Zon dag asje dag

Mooie weer, mooie licht en een beetje tijd…
As uit !

Alles uit elkaar, men kan nu goed zien dat de as punt gebroken is.

Afmeting nemen.

En nu kan het werk beginnen :slight_smile:
Een stuk staal vinden, tot rood verwarmen, langzaam laten kouden, ontmagnetisatie, beginnen te draaien…

Ende op de draaibank, naar de jacot …

… die zit vast op de hoek van een tafel.

Vorming van de pivots en langzaam dunner maken.

Alles voor deze keer, tot volgende keer (Wie weet wanneer…)
Het was een mooie dag !
BD

20 likes

Gaaf Bruno! :slight_smile:
Meer!!

1 like

+1 :+1:

1 like

Mooi om te zien, bedankt voor het delen!

1 like

Prachtig werk, success met het vervolg.
En daar willen we ook plaatjes van zien. :smile:

1 like

Vandag een paar stappen verder.
De onderste pivot werd bijna op maat gekort. Omdat de model gebroken is kan ik niet de precise lengte zo maken.

Dan de twee pivot aan de goede breede zetten : 12/100 mm. Het is met een burnisher (vijl zonder tanden) gedaan die men juist boven de foto kan zien

Dan alles zo ter plaats in de horloge om alles te bekijken. De as zit nog in een hart in plaats van de balanswiel. Het was toen nog 8/100 mm te lang.

Volgende foto zit de as in de jacot om korter te maken.

Dan weer proberen in de rubijnen : de as moet binnen, niet geklemd zijn en als het perfect is tot 15° buigen op de kant. Hier zat hij nog een beetje vast.

Finishing de pivot met een sapphir burnisher om de contact helemaal glad te krijgen.

En nog een heel klein beetje verkorten (1/100 mm ) met een zelf gemaakte werktuig : mijn vijl stenen zijn te groot hiervoor, een burnisher bijt niet heel goed en een vijl is te grof, dus heb ik een steen explodeerd om een stuk vast te zetten in een houtje. Zo kan ik op de kant van de jacot werken.

Volgende stappen zijn nog niet gedaan maar hier is een zelfde actie om de as hard te maken.
[Film van hardening door vuur]

Tot volgende keer :slight_smile:

5 likes

Prachtig handwerk weer!

2 likes

Chapeau, ik vind dit zo knap he wanneer je dit kunt! Mooi hoor, graag verdere updates dus!!! :slight_smile:

1 like

Très beau travail.

1 like

Geweldig dat je dit kan doen. Diep respect, Chapeau en benieuwd naar het vervolg.

Niets erg nieuws vandag : zoals geschreven, hard met vuur, daarna polijsten om de zwarte van de vuur af te nemen, voorstelling met de balans wiel. Maar jammer moet ik nog een paar 1/100 mm afnemen. De wiel van de Waltham heeft een soort buus om de as vast te houden, en ik vrees als ik zo in plaats slag dat het breekt. De anderen horloge’s balans wiel zijn niet zo stevig en kunnen rond de as gemakkelijker komen.

1 like