Zoiets heb ik nog nooit gekocht

Op een veiling hier in 't dorp hadden ze een horloge, dat me wel beviel.
In de zaal gaan zitten, geboden en onder de schatting de toeslag gekregen.
Maar wat is het?

Hmm, ziet er uit als een zakhorloge.
18k gouden kast. Mooi.
Maar aan de bovenkant zit nog een knop. En aan de onderkant ook.

Eens openmaken, kijken wat het voor een wijzerplaat heeft.

Datum, dag, maand, maan. Kleine seconde.
De knop bij twaalf uur start de chronograaf.
De knop bij zeven uur start de kwartier repetitie
Vandaar de titel, zoveel complicaties in één horloge heb ik nog nooit gehad.
En hier voor de liefhebbers nog het werk

Volgens de catalogus een Lemania Lugrin, maar ik weet niet of dat juist is.
Is er iemand, die zo’n werk al eens gezien heeft en me kan zeggen wat hij denkt dat het is?
Alvast bedankt.

28 likes

Helaas heb ik geen verdere inzicht in de exacte afkomst van het uurwerk.
Maar het lijkt me zeker een caliber van goede kwaliteit.

Mag ik zo brutaal zijn te vragen wat het gekost heeft?

gefeliciteerd in ieder geval , ik vind het prachtig!

Dat lemania lugrin verhaal lijkt te kloppen zie ik na een snelle actie op google. Het is een prachtding in ieder geval.

1 like

Heeeel mooie !

Dat is volgens mij geen slechte koop geweest.
Proficiat, en ben benieuwt naar de verdere gegevens.

Dat is een mooie zeldzame klok. :ok_hand:

Prachtige aanwinst, heel veel plezier ermee!
Iemand een idee van de leeftijd? hij ziet eruit of hij hooguit een paar jaar oud is.:hushed:

Ik zie net een ander topic voorbij schuiven met een artikel waar Chronographe Suisse als merk uit de 40-er/50-er jaren voorbij schuift. Er staat een horloge wat qua complicaties hetzelfde lijkt te hebben. Wat me opvalt, maar kan zijn dat ik scheef zit, dat de pushers hetzelfde lijken. Wellicht loos alarm, maar anderszins misschien een zoek richting…? ik probeer met weinig ervaring mee te denken. :wink:

Topic op het forum: the great chronograph goldrush […]

@wbcoupe in de kast staat het verantwoordelijkheidsmerk nr. 132 van Eric Monnier, la Chaux de Fonds.
Dat was ingeschreven van 1934 tot 1992. Dus de kast moet uit die tijd stammen.
Het werk heeft geen schokbescherming en is dus vermoedelijk voor 1950 gemaakt.

@koetsjh dank voor de tip. Zoals ik boven schrijf lijkt me het werk ouder dan jaren zestig vanwege de ontbrekende schokbescherming.

Maar…
Op een ander forum wees iemand me er op, dat bij de hamer een Maltees kruis te zien is.
Met de loupe zie ik, dat het met het logo van Lugrin overeenstemmen kan. (een ster bovenin en de N rechts zijn zichtbaar zonder dat ik het werk uitelkaar moet halen. Vgl met de derde van boven hier: http://www.mikrolisk.de/show.php?site=280&suchwort=Lugrin&searchWhere=all )
Volgens Wikipedia werd het merk Lugrin gebruikt tot in 1930 de schoonzoon van de heer Lugrin het merk Lemania lanceerde.
Zo, weten we dat ook weer. Misschien dateert het horloge dus uit de dertiger jaren. Ik heb geen idee hoe lang ze het oude merk nog gebruikt hebben, resp. hoeveel platines er nog lagen toen ze de naam veranderden.
Nu het kaliber nog.
Iemand hierover nog gegevens?

1 like

Ik heb een Haas Neveux gevonden met dezelfde dial en case layout. https://www.google.nl/search?q=lemania+quarter+repeater+annual+calendar+chronograph&client=ms-android-samsung&prmd=isvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj5u6-E3NfMAhUDtBQKHTaQBywQ_AUIBygB&biw=360&bih=559#tbm=isch&q=moonphase+calendar+chronograph+haas+neveux&imgrc=D4PF6nE-LA6WWM%3A

Hij is in elk geval bijzonder netjes bewaard gebleven!

Prachtig !!

Wauw, deze is echt heel mooi, gefeliciteerd met uw aankoop :thumbsup:

Erg mooi!

Schitterende vondst gefeliciteerd .:thumbsup:

Wat een prachtig stuk techniek en een bijzonder mooie wijzerplaat. Gefeliciteerd.

Een schitterend horloge.
Zijn er in de rand niet nog extra drukkers aanwezig t.b.v. de dag-, datum-, maan- en maandverstelling?

Met vriendelijke groet,
Inca

Er zijn inderdaad kleine uitsparingen in de lunette bij half twee, vijf, half acht en half elf met daarin platte (ijzeren) hendeltjes om dag, datum, maan en maand te verstellen.
Half acht en half elf zijn een beetje lastig omdat het deksel in de weg zit dus die moet ik met een cocktailprikker doen :joy:

Wat een mooie klok!
Dat gaat inderdaad verreweg het gemakkelijkst met een satéstokje of cocktail prikker.

Prachtig, altijd mooi zo’n repeater. Prijzig klokje ook! Was daar veel animo voor?