We zijn hier veel bezig met de tijd en dan met name de waarneming daarvan. Zondag aanstaande gaan we onze lievelingen weer een uurtje vooruit zetten om ze aan te passen aan de intrede van de zomertijd (uitgezonderd natuurlijk de radiogestuurde horloges).
Om de zomertijd is steeds meer te doen, op sociale media wordt druk gelobbyd om de zomertijd af te schaffen. De voordelen zijn nooit bewezen, de nadelen daarentegen wel zo is de algemene stelling.
Ik vraag me af: hoe denken jullie over die zomertijd? Voor-, of tegenstander en waarom?
Zelf ben ik een tegenstander, ik heb er elk jaar toch weer een weekje last van en wat schieten we er nu eenmaal mee op? Langer licht (en/of langer buiten zitten) 's avonds? Mijn wekker gaat om 05:00 uur, wat heb je er aan dat het dan langer licht is als je voor het donker al ligt te slapen met de verduisterende gordijnen dicht… Jullie gedachten?
De rest van Nederland kan dan als jij met verduisteringsgordijnen dicht ligt te slapen, na hun werk nog even buiten zitten, sporten, werken in de tuin.
Ik ben voor de halfjaarlijkse tijdswijziging… maar heb dan ook een hoop horloges die zichzelf aanpassen aan de tijd
Ik ben tegen. Hoop gedoe om niks, mensen gaan er niet langer van buiten zitten, levert geen energiebesparing op (veel genoemde gedachte), de overschakeling levert bij een hoop mensen problemen op.
Er zijn al goede argumenten om in Nederland in dezelfde tijdzone te plaatsen als het Verenigd Koninkrijk, waardoor je zo beschouwd nu al een uur extra daglicht hebt.
Zomertijd afschaffen zeg ik.
Ik ben heel erg vóór de zomertijd met lange zoele avonden om buiten nog van alles te doen, te sporten, te werken of te lekker te zitten. Lange lichte avonden geven mij het ultieme zomergevoel.
Ik ga er zeker langer van buitenzitten en -werken. Heerlijk.
En die overgang… daar heb je toch niet langer dan een paar dagen last van? Ik verheug me erop.
Weerhoudt een jetlag ons ervan om een lange vliegreis te maken?
Als ze het maar stil doen dan
Maar behalve werken in de tuin (om 22:00??) kun je al die activiteiten ook best doen als het donker is toch?
Vind je dit dan een goede optie?:[quote=“GMTplus1, post:4, topic:102122, full:true”]
Gewoon de wintertijd afschaffen, iedereen blij
[/quote]
Dit klinkt inderdaad wel als iedereen blij ja
Het is de overgang die de meeste last veroorzaakt lijkt me.
Overigens heb ik vorig jaar mijn wekker een uur vroeger gezet dan normaal. Kost geen extra energie om vroeger op te staan, maar je bent wel een uurtje eerder op het werk!
Dit trucje werkt natuurlijk niet bij het vooruit zetten van de tijd
Nee, als jonge god is dat geen probleem inderdaad. Ouderen en kinderen is een ander verhaal. Ik overdrijf niet: zomer- wintertijd veroorzaakt hartproblemen en er is zelfs onderzoek die stelt dat het levens kost. En het levert geen zak op. Zomertijd dus alstublieft.
Edit:
Volgens chronobioloog Domien Beersma van de Rijksuniversiteit Groningen heeft dat gevolgen voor onze gezondheid.
Volgens Beersma zal half Nederland zich volgende week katterig en onuitgeslapen voelen. Er zullen meer verkeersongelukken zijn en het aantal hartinfarcten stijgt met 5 procent.