Zoldervondst: Casio 52QS-14

Recent met pensioen en een van de dingen die men dan schijnt te gaan doen is opruimen. In elk geval geldt dat voor mij.
Op zolder staan een aantal kratjes met radio- en astronomiespullen en nog wat ander elektronicaspul. Een groot deel daarvan is onaangeroerd sinds de vorige verhuizing, twaalf jaar geleden. Er is dus een heleboel afgevoerd, maar in een van die kratjes kwam ik een Casio 52QS-14 LCD chrono tegen. Het horloge moet rond de 40 (!) jaar oud zijn. In het verleden - ruim voor mijn HF-tijd - heb ik het horloge veel gedragen maar op een gegeven moment functioneerde het niet meer naar behoren. Eerst in een la gegooid bij allerlei andere meuk en die la is bij de verhuizing boven het desbetreffende kratje omgekeerd. En daar lag hij dus nog, die ouwe Casio. Uiteraard zo dood als een pier maar omdat ik er van uit ging dat het alleen maar beter kon worden het deksel er af gehaald. Het eerste wat me opviel was de batterij, een G1-A (equivalent met LR-41). Dat is een alkaline batterij en die horen niet thuis in een horloge. Naar de lokale horlogeboer en een 392 zilveroxide batterij opgehaald. En zowaar, er kwam weer leven in de brouwerij. Het horloge was echter niet te bedienen - als een pusher werd ingedrukt bleef die ingedrukt. Uit elkaar halen dus. Flink schoonmaken (in de gaatjes waar de pushers zaten had zich flink wat troep verzameld), elektrische deel met Kontakt WL schoongemaakt en weer in elkaar gezet nadat ik de pushers lichtjes gesmeerd had. En, hij is weer te gebruiken!

Tijd voor plaatjes.

De oorspronkelijke Casio band vond ik niet zo geweldig en ik had nog een oude Seiko band liggen die precies bleek te passen. Die er op gezet dus.

Het viel mij op dat dit type horloge als “zeldzaam” wordt beschouwd en dat voor een exemplaar in goede conditie prijzen tot ruim boven de USD 100 worden gevraagd. Heb ik er destijds niet voor betaald, hooguit een paar tientjes (in de guldentijd). Uiteraard is er met deze flink geleefd en dat is hem ook aan te zien. Maar toch blij dat hij weer terug is in de stal.

Bedankt voor het kijken!
Harold.

56 likes

Dat maakt zomaar een random woensdag tot een woensdag met een lach :smiley::sunglasses: Super leuk dit enthousiasme berichtje!

3 likes

Leuk! Wie wat bewaart, heeft wat.

Zijn er verder nog herinneringen aan het horloge verbonden?

1 like

In feite is het een horloge dat mij een flink deel van mijn zeemansbestaan gezelschap heeft gehouden, nadat een analoog/digitale Seiko de geest had gegeven. In feite heeft deze Casio mij er een hele tijd van weerhouden om iets anders te kopen, want “dat goedkope ding doet het altijd”. Tot een jaar of vijftien geleden, dus. Maar goed, hij doet het - met enige aanmoediging - nog steeds en dat vind ik toch wel wat. Deze gaat niet weg …

2 likes

En terecht! Want

Toch een beetje een gevoel van NA op deze manier, dus gefeliciteerd!

1 like

Mijn beste,

Altijd plezant zo’n horloge vondst!!
En als je hem dan nog tot leven kan wekken, is het helemaal mooi!!
Ik wens je er dan ook een “bij de tijd zijnde” tijd mee. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

3 likes

Bedankt Coenraad,

Altijd leuk jouw reacties. Als ik er tegen zou kunnen had ik er een smaakvolle sigaar op gerookt, maar helaas. Gelukkig lust ik wel alcoholische versnaperingen en dus heb ik er op geproost.

Graag tot ziens op HF!
Harold.

1 like

Leuk man! Zou ook een glimlach op mijn gezicht toveren! :grinning:

1 like

Leuke vondst zo op je eigen zolder.
En proost!

1 like

Erg leuk verhaal en een bijzonder horloge. Leuk dat alles weer werkt en je er nieuwe liefde voor hebt gekregen! Mooi hoe dat werkt.

1 like

Fantastisch dat je dit horloge terug aan de praat kon krijgen, altijd leuk zulke topics. Wens u heel veel draagplezier met deze vintage Casio

1 like

Mooi verhaal. Graag meer hiervan. Hou de oude “meuk” in ere

1 like

Leuk joh! :+1:
Wel nog even die band in de ultrasoon doen. :wink:

Ik hoop altijd nog dat er eens en ander in mijn ouderlijk huis tevoorschijn komt, er kunnen er nog 3 ergens liggen.

1 like

Ga ik doen! Inderdaad, die ziet er niet uit. Kan ik meteen ook even tussen de lugs kijken, zal ook wel niet al te fris zijn :nauseated_face:

1 like

Ik heb helaas geen ultrasone cleaner, maar wel een andere oplossing: gewoon een potje vullen met een mix van water, allesreiniger en spiritus. En dan, zoals Rompp schreef in zijn boek “Chemie der Dagelijksche Dingen” over het schoonmaken van vaatwerk “geeve men het eenige uuren bedenktijd” (als ik dat goed citeer, in de pre-1953 spelling). En dan is het resultaat als volgt, na ruim een dagdeel weken en af en toe schudden:

De meuk die er nu af is, zat in het potje:

Getver :nauseated_face: . En dat van slechts één bandje. Waarschijnlijk een leuk studieobject voor een bacterioloog :grimacing:
Ook tussen de lugs zat het nodige. Beide uiteinden van een wattenstaafje donkerbruin.
Maar goed. Het is gelukt en het is weer draagbaar.

3 likes

Fijn dat je de Casio mag herbeleven.
Geniet !

1 like

Geniet ervan, erg leuk ding!

1 like

Zo fris is veel beter :slight_smile::+1:

1 like

Mooi verhaal. Veel plezier er weer mee :ok_hand:t3::anchor:

1 like

Ziet er uit als een gezonde spinazie smoothie!

Mooie vondst en leuke foto’s, zeker met veel herinneringen er bij. Hopelijk kun je er nu weer een paar jaar van genieten.

1 like