Zoektocht naar perfecte dresswatch > Eigen horloge project

Wat betreft ontwerp zit je meteen goed in elk geval. Niet voor mij (breguet numerals…), maar ik kan me voorstellen dat er in elk geval markt voor is.

1 like

:star_struck:

1 like

Wat een gaaf project zeg! Gefeliciteerd met het resultaat tot nu toe, respect!

Ik zie uit naar het uiteindelijke resultaat, maar dit is wel iets om al enorm trots op te zijn!

1 like

Jeetje… dit is wel heel g*il :exploding_head:

1 like

Over deze kleur twijfel ik nog. Hij is wat te goud uitgevallen. Voor wie mij een beetje kent weet dat Grand Seiko lang mijn merk was. Inspiratie voor de ivoor kleur was de sbgw235/ sbgr261/sbgm221

29 likes

Geel, zou ik zeggen. Zou niet mijn keuze zijn.

Maar wat is die plaat en wat zijn die wijzers verder mooi!

1 like

Snap ik :smiley:

1 like

Ik vind deze kleur persoonlijk te maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk.

Maar prachtig project Paul. Ik ga dit ook even in de gaten houden.

Enig idee wat ongeveer de prijs gaat worden?

1 like

Ik vind het groen er stukken beter uitkomen. Maar ik ben een sucker voor groen, en two-tone staal/goud doet me in het algemeen al niks dus dat was te verwachten. :smile:

3 likes

Eens. Misschien een gouden angelier?

1 like

Als ik LJP lees kan dat eigenlijk alleen maar La Joux-Perret zijn.

Zoals vermeld in de openingspost.

2 likes

Dat was ik al lang en breed vergeten. Mooi dun, en die kleine-secondepositie daar heb ik weinig verstand van, maar ik snap dat het uitmaakt. Verder vind ik het vooral jammer als een off-the-shelf uurwerk een horloge boven de 1000 euro pusht. (Vele merken doen net alsof dat nodig is met een basis LJP automatisch of SW300 of 7001 en equivalenten. Volgens mij is dat echter puur omdat het kan, en wie wil er nu niet meer overhouden onder de streep. Hiermee bedoel ik totaal niet de vergelijking met dit project te trekken. Ik was vooral verbaasd dat een uurwerk al meer dan 750euro zou gaan kosten.)

:star_struck: :star_struck: :star_struck: :star_struck: :star_struck:

1 like

:clown_face:

Heeft alles te maken met kwaliteit, eventuele versieringen, tests indien cosc, dikte… etc.

Spendeer je flink aan de plaat en kast ga je er geen dikke en grof afgewerkte seiko nh35 inlepelen, maar kies je een uurwerk wat dun, versierd is etc.

3 likes

Eens, en ook een beetje oneens. Dat versieren, zeker van een off-the-shelf vind ik echt bijzaak. Tenzij in z’n geheel genomen het versieren handwerk is en dus bij het geheel hoort, maar ook dan heb ik liever die moeite in het aangezicht dan aan de achterkant gespendeerd. Een horloge als in dit project is toch ook passender met dichte kast? Dan hoef je echt niets te versieren. Reguleren (within reason) prima, maar testen vind ik ook geouwehoer over het algemeen. Maar een beperkte dikte (indien benut) en een goede positie van de kleine seconde, dat zijn zaken die ik helemaal begrijp.

Overigens ben ik ook niet zo dol op de NH35. De SW200 en andere ETA equivalenten voelen over het algemeen toch soepeler en zijn volgens mij minder dik. Nog liever heb ik de SW300 en equivalenten, want nog minder dik en zeker nog een tikkeltje verfijnder in gevoel. Maat tegelijkertijd zoek ik eigenlijk niets meer dan dat. Meestal ben ik al tevreden met een Miyota 9xxx, maar afgezien van de ETA in mijn Max Bill zijn de rotors van deze wel iets luider dan de andere opties. Geen van deze uurwerken hoef ik per se te zien. Ik ben minder thuis in de handopwinders omdat ik liever automatisch heb. Het is allemaal een balans. Mijn gevoel zegt ook, al dan niet terecht, dat de NH zo ‘goedkoop’ zijn dat het gewoonweg niet OK voelt in een hele mooie behuizing. Zodra we spreken van deze genoemde alternatieven valt dat argument al grotendeels weg. Het wringt voor mij dan voornamelijk als een horloge beter dunner had geweest, maar niet het daarvoor benodigde uurwerk heeft gekozen.

In de huidige context begrijp ik met name dat de dikte en de kleine seconde positie doorslaggevend waren. En dat is met expliciet zicht op het ontwerp. Als er dan geen haalbare alternatieven zijn, prima. Tegelijkertijd, als dit is wat die uurwerken kosten (>750EUR), dan vraag ik me wel af of er geen passender (kosteneffectiever) compromis mogelijk was, maar dat zal dan neerkomen op de persoonlijke voorkeuren van waaruit dit project sowieso al geboren is.

Als ik een eigen uurwerk zou maken, zou ik het zonde vinden daarin compromissen te sluiten.
Ik zou dus het mooist versierde, dunste gangwerk zoeken dat ik me kan permitteren / dat verkrijgbaar is en de kleine seconde op een aanvaardbare plaats heeft. Liefst een handwinder.

Mijn mening is niet beter dan de jouwe, enkel even meegeven dat dat voor iedereen anders is, en TS gewoon lekker zíj́n droomhorloge maakt :wink:

8 likes

Deze straalt je wel tegemoet!
Dat lijkt versterkt te worden door dat de plaat wat donkerder is en de buitenrand wat frisser. Wel een mooi effect.
Weet niet hoe dat er uitziet als er glas in zit natuurlijk?

Geweldig project trouwens. Veel succes :ok_hand:

1 like

Ik vind t geel wel origineel.

IMG_7231

Dit is de LJP waarvan sprake… 7380.

10 likes

Prachtig! Fantastisch gedaan. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!

1 like

Snap ik volledig, dat maakt zoveel verschil op een dress watch. En probeer met die eisen maar eens een modern alternatief te vinden onder de €5k.

Dus dan is zo’n duurdere LJP gewoon een must.

Qua zichtbodem: zonder is dunner en goedkoper, maar waarom dan niet voor quartz gaan? Ook hier is het een pure liefhebbers-keuze die ik begrijp.

1 like