Zolder vondst. Een zenith sporto

Goedenavond heb zaterdag tijdensj een zolder opruiming bij mijn overleden overgrootmoeder een leuke vondst gedaan, een zeer aparte zentih sport vintage. Ik vroeg me af wat zo een horloge in deze staat ( zie foto’s)ongeveer waard is. Lijkt volgens mij een horloge uit het leger van WW2, maar weet het niet zeker. Uurwerk doet het goed en loopt goed op de tijd. Het is een kleine horloge met een diameter van ongeveer 34mm zonder kroon, heeft iets van patina op de wijzerplaat maar niet storend, verder een puntgave wijzerplaat, het glas vertoont haarscheurtjes, en de horlogekast is hier en daar iets beschadigd. Het uurwerk ziet er nog als nieuw uit en doet het gewoon na een paar keer opwinden, uurwerk is bedekt met een plastiek dekseltje.
Misschien dat iemand hier op HF meer verstand heeft en zijn kennis wil delen. .

14 likes

@WatchWalker

1 like

Gave plaat. Mooi horloge hoor. Ga je m houden?

Wat betreft waarde zou ik het niet aandurven… vintage Zenith dress horloges gaan doorgaans niet voor de hoofdprijs… zo tussen de 250 en 650 euro afhankelijk van maat en staat. Maar zoals gezegd… ik ben geen zenith verzamelaar.

Staat op de caseback ook nog iets?

Dit lijkt me eerder naoorlogs, volgens het serienummer rond 1949. Waarde is wat iemand er voor over heeft, hooguit een paar honderd euro. Wordt ook wel eens de Bullseye genoemd.

7 likes

alleen het serienummer.

2 likes

Een nieuw glaasje is zo gefixed. Maar de verchroomde kast met slijtage is een groter minpunt imho.

1 like

Bullseye? Oke. Bedankt!
Maar heb van iemand begrepen dat als onder de 6 uur geen swiss op staat het dan om een leger horloge gaat… klopt dat?

Maar het uurwerk cal 40, (heb ik begrepen) is een huis uurwerk van Zenith en dus populair onder verzamelaars. Kan dat kloppen?

Eens.

1 like

Het klopt dat de militaire horloges niet de Swiss vermelding hebben. Maar waarschijnlijk is dit horloge gemaakt in Besançon (Frankrijk) waar Zenith van ergens in de jaren 20 tot midden jaren 70 ook horloges produceerden. Dit om de Franse import heffingen te omzeilen. Die waren in het leven geroepen om het Franse LIP te beschermen. Toen die failliet gingen werden de heffingen afgeschaft en kon de productie weer exclusief in Zwitserland plaatsvinden. De Bullseye werd daar zeker ook geproduceerd dus dit is waarschijnlijk een van.
Verder denk ik dat dit een in-house caliber 106 is. Maar ben slechts liefhebber en geen horlogemaker dus daar kan ik het wel eens fout hebben.

2 likes

Hoi,
Zenith Sporto modellen bevatten inderdaad vaak het Cal.40(-T) uurwerk wat inderdaad één van de in-house uurwerken was van Zenith.
Maar dat geldt eigenlijk voor vrijwel alle Zenith vintage horloges, ze bevatten allemaal Zenith uurwerken dus dat maakt deze niet meer waardevol.
Zoals @WatchWalker en @Ruud al aangaf, een paar honderd euro. Begint ergens bij 200 en afhankelijk van staat en onderhoud gaat het richting 6-700. Deze heeft een mooie wijzerplaat. Als je het glaasje weer mooi oppoetst of vervangt dan denk ik aan 3-400.

3 likes

Waw man, zo een vondst wil ook meemaken.
Wat een leuk verhaal ook hoe je het gevonden hebt enz. Zou hem nooit wegdoen, Top !

2 likes

Cool, had ik nog niet eerder gezien. Deden ze dit om het uurwerk extra te beschermen tegen stof/vocht?

Mooie vondst!

1 like

Dit dus. Prachtige vondst. Financieel gezien misschien niet relevant, maar met dit verhaal erbij toch gewoon echt leuk om te hebben.

3 likes

Ja bij oudere horloges van voor de waterdichtheid zie je dat vaker, een achterdeksel en een stofdeksel.

4 likes

Hoi, heb even op internet gekeken en kwam deze Zenith sporto tegen. https://www.google.com/amp/s/exclusivevintagewatches.wordpress.com/2020/08/06/zenith-sporto-2/amp/ lijkt heel veel op die ik heb en de prijs die hij vraagt is rond de 900 euro.:astonished:

Klopt, maar daar gaat ie toch niet voor over de toonbank denk ik zo. Vraagprijzen zeggen niet alles.

1 like

Ja dat is het zeker! hou m voorlopig nog😊. Om ervan te genieten…heb m nu om mijn pols en hij loopt gewoon goed.

1 like

Nu lijkt het misschien aantrekkelijk om met een beetje mazzel een paar honderd Euro te cashen, maar zoiets in de familie houden (het is in jouw handen al 4e generatie) en alle informatie die hier al staat mee overdragen: onbetaalbaar.

2 likes

Klopt, maar je vroeg naar de waarde vh horloge, en die wordt met name bepaald door wat ervoor wordt gegeven.
Veilige aanname is dat dat geen €900 is…

1 like