Beste allen,
Ik ben helemaal nieuw in de wereld van de horloges. Ooit begonnen met een Swatch toen ik klein was, daarna toen ik 12 werd een Casio vanwege de bewegende streepjes op de LCD, daarna horloges van kledingmerken. Je leest het al: een absolute beginner .
Voor mijn verjaardag heb ik van vrouw en kinders als cadeau gekregen dat ik een nieuw horloge mag uitkiezen, budget tot €300. Ik wil zelf wel wat bijleggen tot €400. Voor echt wat moois kan ik nog wat verder gaan maar meer dan €500 wil ik niet uitgeven.
Nu ben ik al jaren zo nu en dan eens aan het kijken naar een chronograaf, iets aan de subdials vind ik heel mooi, dus ik wil deze gelegenheid te baat nemen om een chronograaf uit te kiezen. Ik zal 'm dagelijks gaan dragen, zowel zakelijk als prive, want mijn collectie zal na aanschaf voorlopig uit precies 1 horloge bestaan…
Ik heb me de afgelopen week flink ingelezen op dit forum en aardig wat gesurft op het web. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik een voorkeur heb voor een zilveren of witte wijzerplaat, een leren band, 3 subdials en ik zou graag de datum willen kunnen aflezen. Ik vind een blauwe wijzerplaat ook erg mooi, maar voor een horloge dat bijna overal bij moet kleuren, is wit/ zilver denk ik veel handiger.
Op een of andere manier merk ik dat historie me ook nog wel iets doet. Ik ben begonnen met Fromanteel bekijken, want daar had ik eens een reclame van gezien, ik meen in The Flying Dutchman of iets dergelijks. Uiteindelijk daar geen horloge gevonden wat ik echt mooi vind en na het lezen over dat merk op dit forum, ook een klein beetje afgeknapt op de ‘fake’ historie. Blijkbaar ben ik daar toch wel wat gevoelig voor.
Ik weet op dit moment mijn polsmaat niet (op vakantie zonder centimeter) maar brede polsen heb ik sowieso niet. Grote horloges zullen denk ik niet lekker staan.
Ik kom tot nu toe uit op de volgende modellen:
- Christopher Ward C3 Grand Tourer:
https://www.christopherward.com/motorsport/c3-grand-tourer/C03-39QCH3-S00W1-LC.html#product-technical-data
Voor:
Ik vind het horloge mooi, de combi met het wit van de plaat en blauw van de wijzers vind ik erg gaaf. Al lijkt het wit op de foto’s wel zilver, wat ik nòg mooier had gevonden. En lijkt de blauwe kleur van de wijzers op de detailfoto’s met wel erg hel blauw. Maar ja, reclame foto’s…Lastig om de echte kleuren er goed uit te halen. Mooie caseback.
10,8mm dik, ruim 2mm dunner dan de volgende kandidaat.
Tegen:
Prijs, deze zit echt tegen de bovenkant van mijn budget en dat is zonder eventuele BTW en invoerrechten gerekend. Ik moet nog eens navragen of die inderdaad nog op de prijs komen want dan valt deze af.
Verder heeft deze twee subdials en geen drie (kleine con, zeker geen dealbreker).
Qua historie voor zover ik nu weet ook geen langmeegaand merk met een rijke traditie.
- Dan Henry 1964: https://danhenrywatches.com/products/1964-gran-turismo-chronograph en wel de Tricompax silver with date
Voor:
Ook deze vind ik erg mooi, misschien net iets minder dan de CW, maar ik kan dat obv alleen de foto’s moeilijk zeggen.
De andere grote pro is de prijs. De helft van de prijs van de CW en misschien iets minder mooi.
Deze wijzerplaat is zilver, dat vind ik dan weer iets mooier dan het wit van de CW. Maar de blauwe wijzers van de CW lijken nog net wat gaver.
Con:
Met drie subdials en de date wordt het wel erg druk.
De 19mm band maakt het denk ik lastig er een mooie band op te zetten, een bruine race band lijkt me gaaf staan bij deze. De bijgeleverde banden vind ik niet echt mooi, dus ik zal er een nieuwe band bij moeten kopen. Hij is 12,9mm dik, wat denk ik best dik is bij een 38mm kast. Ik twijfel ook over de 38mm maar omdat ik mijn pols niet kan meten nu, kan ik daar weinig van vinden :).
Verder ook hier geen historie/ traditie, al speelt dat wat minder dan bij CW voor mijn gevoel.
- Lip Himalaya: https://www.lip.fr/fr/12-montres-homme/s-1/fonctions-chronographe?order=product.name.asc&page=1
Voor:
Traditie/ geschiedenis
Best aardig uitziend horloge, al is er nog geen bij waar ik echt verliefd op ben geworden. De modellen met een blauwe wijzerplaat vind ik wel mooi, maar ja, ik denk dat wit/ zilver voor mij handiger is.
Ze zijn erg vriendelijk geprijsd.
Tegen:
Er is geen model waar ik echt verliefd op ben, ik ben er dus ook nog niet dieper ingedoken.
- Tissot Chrono XL Classic: https://www.tissotwatches.com/nl-nl/t1166171603700.html
Voor:
Geschiedenis/ traditie,
Merk heeft een goede reputatie,
Prijs is prima in budget,
Zilveren wijzerplaat.
Tegen:
Ik vind 'm wat saai, alleen een zilveren plaat en zwarte cijfers.
Verder denk ik dat ie erg groot is voor mijn pols, met een kast van 45mm, dat is nog groter dan de Dan Henry lug-to-lug.
De band vind ik niet mooi, daar moet een nieuwe bijkomen wat 'm weer wat duurder maakt.
Eigenlijk is de conclusie dat ik het merk vooral mooi vind maar dit model wat saai.
- Tissot PRC 200: https://www.tissotwatches.com/nl-nl/t1144171103700.html
Voor:
Geschiedenis/ traditie,
Merk heeft een goede reputatie,
Zilveren wijzerplaat
Minder saai dan de Tissot hierboven.
Tegen:
Ik ben nog steeds niet helemaal weg van dit model. Vergeleken met de CW en DH vind ik 'm nog wat saai overkomen.
Hij zit qua prijs erg aan de bovenkant van mijn budget, ook omdat ik de band echt niet mooi vind en er dus nog een leren band aangeschaft zal moeten worden.
Ook bij deze, maar minder dan bij de Tissot hierboven: gaaf merk maar het model zelf vind ik (nog) niet echt heel gaaf.
Mijn vraag aan jullie is nu: kunnen jullie me adviseren en aangeven welke zaken ik gemist heb in mijn overwegingen? En welke zouden jullie kiezen, of is er een alternatief dat ik zelf nog niet gevonden heb?
Alvast dank!