Zoemm, zoemm ? niks zoemm, zoemm!

Onlangs kocht ik op Ebay dit “electronic” horloge. Al enige tijd was ik op zoek naar een stemvork-horloge, welke hebberigheid nog een beetje aangewakkerd werd door enige artikelen op onze fora. Pakje geopend en ik trof een erg goudkleurig, typisch jaren-70 model aan van het merk Carronade. Ik heb hier echter nog nooit van gehoord. Meteen aan het oor gehouden om het voor deze horloges zo typerende zoemmmmm,zoemmmmm te horen. Nada, nikkus, geen zoemmmm te horen. Wel tikt het horloge er lustig op los. Dan maar de achterkant verwijderen om de stemvork te aanschouwen. Die kan ik echter niet ontdekken. Wel een (gangbaar type) batterij en een beetje miniatuurelectronica. Horloge loopt echter keurig op tijd. Mijn vraag is dus eigenlijk: zijn er “electronic” horloges die niet zoemen en wellicht ook geen gebruik maken van de stemvork? Vandaag wat foto’s gemaakt in m’n zojuist aangeschafte fototent(je). Valt overigens nog niet mee om dit een beetje reflexvrij te krijge. Moet nog een beetje oefenen. Oh, ja er is nog zo’n “electronic” horloge onderweg. Moet uit Canada komen, zal dus wat langer duren dan deze uit Engeland. Ben benieuwd of die wel zoemmmmt. Dat merk is “Serval Ponard”, ook onbekend voor mij. Als die binnen is zal ik ook laten zien.
Wie weet over beide horloge’s wat meer te vertellen?
vast bedank,
arrie rombout

Deze zoemt ook niet, het is nl geen stemvorkhorloge, maar wel een electronisch gestuurd uurwerk met een ‘gewone’ balans.
Gefeliciteerd met deze aanwinst(tu)

Het kaliber in dit werkje is hoogstwaarschijnlijk een ETA-ESA 9158 waarvan een stukje ontbreekt (de secondenstop). zie bvb:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?00&ranfft&6&2uswk&ETA-ESA_9158

Meer over dit soort horloges vindt je hier:

http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,122424

MVG,

Chris.

arie,

ik weet er niet zo heel veel van maar wel dat niet alle electronic horloges stemvork horloges zijn. op onderstaande link staan de meest voorkomende stemvork horlogemerken en nog een hele berg links. overigens heeft jouw nieuwe aanwinst wel een interessant uurwerk hoor…

groet,

klaas

@Chris; Dit is inderdaad de 9158. Die ik laten zien heb is de 9154.
Bij de 9158 is de secondenstop te zien naast de batterijhouder. De onderbreking gebeurt hier electrisch (schakelaar) en bij de 9154 mechanisch, een hefboom die tegen een stift komt op de balans.
Dus hier ontbreekt niets aan dit uurwerk.

bedankt allen voor de nuttige info.
groets
arrie rombout

Hi Rombo,

In de reakties van EHWatch op mijn post mbt de Longines Electronic vind je veel interessante info en links mbt jou electronic horloge.

Je hebt gelijk, deze zoemen niet zoals de stemvork uurwerken gebaseerd op Bulova’s Accutron uitvinding maar zijn meer de tussenstap tussen een mechanisch en een quartz uurwerk en daardoor eigenlijk toch -naar mijn gevoel- een must in elke vintage horloge verzameling.

Groetjes,

Marc

Dag Marc,
Dat draadje had ik al met meer dan gemiddelde belangstelling gelezen. Ik kan de techniek die in deze horloge’s is verwerkt zeer waarderen. Inmiddels al veel op het internet daar over gevonden. Zeer bijzonder.
groets
arrie rombout