Zon, zee en zand :(

Na weer een keer een heerlijk dagje strand spoelde ik gistermiddag mijn Seiko SKX007 af onder de douche.

Ik hou mijn skx007 altijd om bij het zwemmen, zowel in zwembad, rivier als zee.

Normaal gesproken draait de bezel na het douchen als vanouds, lekker zwaar maar wel soepel.

Nu alleen nog steeds niet!!! Normaal moest ik dan even blijven draaien en als bij een wonder ging het dan steeds soepeler, alleen nu niet meer!!!

Is er een makkelijke manier om mijn bezel weer normaal te laten draaien of moet ie naar de juwelier?

(De charme van dit horloge is voor dat hij echt overal tegen kan. Koud weer, 40+ in Marokko, snel stroomende rivieren in Frankrijk en dan zou het strand van Rockanje het hem moeilijk maken!!!)

Als het vastzitten wordt veroorzaakt door zoutkristallen is het misschien een suggestie om het horloge een tijdje in lauw drinkwater te leggen. Dan kan het zout oplossen.
Bij mij is de bezel er een keer afgedrukt doordat zout kristallen zich eronder vormden. Dit gebeurde binnen één (zeer hete) middag, na een duik in de dode zee.

Zit er zand onder de bezel dan moet je er misschien toch naar laten kijken.

succes

Dan haal je de bezel er toch gewoon even af, maak je de boel goed schoon, beetje invetten, en zet je hem weer terug.
Die bezel kan je er met een (wel stevig, niet te dik) mes zo afwippen.

Wel oppassen als er een veer zit onder de bezel. Soms zijn er ook modellen met een dubbele veer, één voor de bezel vast te klikken op de kast, één om de bezel in één richting te laten draaien (links). Soms zijn er ook modellen waar er een stalen bolletje met een veertje onder zit. Dus bij het verwijderen altijd zien dat er niets weg springt.

Bij Seiko is het zo’n stalen kogeltje, gewoon het horloge en mes in een plastic zak doen en dan openmaken, dan kan het kogeltje nooit ver weg :smiley:

Ruud

Bedankt voor de tips.

Ik heb net de bezel van mijn horloge af gehaald.

Er was weinig te zien, maar toch maar schoongemaakt, hij draait weer als een zonnetje.

Onder mijn bezel zat trouwens geen veer of balletje.
Er lag een ringetje onder met twee opstaande puntjes.