Ik snap dit nooit. Mensen gaan rustig een paar tijdzones uit de onze op vakantie. Reizen dan + en - uren in een dag, klagen daar wat over en hebben dan verder een heerlijke vakantie. Maar dat ene uurtje zomer of wintertijd overbruggen wordt dan ineens problematisch gevonden?
Ik vind de overgang van zomer- naar wintertijd ook even lastig, maar niet meer dan dat.
Die zomertijd is gewoon een hype dingetje. Let maar op, over een paar maanden is de hype over en dan gaan we met zân allen weer terug naar de wintertijd. Mark my words.
Tegen. Het duurt veel te lang voor het donker is en slaaphormoon wordt aangemaakt. Aangezien wij niet bang zijn in het donker, zullen de zomeravonden net zo lekker zijn als het om 23:00 donker is. Permanent zomertijd betekent dat het in de wintermaanden veel te laat pas licht wordt, wat weer niet goed is voor het ontwaken.
Blijkbaar moet dit elk jaar weer, met alle discussies en wetenschappelijk bewezen nadelen van zomertijd, zodat iemand om 23:00 nog buiten kan zitten zonder lichtje aan te steken. De meeste mensen zullen dan op bed liggen lijkt me. Van mij mag het stoppen.
Met twee jonge kinderen is dat uurtje verschil zowel in de zomertijd als wintertijd een dikke ellende. Ze slepen de overgang nog weken met zich mee wat weer ten koste gaat van onze nachtrust. Wij zijn als mens biologisch eigenlijk al niet gemaakt voor het door onszelf bedachte concept âtijdâ. Maar deze tijd ook 2x per jaar je regelmaat/ritme laten verstoren is niet gezond.