Zolder vondst

Bij het wat opkuisen van oud gerief op de zolder van men ouders hier nog 2 horloges gevonden…

Eerste is een dames horloge… pontiac van met bijhorend certificaat van 91

Andere ken ik eigenlijk niet… is een zak of ketting horloge waarschijnlijk… merk Ancre… lijkt me ook iets voor dames… iemand bekend hiermee?

8 likes

Hallo! Wat wil jij over deze horloges weten? Volgens mij is @Maurits een Pontiac expert. :stuck_out_tongue:

Alle info is welkom eigenlijk :innocent:

Eerste heb ik een kleine hoeveelheid info via het certificaat blaadje… maar het merk Pontiac kon ik nog niet… wel al wat zitten zoeken hierover op het forum en wikipedia (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Pontiac_(horloge))

Ik vermoed een quartz maar weet niet welk model… (symbool onderaan de dial lijkt op een Q)

De tweede vind ik niet echt iets van terug…is het een horloge van een vroeger merk… of gewoon prul :sweat_smile:

1 like

Als het van familie lid is geweest dan is het geen prul wanneer je waarde hecht aan die persoon. Maar wat ik van Pontiac weet is dat het hier in Nederland redelijk populair was, althans het was hier te koop. Maar meestal zijn ze toch best basic, cq mooie klassieke horloges. Onlangs had iemand eentje in solid goud, wat natuurlijk mooi is. Maar het is niet een merk die het moet hebben van naamsbekendheid. Denk of is ook niet dat het een horloge is die heel veel gaat opleveren.
Is de deksel op de achterkant van staal? Dan is hij verguld, dus dan is er ook geen sprake van goudwaarde.
Daarnaast is het een dames model, die zijn veel minder geliefd… zal dan uiteindelijk gaan om tientjes werk helaas.

Vraag aan eender welke Belg van meer dan 30 jaar oud of ie Pontiac kent en het antwoord zal in 90% van de gevallen ja zijn. Net zoals Rodania mede door het wielrennen best gekend, doch gekend als betaalbaar. Net zoals Rodania zal dit bij velen ooit wel in bezit zijn geweest.

3 likes

Merci alvast voor de toelichting :slight_smile:

Het is me zeker niet te doen voor een eventuele opbrengst voor verkoop ofzo… was interesse als de horloges enige band hadden met een gekende fabrikant inderdaad.

Horloges zijn idd op familiaal vlak al meer waard dan hun geldwaarde.

De achterplaat is idd gewoon staal.

Ik ga eens zien als ik hem niet op een nieuw bandje kan zetten en als mijn vrouw er geen interesse in heeft :slight_smile:

Ik was eigenlijk op zoek naar eenoude zakhorloge ( veel grotere dan die Ancre) die ergens nog moet liggen :sweat_smile: maar momenteel nog geen succes… ik moet wat beter rondneuzen denk ik :rofl:

1 like

:sweat_smile: ik ben duidelijk bij de 10% maar mijn vrouw kon het merk dus wel na zonet eens te vragen… straf :rofl:

(Ik kon het dus enkel van het bekende automerk :see_no_evil:)

1 like

Volgens mij is dit een hangklokje om aan een halsketting te doen als sierraad.

Wat Ancre betreft zijn er verschillende mogelijkheden. Julius Assmann stichtte de Duitse Ancre Watch Company in 1852 of 1855 (tegenstrijdige data uit bronnen) in Glashütte, Duitsland. Zij maakten fijne horloges, zakhorloges en ik geloof ook klokken. Buiten de mechaniekjes van AWC zij er ook erg veel horloges waar ANCRE op vermeld staat louter als aanduiding van het type uurwerk zonder verwijzing naar het merk (en dus niets te maken hebben met AWC).

Misschien weten we meer als je de kast even opent.

1 like

De ancre lijkt wel een zusters/verpleegsters horloge…

Ik ga dit straks even doen!

Bedankt alvast voor de nuttige info! Ik post ng een foto als hij open is :slight_smile:

Zou wel een mogelijke toepassing kunnen zijn voor deze kleine hanger :+1:t2:

1 like

Je moet me wel goed begrijpen. Het heeft niet de bekendheid zoals we die aantreffen bij Rolex of Omega. Die zijn al gelijk meer waard vanwege naam die op de wijzerplaat staat.

Er is een verschil tussen naambekendheid en waarde he, getuige swatch en casio (en zelfs invicta).

1 like

Inderdaad. Dat klopt helemaal.

Het is alvast een automaatje en blijkbaar gemaakt met onderdelen uit Hong Kong :blush:

En het werkt nog na opwinden :crazy_face:

Het is geen automaatje.
Wel een penanker uurwerkje en wel een (licentie bouw van) HP=Hugo Parrenin

1 like

Oeps… sorry… een pen anker? Moet ik even opzoeken… :sweat_smile: tx voor de info!

Dacht eerst idd een gewone handopwinder (ipv automaat… verkeerde uitdrukking)

HP, is dat via het logo dat je dat ziet onder het balans wiel? Of aan het mechanisme?

Vandaar de naam allicht​:sweat_smile: Ancre 17 :blush:

Via HP onder de balans inderdaad.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&Parrenin_3640D

1 like

Leuke vondsten :+1:

1 like