Zoldervondst.... Huh? Bij mij?

Mijn vrouw vandaag eindelijk de zolder aan het opruimen, sinds we ons huis hebben betrokken. We hebben namelijk het huis van haar grootvader gekocht, met een gedeelte van de inboedel. Na een uurtje of 2 rommelen kwam mijn vrouw naar beneden met een horloge om haar pols… Huh? Kijk eens wat ik gevonden heb…

Ik ben helemaal niet zo thuis in de vintage, maar vast iemand hier die meer over dit horlogemerk of wellicht het type kan vertellen. Het gaat om een horloge van het merk Vitomatic, met een diameter van 34mm, met een lugbreedte van 18mm. Voorzien van gedomed plexi. Uitgevoerd in goudkleur en voorzien van zo’n flex bandje (ik vermoed niet origineel)… De 6, 9 en 12 op de wijzerplaat zijn nogal eigenzinnig van vorm, beetje art-deco. Ik vermoed ergens jaren 60, maar ‘please correct me’.

Alvast bedankt!

17 likes

Vitomatic was een type camera van Voigtlander maar zal niks met dit horloge te maken hebben.
Het ziet er uit als een typisch eind jaren 60 horloge met waarschijnlijk een Felsa 4002 automatisch uurwerkje zoals hieronder.

Wat overigens wel goede uurwerken zijn die door vele bekende merken gebruikt zijn.
Qua waarde denk ik dat je moet denken aan 4 tot 6 tientjes.


Felsa werdt vooral beroemd door het bidynator uurwerk (de rotor wind altijd de veer op ongeacht de draairichting)

1 like

Leuk ding zeg. Plexi poetsen en een beurtje, verdient ie wel. Je vrouw kan deze met z’n 34 mm makkelijk dragen. Daarbij nog van haar opa geweest, dus helemaal de moeite waard.

Vitomatic horloges heb ik in het verleden wels eens zien verschijnen op Catwiki: dacht inderdaad jaren 60 en ook Swiss made

1 like

Dank je mensen :+1: waarde boeit niet zoveel. Wil m voorzichtig schoonmaken en lichtjes op poetsen, glaasje polijsten en nieuw bandje erop en dan is ie weer klaar :ok_hand:

4 likes

Leuk horloge. En als er een Felsa bidynator inzit misschien nog iets meer waard dat 5 tientjes.
In ieder geval een leuk onverwacht erfstukje van Opa.
Als jij of je vrouw 'm echt -regelmatig- willen gaan dragen, zou ik het zeker overwegen om een servicebeurt te geven. Dat kan je ook de kop niet kosten, ik schat dat je beneden de 100 piekjes blijft als er geen nieuwe onderdelen nodig zijn. Goede horlogemakers genoeg ook via dit forum. Het kan best zijn dat ie nu nog redelijk loopt, maar na zoveel jaar zit er zoveel dikke olie of verdroogde troep en slijtagerestjes in dat het klokje daardoor nu wel razendsnel gaat slijten als ie na zoveel jaar op zolder weer aan het werk moet.
Na een echte servicebeurt kan ie waarschijnlijk wel weer jaren zonder problemen mee.
Succes en geniet er van!

1 like

Vandaag lekker een dagje niks. Geen verplichtingen, geen familiaire kerstdiners. Heerlijk. Poetsdoekje erbij gepakt en eerder genoemde zoldervondst maar eens wat aandacht gegeven. Ander (lederen) donkerblauw bandje erop. Het resultaat mag er zijn :ok_hand: ik moet bekennen; ik draag het horloge nauwelijks. Ik moet echt wennen aan het ‘kleine’ formaat. Maar ik zal het de komende tijd wat vaker dragen om eraan te wennen :sunglasses:

6 likes

Dat is een leuke vondst / aanwinst.

34mm is inderdaad aan de kleine kant, maar in mijn beleving altijd beter dan sommige modemerken met maatje ‘wandklok’.

Mooi geworden, maar denk wel aan het service beurtje anders staat hij binnenkort stil

1 like

Ach wellicht een kwestie van wennen. Normaal draag ik, zoals velen hier, tussen de 39 en de max 42mm. Maar ik geef het wat tijd :wink:

@Haaren dank je :+1: ik zal m eens laten checken inderdaad.

1 like

Het blijkt een Felsa 4007 :wink:

Na maanden eens de moeite genomen om de deksel eraf te wippen. Nog steeds het horloge geen beurt laten geven, inmiddels wel een afspraak met een forumlid.

Eerdaags het horloge maar eens wat liefde en zorg geven om het in ere te herstellen :ok_hand:maar eens gewoon wennen aan het 34mm formaatje :sweat_smile:

8 likes