voor een toolwatch, dus rond 39mm. Ik vind het hele gave releases.
En inderdaad, de nieuwe SPB503/505/507 staan nog op pre-order op de Seiko website. Maar ze zijn gelanceerd, dus het zal binnenkort geleverd worden.
Dit is hem geworden: de Seiko Prospex Alpinist SPB531J1 Night Sky.
Ook de groene standaard Alpinist gepast, maar had daar toch minder mee. Past gewoon niet helemaal bij mij. Toen ik deze omdeed dacht ik: ja, dit is ’m. Wel iets duurder, maar goed… ik heb horloge nummer 2075 van de 3000
Dank voor alle ideeën en feedback. Dat hielp echt bij de keuze.