Dag allen, een tijdje geleden ben ik lid geworden van HF omdat ik voor mijn verjaardag van vrouw en kinders een nieuw horloge mocht uitzoeken, budget tot €300. Ik wilde zelf wel wat bijleggen tot €400. Voor echt wat moois kan ik nog wat verder gaan maar meer dan €500 wilde ik eigenlijk niet uitgeven.
In plaats van de plaatselijke Lucardi binnenlopen en een fashion watch te kopen (Tommy Hilfiger, Hogu Boss, je kent het wel), besloot ik het deze keer eens anders aan te pakken en mezelf eerst eens wat in te lezen. Hoe dat ging, kunnen jullie eventueel hier lezen: Advies gezocht voor chronograaf, budget ~ €400 .
Lang verhaal kort: tijdens mijn zoektocht naar een moderne chronograaf kwam ik vintage chrono’s tegen, voornamelijk de jaren '50 / jaren '60 modellen zoals chrono’s van Pontiac, Tollet, Titus en daarop gelijkende chronographe suisses. Deze vind ik er esthetisch zeer fraai uitzien, waarbij het feit dat het vintage horloges zijn, me op een of andere manier enorm aanspreekt. Het stukje historie wat erbij komt kijken vind ik gewoon mooi. Kort en goed, ik ben dus een beetje verliefd geworden en zou er graag 1 gaan dragen.
Nu ben ik natuurlijk online op zoek gegaan op Chrono24, marktplaats, Ebay, Catawiki etc. Het lastige bij al deze kanalen is dat de betrouwbaarheid van de verkoper onduidelijk is en dat ik een absolute leek ben. Of een horloge dus in goede staat is, geen Frankenwatch is, geen bagger uitgevoerde redail heeft, kan ik niet zien, daar ben ik echt te onbenullig voor.
Vorig weekend liep er een veilig op Catawiki waar ik meegekeken heb om eens te zien voor wat voor bedragen dit soort horloges verkocht worden. De prijs lag toen rond de 500 euro, maar of ze dat waard zijn: geen idee.
Nu loopt er vanavond weer een veilig af van een aantal kavels die in de categorie vallen die ik mooi vind, zoals deze:
en deze:
Ook de komende dagen lopen er nog een paar af in deze veiling:
Mijn vraag is nu: op welke signalen moet ik letten of dit “koopwaardige” horloges zijn? Is er iemand die me daarin kan helpen of deze horloges eens kan bekijken en aangeven welke ik vooral moet mijden en welke welk goede aankopen lijken? Ik snap dat het nooit 100% zeker kan zijn bij een online aankoop, maar allicht zijn er hier mensen die er veeeel meer kijk op hebben dan ik.
Uiteraard zou ik het liefst kopen bij een betrouwbare verkoper, het liefst van HF, dus als iemand hier een mooi horloge in deze categorie te koop weet, dan houd ik me natuurlijk aanbevolen!