Zoldervondst

Gevonden op zolder bij mijn vriendin een Jehaka.
Iemand enig idee wat voor een uurwerk deze bevat.
Er staat swiss movt en antimagnetic op de wijzerplaat.
Op de achterzijde staat: dustproof, stainless steel back en base metal case.
En heeft een geschroefde achtterdeksel welke ik met de hand kon los draaien.
Had al wel gelezen dat dit merk vaak op de kermis in die grijpautomaten zat.
Hij loopt aardig goed nog.
Op het uurwerk zelf staat one juwel unadjusted Swiss parts.

Hierbij een aantal foto’s:

Bedoel natuurlijk zoldervondst, typefout :sunglasses:

Dat lijkt wel een Baumgartner penankertje, it’s rubbish:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Baumgartner_866

Dat dacht ik al wel, als zoiets in zo’n grijpautomaat zat kan het nooit veel wezen. Lijkt er wel erg veel op.

Het uurwerk stelt niks voor, maar is wel een leuk ding.
Het schreeuwt gewoon :slight_smile: SEVENTIES :slight_smile:
Gewoon lekker dragen als het een beetje goed loopt!

Ja die is meer waard aan metaalwaarde dan als horloge, JeHaKa is typisch penankerprul zoals je zelf al aangaf, kermisgerei.

Natuurlijk zijn die dingen geen dr… waard, maar wat mij zo verbaast is dat ze het uberhaupt doen en zelfs na jaren nog blijven doen!
Hier ook zo’n ding, afkomstig uit een hele zak opknappertjes, onlangs via dit forum verworven. Voor een groot deel in meer of mindere staat van ontbinding verkerende kwartsjes, maar ook een paar mechanische klokjes. Leuk om mee te oefenen, aan de praat te krijgen en toonbaar te maken.

Het klokje hieronder zat ook in die lot. Jaren '70, denk ik en als dit geen kermishorloge is wat dan wel. Zelden zo’n primitief blikken uurwerkje gezien. Maar het ligt nu al meer dan een week te tikken op mijn werkbureau en het loopt al die tijd als een trein, met een afwijking van minder dan 2 minuten per 24 uur…
Ter verduidelijking nog even de tekst op het werkje:
NO 0 JUWELS UNAJUSTED PREMIER PRECISION LTD. HONG KONG JAPANESE PARTS

Verbazingwekkend toch? Ik hou 'm, als curiositeit.

Kijk en huiver…

Uploaded with ImageShack.us
http://imageshack.us

1 like

Verbaasde mij ook dat hij meteen begon te lopen. Ziet er wel mooi vintage uit.

En dat nog wel met een plastic anker en ankerrad

En dat nog wel met een plastic anker en ankerrad zoals ETA/Tissot lees Swatch ze tegenwoordig ook weer verwerkt in de z.g.n ā€œonderhoudsvrijeā€ uurwerkjes.

Oh wat leuk… zo’n plastiekAnker kalibertje kreeg ik vandeweek ook binnen…
Mijn voormalige buurvrouw kwam even op bezoek op ons nieuwe adres… en ze had op een rommelmarkt een doosje horloge-meuk geregeld voor me…

daar zat zo’n zelfde plastiekding in… maar ook… en daar ben ik wel blij mee…

deze ā€œdamesā€ā€¦ een Lorsa Cal.14, en 2!.. France Ebauches 163!.. twee identieke Calibertjes… 'k voel een setje manchetknopen aankomen… :slight_smile:

Ik heb nog een ā€œchineesjeā€ liggen uit die batch… maar die heb ik nog niet open gemaakt…

Mijn jaren '70 Timex heeft ook zo een penanker uurwerkje dat niet te servicen is omdat het dicht geklonken is. Het dingetje dat ik voor 2 € op een vlooienmarkt gekocht heb loopt uitstekend op tijd.
Zoiets vind ik nou leuk. Een goedkoop prul eigenlijk en dan toch net zo goed lopen als een duur merk.

Ook heb ik een oud ā€œdigitaalā€ zakhorloge met een Baumgartner/Ebosa penanker uurwerkje. Dat ding loopt net zo nauwkeurig als mijn Alpina.

1 like

Eigenlijk hebben ze toch geen onderhoud nodig, ze blijven gewoon door lopen.
En de jaren '70 zijn goede bouwjaren :smiley:

Klopt, zolang de kast niet verchroomd is, dan valt het chroom er nu vanaf.

Ik heb ook zo’n ding gevonden en aan de praat geholpen. Gierend lelijk en hij tikt zo hard als een bom.

2 likes

Ja, die Kermissen zijn goed geweest voor een behoorlijk marktaandeel van merken als Jehaka en Ruhla.
Deze loopt overigens ook goed.

2 likes

Zoiets heb ik ook nog liggen, op het penanker uurwerk staat duidelijk Hong Kong dacht ik.

2 likes

Daar staat nog Swiss movement op. Die van mij heeft Swiss Parts. Erg treurig.

1 like

Ik heb ook 4 jehaka horloges. Made in Hong Kong nog in handen van de britten. veel kennis van de Engelsen werd in hun fabrieken gebruikt.
Dus goedkoop vervaardigd maar wel Britse machines en kennis

1 like