Zoektocht naar een vintage chronograaf

Ah, kun je me uitleggen wat er niet klopt en hoe ik dat zelf had kunnen zien? Ik wil er graag van leren!

Edit: als ik de andere kavels van de verkoper bekijk, https://www.catawiki.com/nl/u/2193573-maraujo55 , dan valt me wel op dat alle wijzerplaten erg op elkaar lijken. Of is dat gewoon omdat dat ontwerp destijds erg populair is en omdat hij voor elk horloge dezelfde belichting kiest?

Ik krijg net een melding van prijsverlaging van dit horloge op Ebay naar 300 euro + 40 euro verzendkosten:

De verkoper heeft een goede review score maar ergens lijkt me dit too good to be true. De verkoper accepteert geen betaling via Paypal/ Ebay, dat lijkt me een rode vlag, of is dat niets bijzonders?

Ik zie geen foto’s van het uurwerk. Misschien of even bericht naar verkoper sturen.

Hij plaatst geen foto’s van het uurwerk, noch van de binn- en buitenkant van de bodem.
Die zou ik eerst vragen.
Ik ben geen Titus kenner en vraag in de ronde of de kroon klopt.

Mbt betaling: ik betaal vrijwel altijd per bank en heb er nog nooit problemen mee gehad. (knock on wood)

Edit: de wijzerplaat heeft diverse beschadigingen en ik heb een grijs vermoeden dat het uurwerk geen schokbescherming heeft.

Die plaat lijkt op een standaard plaat waar veel plakmerken op zijn gezet. Qua bedrukking ziet het er ook vaag uit. Het zou best kunnen gedaan zijn door Titus, dus platen opgekocht en bedrukt. Maar ik vind het niet zo mooi. Het maakt een chrono niet uniek.

1 like

De verkoper zegt dat hij de case niet openkrijgt en bang is 'm te beschadigen, dus daarom geen foto’s van het uurwerk zelf. Tja. Wat bedoel je met ‘schokbescherming’, is dat incabloc wat ik her en der wel eens zie staan op de wijzerplaat?

Is een van de diverse soorten schokbescherming
Voor een horloge dat je regelmatig wilt dragen is dat wel zo handig

1 like

De koper zegt in zijn advertentie dat het horloge in 2020 gereviseerd is. Vraag hem of hij de factuur nog heeft.

Los daarvan. Als je dit horloge echt heel mooi vindt, zou ik misschien voor dat geld de gok gewoon wagen…

tis alleen wel een chrome kast :neutral_face:

1 like

Goede tip, ik heb hem gelijk even een berichtje gestuurd. Ik vind het horloge wel aardig maar ben er niet gelijk helemaal weg van. Ik vind de wijzerplaat wat gewoontjes/ saai-ig op een of andere manier. Volgens de advertentie is de kast wel van staal.

Edit: de verkoper heeft zojuist gereageerd:

• Hij heeft het horloge gekocht van een “professional watchmaker” die het geserviced heeft voor hij hem kocht, daar heeft hij geen factuur van.
  • Hij geeft aan dat de case chrome-plated is en intact, geen krassen en geen chips eraf.
  • de dial en wijzers zijn origineel
  • De kroon is hij niet zeker van, die zou vervangen kunnen zijn voor een niet-origineel exemplaar.
  • Hij heeft 4 extra foto’s toegevoegd aan de advertentie met meer detail van de wijzerplaat en de kroon en een foto van de achterkant. Op de achterkant staat helemaal niet, dus wellicht is die dan ook niet origineel?

Dank je voor de tip. De kast is 35mm, dat vind ik wel erg klein.

Geen paypal op ebay is wel een rooie vlag idd. Vind hem ook wel erg goedkoop voor een fancy lug 37.5mm chrono.

Ik weet niet hoe snel je een horloge wil, anders kan je hier het blauwe gedeelte in de gaten houden, komt voldoende voorbij.
Zo heb ik deze hier gekocht en weer verkocht:

De Seiko had dan wel weer verschillende niet originelen delen wat bekend was bij koop en verkoop, dit hoef je op cw, eBay of mp niet te verwachten qua eerlijkheid, al kan je altijd “geluk” hebben.

2 likes

Als ik van jou was, zou ik ook de courante 2dehand sites (geen veilingsites) in het oog houden. Met wat geluk vind je een opknapper in goede staat, zen nieuw glaasje is 2 keer niets en een onderhoud kan je hier of HF ook wel versieren. Ik heb zelf 2 zo’n voorbeelden, de eerste is deze 18kt gouden Jolus.

Die heeft een nieuw glaasje, bandje en kroon nodig en is vuil. Heeft nog een onderhoud nodig, maar loopt wel. Voor €100 kan je slechter kopen.

En deze Chronographe Suisse met 3 pushers, loopt nog, moet wel onderhouden worden.

Maar ik heb €50 al slechter gespendeerd :sweat_smile:

Hier ga je wel veeeeeel geduld moeten voor hebben natuurlijk

2 likes

Oeh, mooi! Ik kijk regelmatig even op marktplaats, welke sites hebben nog meer goede kansjes voor horloges? Ik kijk wel eens op facebook marketplace maar dat is huilen met de pet op :frowning:

1 like

De pierce chrono uurwerken hebben een heel interessant systeem met een groot nadeel: de slipkoppeling. Die zijn namelijk niet meer te krijgen. Ik weet dat er mensen zijn die iets knutselen maar hoe vaak dat goed gaat weet ik niet.
Een “beginneling” zou ik geen Pierce chrono aanbevelen.
Hoe mooi en spannend ze ook zijn mogen

Goed, ik heb op basis van jullie informatie en tips en mijn eigen wensen en budget de volgende eigenschappen waar ik op ga letten op een rijtje gezet.

Kwaliteitsaspecten:

• Stalen of massief gouden kast (waarbij de laatste binnen of iets boven mijn budget niet zal lukken), dus geen chrome of vergulde kast.
  • Schokbescherming dmv Incabloc oid.
  • Uurwerk Venus of Landeron lijkt het meest voorkomende en zijn an sich prima uurwerken, zo begrijp ik.
  • Recent geserviced
  • Wijzerplaat origineel,

Dan nog de vooral smaakgebonden aspecten:

• Diameter minimaal 37mm
  • Niet te veel patina (vind ik niet zo mooi) en niet te beschadigd
  • Wijzerplaat met liefst ook een telemeter, vind vooral rood/ blauw combi van telemeter/ tachymeter vaak mooi maar beiden in blauw is ook fraai.
  • Lichte wijzerplaat, de flink vergeelde platen vind ik niet mooi.
  • Wijzers en indexen bij voorkeur goudkleurig of blauw (hangt natuurlijk ook af van kleur kast en wijzerplaat). Ik merk dat ik metalen wijzers of een verder witte wijzerplaat met zwarte cijfers en tekst, erg snel saai vind.

Dit is wat ik tot nu toe heb genoteerd. Ik had nog een topic gevonden hier op HF met iemand die een paar jaar geleden een vergelijkbare zoektocht heeft gedaan en daar stonden ook nog wat punten in. Maar dat topic ben ik even kwijt en ga ik vanavond weer zoeken, dan pas ik indien nodig dit bericht nog even aan.

Misschien is dit iets ? 18k kast en loopt zeer goed. Plaat is ook origineel. Mag weg voor €550,-

4 likes

Klaar :+1:

HF blijft eeg betrouwbaar en er komen ook vaak vintage chrono s voorbij. Ook redelijk geprijst hoor.

Ik heb zelf 2 chronograph suisse maar kan je aanzaden om er eentje te zoeken met een venus uurwerk erin.
De landeron is gewoon wat kwetsbaar.
Overigens zijn er heel veel te vinden op ebaykleinanzeigen. Even goed kijken naar de reputatie.

Ben zelf nagal fan van pronto verdal maken geweldig robuuste chronograven uit dezelfde periode tussen 1940 en 1960.

2 voorbeelden van venus caliber zowel pronto als chronograph.

Tenslotte, hou wel rekening met service beurten…
Succes!

2 likes