Vandaag verraste mijn zusje me met een doos vol oude horloges. Grotendeels troep op verschimmelde leren bandjes, vrienden van haar brachten het mee vanuit Frankrijk. Gevonden op de zolder van een overleden horlogemaker. Er zitten een paar leuke mechanische klokjes bij, ik moet het nog uitzoeken. Maar eentje leek me wel apart, deze Jaz Electronic. Geen idee wat het is, ik kan er alleen wat sites in het Frans over vinden maar helaas is mijn Frans niet wat het zou moeten zijn. Er gaat een RW56 batterijtje in van 1,35 volt, daar blijkt moeilijk aan te komen dus ik weet nog niet of het werkt. Het uurwerkje is iets wat ik nog niet eerder heb gezien, lijkt een elektrisch uurwerk met een balanswiel. Weet iemand van jullie hier meer over te vertellen?
Dit is het:
āexcept as an experimentā, dit leek me dan geen permanente oplossing. Maar inderdaad, wel het proberen waard. Ben wel erg benieuwd wat dat uurwerk doet.
Mooie opknapper, nieuw glaasje en batterijtje er in en gaan.
Ik dacht, dat Jaz een Frans horlogemerk was dat met Zwitserse componenten werkte.
Veel plezier ermee
De kast is wel gehavend, de chroomlaag is er redelijk van los gekomen. Het metaal lijkt me messing. Batterijtje is onderweg, ik ben benieuwd of het nog werkt.
't lijkt me inderdaad een ESA te zijn⦠āTransistorwerkjeā⦠.de balans wordt met een Electromagneetje aan het bewegen gebracht⦠, doordat er magneetjes aan de balans zitten wekt deze op zijn beurt ook weer stroompjes op⦠die stroompjes worden versterkt door het transistortje, en naar de spoel geleid die de balans weer een āzetjeā moet gevenā¦
'k heb zelf ook een horloge met een dergelijk uurwerkje⦠mits goed geolied en afgeregeld lopen ze behoorlijk nauwkeurig⦠'t zijn wel "batterijenvreters⦠1-1½ jaar⦠dan is ie leeg⦠maar tot die tijd⦠looptāt prima!
Bedankt voor de uitleg! Ik heb er vanmiddag een batterijtje in gedaan en tot nu toe loopt het goed op tijd. Klinkt bijna als een mechanisch horloge. Leuk ding, ik ga er maar eens een nieuw glaasje in steken.