Afgelopen weken heb ik soms wat gedeeld over mijn horloge project. Na veler verzoek is hier dan een eigen topic om de vorderingen te kunnen volgen.
Een duik-, sport- of chronograaf horloge. Ik vind het allemaal leuk. Maar een net, klassiek horloge op een leren band vind ik het meest interessant. En dat is waar het in dit topic over gaat.
Het begint met het niet kunnen vinden van dat ene horloge en de weg er naar toe om het voor mijzelf te realiseren.
Het uitgangspunt in mijn zoektocht was het vinden van een redelijke plat horloge voor dagelijks gebruik met een diameter van rond de 38mm. Met een goede balans op de wijzerplaat. Kleine seconde op 6 uur. Geen datum. En van achter zicht op een mooi uurwerk.
Een paar voorwaarden: Klassieke kastvorm met afwisselend gepolijst en geborstelde delen. Geen afgekapte cijfers. De positie van de kleine seconde mag niet te dicht naar het midden geplaatst zijn of te klein in diameter. Afknappers in dit geval zijn horloges met lange lugs waarbij het bandje te ver van de kast af bevestigd is zodat je een doorkijk op je pols krijgt. Ook een smalle band aanzet van 18mm of minder is een no-go.
In 2018 heb ik een topic geopend omdat ik merkte dat het niet eenvoudig was om zo’n horloge te vinden.
Rond 2021 raakte ik geïnteresseerd in wijzerplaten met Breguet cijfers. Opnieuw een topic gestart in de hoop op nieuwe ideeën en voor mij tot dan toe onbekende modellen.
Ondanks alle goede suggesties in beide topics heeft de input van het forum toen niet het gewenste resultaat opgeleverd met als gevolg dat ik nu nog steeds niet dat ene horloge om mijn pols heb.
Nu heb ik afgelopen jaren echt wel hele mooie horloges in de collectie gehad. Uiteindelijk kwam het er toch weer op neer dat er iets op aan te merken viel. Iets in het design wat ik minder mooi vond. Het was net te klein, te dik, te groot. De wijzers waren wel eens te kort, een mini kroontje. Of een datum op het cijfer 3 geplaatst of op de 6 uurs positie. De kleine seconde op 3,4,8 of 9 uur, dus niet lekker in balans …. Bij vintage stukken vond ik dat er teveel krassen, te enthousiast gepolijst of patina op zat. Een ander punt was natuurlijk ook budget: het was te duur in aanschaf, en/ of te kostbaar om dagelijks onbezorgd in elke situatie te dragen.
Als je zoveel kritiek hebt moet je het lekker zelf doen. Ja, misschien werd het tijd om zelf naar de tekentafel te gaan om mijn lijstjes met data en wensen eens verder uit te werken.
De eerste schetsen lagen klaar, maar om een horloge te maken dat niet te dik werd was het vinden van het juiste uurwerk de volgende stap.
Om onder de totale dikte van max. 9mm uit te komen vielen de uurwerken van Seiko, Miyota, Soprod en STP af.
Sellita zou een optie kunnen zijn. Maar met nog steeds een dikte van 4.35mm zou ik de totale dikte van max. 9mm niet redden met wat ik voor ogen had. Namelijk opgelegde cijfers en een bol saffier.
Een andere mogelijkheid was een ETA/Pesaux 7001 gebruiken van slechts 2.5mm. Goed uurwerk, maar wel erg klein met een diameter van 23.3mm. Er moest een zichtbodem ipv dichte deksel in komen. Dat zou betekenen dat je een erg brede rand krijgt. Daarbij komt ook nog dat de afstand vanuit het midden naar de kleine seconde maar 6.4mm is. Die afstand vind ik te kort om een mooie balans op de wijzerplaat te krijgen. Dus aan de voor- en achterkant niet ideaal.
Zelfs het vinden van een geschikt uurwerk bleek niet zo eenvoudig te zijn wat verklaart waarom het vinden van een horloge met al mijn wensen niet voor het oprapen ligt.
De ETA/Pesaux 7001 wordt nu als D100 door La Joux-Perret gefabriceerd. Maar wat bleek, zij hebben ook een ander interessant handopwind uurwerk LJP7380 welke 2.7mm dik en 30mm in diameter is en een gangreserve heeft van 90 uur. En de kleine seconde zit op 7.2mm afstand van het centrum! Dit uurwerk is perfect voor mijn project.
Het ontwerp van de kast en het gekozen uurwerk staat vast. De volgende stap was om de wijzers en wijzerplaat te ontwerpen en keuzes maken over kleur, afwerking, materiaal.
Helaas is het niet zo dat je tegen een fabrikant kunt zeggen: doe mij maar 1 set wijzers wanneer je met je eigen ontwerp komt, en tegen de ander doe mij maar 1 horlogekast, en weer tegen een ander doe mij 1 wijzerplaat. Ook 1 uurwerk was niet mogelijk. De situatie is nu dat ik straks 4 horloges kan maken. En als reserve 1 extra uurwerk en 96x wijzersets heb. Dan maar ook 4 kleuren wijzerplaat.
Voor 4 horloges heb ik inmiddels alle onderdelen om de horlogekast compleet te maken (bezels, middendeel, kronen, saffier, deksels, schroefjes, pakkingen). Uiteindelijk was ik toch niet zo tevreden met de kroon en heb ik een ander ontwerp ingediend en deze heb ik inmiddels ook ontvangen. Uiteraard heb ik alle onderdelen voor 1 horloge gemonteerd zodat ik wat tastbaars heb en kan ervaren of dat het klopt.
Op moment van schrijven zijn alle orders getekend en is het wachten op levering van de rest.
Verwachting is dat de wijzers voor de kerst binnen zijn. De wijzerplaten begin december. En de uurwerken in januari.
.
.
.
Specificaties:
-
Materiaal horlogekast 316 staal
-
Middendeel zijkanten geborsteld, boven- en onderkant lugs gepolijst
-
Diameter 38mm
-
Dikte 8.5mm
-
Lug2lug 47mm
-
Kroon 6mm 18 tands gepolijst
-
Band aanzet 20mm
-
Saffierglas gebold
-
Bezel gepolijst
-
Uurwerk Mechanisch handopwind LJP7380 2.7mm, 30mm diameter
-
Gangreserve 90 uur
-
Achterdeksel gepolijst zichtbodem 6 schroeven
-
Waterdichtheid 50m
-
Wijzerplaat Zwart glossy, Ivoor glossy, Zilver fijngestraald, Olijfgroen sunburst.
-
Kleine seconde 7.2mm vanaf centrale as, verzonken, 10mm diameter, guilloche
-
Minuten railroad track cirkelvormige brush
-
Breguet cijfers opgelegd
-
Uurwijzer 10mm
-
Minutenwijzer 14mm gebogen tip
-
Secondewijzer 4mm