Gevonden op zolder bij mijn vriendin een Jehaka.
Iemand enig idee wat voor een uurwerk deze bevat.
Er staat swiss movt en antimagnetic op de wijzerplaat.
Op de achterzijde staat: dustproof, stainless steel back en base metal case.
En heeft een geschroefde achtterdeksel welke ik met de hand kon los draaien.
Had al wel gelezen dat dit merk vaak op de kermis in die grijpautomaten zat.
Hij loopt aardig goed nog.
Op het uurwerk zelf staat one juwel unadjusted Swiss parts.
Natuurlijk zijn die dingen geen dr⦠waard, maar wat mij zo verbaast is dat ze het uberhaupt doen en zelfs na jaren nog blijven doen!
Hier ook zoān ding, afkomstig uit een hele zak opknappertjes, onlangs via dit forum verworven. Voor een groot deel in meer of mindere staat van ontbinding verkerende kwartsjes, maar ook een paar mechanische klokjes. Leuk om mee te oefenen, aan de praat te krijgen en toonbaar te maken.
Het klokje hieronder zat ook in die lot. Jaren '70, denk ik en als dit geen kermishorloge is wat dan wel. Zelden zoān primitief blikken uurwerkje gezien. Maar het ligt nu al meer dan een week te tikken op mijn werkbureau en het loopt al die tijd als een trein, met een afwijking van minder dan 2 minuten per 24 uurā¦
Ter verduidelijking nog even de tekst op het werkje:
NO 0 JUWELS UNAJUSTED PREMIER PRECISION LTD. HONG KONG JAPANESE PARTS
Verbazingwekkend toch? Ik hou 'm, als curiositeit.
En dat nog wel met een plastic anker en ankerrad zoals ETA/Tissot lees Swatch ze tegenwoordig ook weer verwerkt in de z.g.n āonderhoudsvrijeā uurwerkjes.
Oh wat leuk⦠zoān plastiekAnker kalibertje kreeg ik vandeweek ook binnenā¦
Mijn voormalige buurvrouw kwam even op bezoek op ons nieuwe adres⦠en ze had op een rommelmarkt een doosje horloge-meuk geregeld voor meā¦
daar zat zoān zelfde plastiekding in⦠maar ook⦠en daar ben ik wel blij meeā¦
Mijn jaren '70 Timex heeft ook zo een penanker uurwerkje dat niet te servicen is omdat het dicht geklonken is. Het dingetje dat ik voor 2 ⬠op een vlooienmarkt gekocht heb loopt uitstekend op tijd.
Zoiets vind ik nou leuk. Een goedkoop prul eigenlijk en dan toch net zo goed lopen als een duur merk.
Ook heb ik een oud ādigitaalā zakhorloge met een Baumgartner/Ebosa penanker uurwerkje. Dat ding loopt net zo nauwkeurig als mijn Alpina.
Ik heb ook 4 jehaka horloges. Made in Hong Kong nog in handen van de britten. veel kennis van de Engelsen werd in hun fabrieken gebruikt.
Dus goedkoop vervaardigd maar wel Britse machines en kennis