Zoektocht naar een vintage chronograaf

Dag allen, een tijdje geleden ben ik lid geworden van HF omdat ik voor mijn verjaardag van vrouw en kinders een nieuw horloge mocht uitzoeken, budget tot €300. Ik wilde zelf wel wat bijleggen tot €400. Voor echt wat moois kan ik nog wat verder gaan maar meer dan €500 wilde ik eigenlijk niet uitgeven.

In plaats van de plaatselijke Lucardi binnenlopen en een fashion watch te kopen (Tommy Hilfiger, Hogu Boss, je kent het wel), besloot ik het deze keer eens anders aan te pakken en mezelf eerst eens wat in te lezen. Hoe dat ging, kunnen jullie eventueel hier lezen: Advies gezocht voor chronograaf, budget ~ €400 .

Lang verhaal kort: tijdens mijn zoektocht naar een moderne chronograaf kwam ik vintage chrono’s tegen, voornamelijk de jaren '50 / jaren '60 modellen zoals chrono’s van Pontiac, Tollet, Titus en daarop gelijkende chronographe suisses. Deze vind ik er esthetisch zeer fraai uitzien, waarbij het feit dat het vintage horloges zijn, me op een of andere manier enorm aanspreekt. Het stukje historie wat erbij komt kijken vind ik gewoon mooi. Kort en goed, ik ben dus een beetje verliefd geworden en zou er graag 1 gaan dragen.

Nu ben ik natuurlijk online op zoek gegaan op Chrono24, marktplaats, Ebay, Catawiki etc. Het lastige bij al deze kanalen is dat de betrouwbaarheid van de verkoper onduidelijk is en dat ik een absolute leek ben. Of een horloge dus in goede staat is, geen Frankenwatch is, geen bagger uitgevoerde redail heeft, kan ik niet zien, daar ben ik echt te onbenullig voor.
Vorig weekend liep er een veilig op Catawiki waar ik meegekeken heb om eens te zien voor wat voor bedragen dit soort horloges verkocht worden. De prijs lag toen rond de 500 euro, maar of ze dat waard zijn: geen idee.

Nu loopt er vanavond weer een veilig af van een aantal kavels die in de categorie vallen die ik mooi vind, zoals deze:

en deze:

Ook de komende dagen lopen er nog een paar af in deze veiling:

Mijn vraag is nu: op welke signalen moet ik letten of dit “koopwaardige” horloges zijn? Is er iemand die me daarin kan helpen of deze horloges eens kan bekijken en aangeven welke ik vooral moet mijden en welke welk goede aankopen lijken? Ik snap dat het nooit 100% zeker kan zijn bij een online aankoop, maar allicht zijn er hier mensen die er veeeel meer kijk op hebben dan ik.

Uiteraard zou ik het liefst kopen bij een betrouwbare verkoper, het liefst van HF, dus als iemand hier een mooi horloge in deze categorie te koop weet, dan houd ik me natuurlijk aanbevolen!

1 like

Catawiki zou ik links laten liggen. Er wordt veel troep verkocht en hoge prijzen en bijkomende kosten. Misschien heeft er iemand op HF nog wel wat leuks te koop voor je.

2 likes

Mee eens. De chrono’s die je mooi vindt, zijn in goede staat (en met stalen kast) in het algemeen duurder dan je budget. Voor die eur300-500 zou ik kijken naar chrono’s met een VJ7733/7734 uurwerk. Wel iets moderner qua stijl (ruwweg jaren 70), maar zo veel keus/aanbod dat er wellicht iets naar je smaak tussen zit.

1 like

Wou net zeggen, Catawiki is niet wat je wilt. Naar mijn idee wordt alles daar systematisch opgeboden door louche bieders. Plus het bedrag wat je ziet, daar moet nog een 20% bovenop gerekend worden aan kosten.

Gewoon eens een aanvraag doen in het lichtblauwe gedeelte hier op HF :+1:

Als jij belooft Cata links te laten, dan helpen wij jou een kwalitatiwf betere horloge aan te schaffen voor de juiste prijs.

Ps, als je heel goed kijkt naar die kavels dan zie je dat het ook de grootste onzin horloges zijn. Ze zijn zogenaamd 60+ jaar oud, maar ze zien er allemaal splinternieuw uit. De kast is supergaaf, de lederen band is splinternieuw. Dat zijn geen vintage horloges, dat zijn splinternieuw Chinese horloges die als vintage door moeten gaan.

1 like

Is het aanbod van Landeron 48 en Venus 188 niet bijna even groot? Daar zijn er ook veel van gemaakt en een wat klassiekere stijl. De courante/ronde VJ7733/4 modellen zijn vaak ook de wat duurdere.

Jawel, maar heb je die met stalen kast en in nette conditie voor 300-500 euro? ( ik volg het niet zo goed meer, maar zou zweren dat dit meestal bij 500 begon?)

Je krijgt het horloge cadeau (en je past zelf nog iets bij) dus ga ik er van uit dat je het horloge niet na een jaar weer weg wilt doen.
Dan raad ik je aan om te gaan voor een stalen kast (of goud maar dat wordt moeilijk met het gegeven budget) om de eenvoudige reden dat vergulde en verchroomde kasten meestal slijtage hebben. En die slijtage ga je steeds meer zien. ( 't is net of het vlekje steeds groter wordt zong Toon Hermans jaren geleden al) Bij staal en goud daarentegen kun je VOORZICHTIG laten polijsten. Dit geldt niet voor de flinterdunne kasten van de gouden Chronographe Suisse.
Als je de hoofdprijs wilt betalen moet je op Catawiki kopen. De prijzen op 24 zijn overigens vaak ook niet mis.
Houdt er rekening mee dat er meestal nog een revisie/reparatie nodig is. Kies dus alleen een horloge met een uurwerk waarvoor nog voldoende onderdelen verkrijgbaar zijn.

Heb geduld, het juiste horloge vindt jou is mijn ervaring.
Ik kijk dagelijks op MP en nog zeker 5 of 6 andere platformen en vind gemiddeld per week hooguit één horloge dat echt in mijn verzameling zou passen.
Maar vaak is de prijs te hoog, een ander biedt meer, de verkoper wil niet versturen, noem maar op.
Succes bij de zoektocht en vraag gerust per PM als je wilt.

PS kijk goed waar de verkoper zit, vooral op CW en 24
Dit vanwege invoerrechten, BTW, inklaringskosten en alle andere bijkomende toeslagen die je budget door elkaar kunnen brengen.

3 likes

Bedankt voor de tips so far! Op Catawiki zag ik tot nu toe de enige chrono’s die enigszins in mijn budget passen. Vorige week waren er een paar (iig 1 herinner ik me) 18k rose gouden exemplaren die voor een euro of 450 a 550 weggingen, als ik me het goed herinner (ik ben nu onderweg en kan het nu niet nakijken). Wellicht Chronographe Suisse, wat natuurlijk uit oogpunt van stevigheid wel een dingetje is, zoals ik inmiddels geleerd heb.
De exemplaren waar ik naar linkte zijn dus geen goede koop begrijp ik? Waar ligt dat aan, zijn ze idd Chinese namaak? Volgens de beschrijving zijn zowel de Titus als de Bressa met originele dials, met wel een nieuw glaasje of nieuwe kroon, geserviced etc.

Ebay heeft nu geen voor mij betaalbare exemplaren, Chrono 24 heeft alleen veel duurdere exemplaren. Bij beiden is de betrouwbaarheid van de verkoper natuurlijk ook een issue. Vandaar dat Catawiki mijn focus was afgelopen week. Komt idd 9% veilingkosten en wat verzendkosten bij, maar blijft redelijk in de buurt van mijn budget.

De mooisten die ik zag hebben een lichte dial, rose gouden 18k kast en blauwe/ rode tachymeter en telemeter. Prachtig! Maar waarschijnlijk dus buiten mijn bereik.

“Als jij belooft Cata links te laten, dan helpen wij jou een kwalitatiwf betere horloge aan te schaffen voor de juiste prijs.”

Ha ha ha, deal!

Denk je dat ze echt fake zijn? Ik heb denk ik echt een te hoge pet op van de checks die Catawiki doet op de kavels.

2 likes

Het begrip “expert” op Catawiki moet je met een hele grote korrel zout nemen.

6 likes

Dat maak ik inmiddels ook op uit de berichten hier, ha ha. De horloges zien er erg verleidelijk uit, kan iemand me uitleggen waar ik op moet letten en wat er mis is bij deze twee?

De Titus heeft een verchroomde kast en dan vind ik een prijs voor een horloge met een eenvoudig uurwerk erin van boven 300 euro veel te hoog
De Bessa (ik zie dat merk voor de eerste keer) wordt beschreven als staal maar op de bodem staat fond acier. Dus is de kast verchroomd De experts bij CW letten niet altijd goed op.
Mbt verchroomd zie mijn vorige post.
Voor de prijs geldt wat mij betreft hetzelfde als bij de Titus.

3 likes

Met de huidige biedingen komen er nog 70 euro aan bijkomende kosten bij. Dus dan wordt het al meteen vrij duur.

De Titus is uiteindelijk voor 328 euro + 9%+ 35 euro verzendkosten geveild, de Bessa voor 556 euro + 9% + 35 euro verzendkosten.

Ik ben genuanceerder over CW maar je moet weten waar je mee bezig bet. Je kunt goede deals tegenkomen als je je voorwerk goed doet. Controleer altijd op elk platform wie de verkoper is. Concentreer je op een of twee merken, lees je in, check de kenmerken en zoek naar prijshistorie. Als er ergens iets niet klopt in het verhaal, ga dan niet bieden of je accepteert het risico. Hier en op andere fora zijn veel liefhebbers die je eventuele vragen kunnen beantwoorden. Wat anderen al zeiden: neem je tijd, dan komt er vanzelf iets moois op je pad.

1 like

Helemaal mee eens, ze verdienen die naam wat mij betreft niet

Die plaat van die Titus klopt niet.

Helaas, je vergeet over het hele bedrag de 21% btw en dat tikt lekker aan over het HELE bedrag.

De verkoper zit in Portugal dus vziw komt er geen extra BTW of invoerrechten bij. Ik heb eerder 2 voorwerpen gekocht op Catawiki (geen horloges) uit Frankrijk en uit Spanje en daar kwamen, op de verzendkosten en 9% veilingkosten na, verder niets bij. Of is dat bij horloges anders?

Heb je net PM gestuurd! :smiley: