Een mooie vraag.
Ikzelf heb alweer heel wat jaar geleden een horloge gekocht die toen even oud was als ik.
Een vintage Seamaster.
Die had al net zoveel levenservaring als ik en samen gingen/gaan we er nog iets moois van maken (ja, ik heb hem nog steeds en draag hem regelmatig met veel plezier en trots).
Wij zijn nu allebei 57 jaar en wat patina rijker. Ik heb er echt niet de hoofdprijs zoals voor een nieuwe GS voor betaald. En ja, ik heb ondertussen wel een GS, maar mijn oude vriend Seamaster doet daar niks voor onder.
als je het hebt over een motiefje:
deze spookt al wat langer door mijn hoofd.
microbrand uit australie.
in europa te krijgen voor €650
second hour mandala
Een CitizenNB1060-12L, kom je nagenoeg niet tegen. Hele bijzondere wijzerplaat, mooie kleur en veel diepgang, Japanse vibes ala Grand Seiko.
Of een The Citizen Chronomaster. Nagenoeg zelfde afwerking als Grand Seiko.
Als je hier moet vragen om tips, dan zul je niet het perfecte horloge vinden ben ik bang. Je smaak zal ook zeker nog veranderen.
Dat gezegd hebbende, de Seiko Sarx lijn zit qua afwerking en prijs onder de GS lijn. Worden wel eens baby of poor man Grand Seikos genoemd. Succes met de zoektocht.
Helemaal dat je een horloge aankoopt voor je 18e verjaardag en dat je de intentie hebt om hem te houden.
In 1985, vlak voordat ik naar de Koninklijke Militaire School ging, las ik in de meldinginstructie dat je onder andere in bezit moest zijn van een horloge.
Ik heb toen een Pulsar quartz horloge gekocht.
Het horloge heb ik nog steeds en loopt nog perfect. Ook draag ik het nog regelmatig en als ik er dan naar kijk komt er af en toe een flash-back naar boven.
Ik weet niet meer precies wat destijds deze Pulsar gekocht heeft. Ik denk een paar honderd gulden. Bonnetje en doosje zijn er niet meer, maar herinneringen zijn er nog wel .
Er zijn al veel leuke suggesties gedaan voor een fraai horloge binnen jouw budget, maar koop gewoon iets wat je op dit moment aanspreekt. Misschien een fraaie Tissot of een Japanse Seiko?
Ik zou persoonlijk niet teveel besteden aan een eerste horloge.
Anders is de kans groot dat je hem na een aantal jaren gaat inruilen of verkopen.
Dus mijn advies in jouw zoektocht: koop iets wat je leuk vindt, geef een paar honderd euro uit en beleef er leuke avonturen mee.
De kans is dan groot dat hij dan een blijvertje is.
Een tweede horloge gaat er toch wel komen .
Alvast proficiat met je 18e verjaardag en hou het HF maar op de hoogte van je zoektocht.
bedankt voor je tips, gaat ook niet om een eerste horloge. en ik weet ook dat de 2e er komt die is er namelijk al en de 3e en 4e ect ook… in 4 jaar verzamelen is al aardig wat gepasseerd alleen sinds de jaar wisseling voorgenomen niks meer te kopen tot in ieder geval mijn verjaardag. de voor @Fate_Amenable_To_Change aangeraden straum spreekt mij wel heel erg aan als ik er daar een van kan vinden, en de door @Rutg3r aangeraden mandala vind ik ook gaaf. dus kom al steeds verder maar hou mijn ogen nog open voor eventuele andere dingen. misschien had ik ook een plaatje van mijn collectie bij mijn post moeten doen.
Leuk man, succes met de overwegingen. Ik kan je wel mededelen dat de hier gedeelde foto’s van de NB1060-12L hem geen recht doen, en dat geldt ook voor de King Seiko turtle-shell dial die hier werd getoond.
@Frans3, kun jij een corrigerende ervaring verzorgen in de vorm van een fatsoenlijke foto van die KS?
Van de Citizen weigert men fatsoenlijke foto’s te maken, blijkbaar. Je komt ze inderdaad vrijwel nooit tegen. Deze Reddit foto is een tandje beter:
Dank je. En met 37mm, 100m WR, een solide bracelet, AR coated saffier en een tijdloze uitstraling ook nog eens iets wat nauwelijks aan mode-grillen onderhevig is. Dit deed het in 1965 net zo goed als nu.
En dan is het nog een harde kutfoto. Ik zou bijna zo’n ding bestellen om er eens een paar fatsoenlijke van te trekken bij zacht natuurlijk licht. Maar dat je zoiets voor zo’n 800 Euro kunt scoren is natuurlijk kolderiek te noemen.
dat zou ook een moglijkheid zijn maar dan moet ik nog wel binnen 1 maandje van een paar horloges af komen, vraag is of dat gaat lukken? kan hier ook niks in het blauw zetten anders was dat nog een optie geweest.
ik ben ook langs de Seiko Majesta 9533-6000 gekomen, heeft iemand ervaring met het 5s42 movment wat daar in zit? De sweeping seconds spreekt mij namelijk erg aan maar weet dat sweeping quartz bij andere horloges nog wel eens wat problemen heeft.