Zomertijd?

Ik ben absolute voorstander …

Voor mij kan het eigenlijk niet lang genoeg licht zijn 's avonds.
Boven de poolcircel is het in dat opzicht perfect in de zomer … wordt nooit donker … zalig !
Help ook wel dat ik geen last heb om te slapen met licht :wink:

Gaan sporten om middarnacht met de zon nog fier aan de hemel is een unieke ervaring … en ook de kleuren zijn veel ‘warmer’. Natuurlijk zal het prachtige Noorse landschap er ook wel voor iets tussengezeten hebben :wink:

1 like

De afwijking van de atoomklok is 1 seconde per 5 miljard jaar(vraag me sowieso af met welke klok ze dat nameten :smile: ) en dan gaan we er zelf een uur naast zitten.

Er is echt iets mis met je als je een week lang last hebt van dat uurtje verschil hoor. Ik reis vrij regelmatig naar andere tijdzones en langer dan een dag heb ik nooit nodig om me aan te passen.

Klopt. Mensen met wie iets mis is, kunnen hier last van krijgen. Nog steeds een prima reden om wintertijd af te schaffen toch?

1 like

Op welke tijd je de klok ook zet, de tijd tussen zons opkomst en zons ondergang veranderd daar niet mee.
Dus niks “langer licht” In de zomer hebben we langer daglicht dan in de winter, ook zonder klok.

Ja ja, in de theorie klopt dit. En een niet werkende alleenstaande kan hier ook optimaal van genieten.

Voor heel veel mensen ligt dit echter toch iets anders.

2 likes

Heerlijk die zomertijd en dat uurtje extra licht. Kan ik langer van mijn bijen genieten (andere hobby).
Schaf de wintertijd maar af.

1 like

Dat is het mooie van de rest van alle levende dingen hier op aarde, die passen hun dagindeling aan aan de opkomst en ondergang van de zon.
Eigenlijk zeg ik: schaf die klokken maar af, maar dat past niet helemaal bij onze hobby.

Afschaffen!!

Het gaat er ook om dat we ons dagelijks leven aanpassen hieraan. Niet de fysieke werking van de kosmos.

Maar wij passen ons dagelijks leven niet aan, toch? We veranderen de tijd, zodat we ons dagelijks leven niet aan hoeven te passen.
Overigens maakt het mij niet uit hoor of we nu wel of geen zomertijd hebben.
Ik werk in de wisseldiensten dus dat ene uurtje verschuiving doet mij niet zo veel.

We schuiven ons dagelijks leven een uur op, dus ja, we passen daarmee ons dagelijks leven aan om meer optimaal gebruik te maken van het beschikbare daglicht en de wisselingen in daglicht gedurende het jaar.

Als we ons dagelijks leven een uur op schuiven, zou dat betekenen dat we een uur eerder op zouden staan.
Maar ik begrijp jou wel, ik denk allen dat we er op een andere manier tegen aan kijken.

Logisch, want het dag en nachtritme reist dan met je mee. Je hersens vertellen je lichaam dat het tijd is om te slapen op basis van het daglicht. Als je thuis rond 23:00 moe begint te worden, zul je dat elders ook om die tijd worden aangezien het dan nog steeds rond dezelfde tijd donker wordt. Als je echter de klok verzet zonder reden, dan vertellen je hersens rond de zelfde tijd (gebaseerd op het licht) dat je moet slapen, maar dat is dan opeens 0:00 ipv 23:00 en daar zit de kneep.

Hoeft niet persé. Je kan ook reizen naar plekken waar het langer licht is (bijv. omdat het zomer is), terwijl het hier winter is. Dan zou je hetzelfde moeten hebben als wat feitelijk gebeurt bij invoeren van de zomertijd…

Op de noordkaap zijn er weken dat het niet donker wordt.

Even voor de duidelijkheid: We staan i.d. wel, eenmalig een uur eerder op, maar we passen de tijd aan om ons dagelijks leven niet te veranderen (bijvoorbeeld om 18:00 uur de pieper op tafel ipv om 17:00 uur).

Is het in de winter juist op die plek hele dag donker zowat, zoals met alles geldt ook hiervoor het heeft zo zijn voor- en nadelen.

Wat een onzin. Je krijgt geen hartinfarct van een uur tijdsverschil maar van verstopte coronairarterien.

1 like

Ik heb het ook niet verzonnen. En het is natuurlijk ook niet zo zwart-wit. Uit dezelfde onderzoeken blijkt ook dat de stijging weer wordt ingelopen in de week erna en na ingang van wintertijd. Maar de stijging is er wel.