Zou het niet gaaf zijn als je hier een horloge van zou kunnen maken?

Dat vroeg ik me tenminste af :smiley:

Ik heb een tijdje terug een uurwerk op de kop getikt met nog wat andere dingen. Een uurwerk van de Ovida Watch Co., 15 jewels, two adjustments. Tot zo ver niet bijzonder maar het uurwerk is maar 3 mm hoog (bij +/-37 mm breed)! Ik vind het prachtig en de plaat (van C. Bucherer Lucerne) is ook in een prima staat, mooie wijzers, leuke vorm enz. Aan de positie van de kroon (12 uur) en de afmeting te zien was het een uurwerk voor een zakhorloge. Maar stel je zou dit in een horlogekast kunnen plaatsen? Dan zou het (imho) een prachtstuk zijn!

Als iemand meer weet over dit uurwerk/de maker, hoor ik het natuurlijk graag!

ik kan je niet verder helpen, maar het ziet er goed uit

Beste Henrik,

E-bay Duitsland heeft een hele categorie voor horloge onderdelen, je kan bij Konvolute of Gehause kijken.

Arjay

Ja, zou zeker heel erg mooi kunnen worden en helemaal niet onmogelijk, lijkt me zo; een uurwerkje uit een zakhorloge in een polshorloge ombouwen is trouwens geen nieuw idee natuurlijk, zie de mooie “marriages” die AndrĂ© hier regelmatig post, daar maken ze hele nieuwe kasten voor.

Een aantal jaren geleden deed de vader van Martin Braun de bouw van deze specials, je stuurde hem een oud uurwerkje (of kocht er eentje uit zijn kollektie), je kon dan ook kiezen uit diverse kastvormen en materialen, en dan bouwde hij een kompleet uniek polshorloge voor je!
Tegenwoordig kun je terecht bij mensen als Jochen Benzinger, of deze bedrijven:

http://www.premiers.ch/premiers_de/index.htm
http://www.golay-spierer.ch/e_principal/e_menu.html

Wat jouw uurwerkje betreft: geen idee wat voor kaliber het is, het merk Ovida kan ik niet terugvinden (hoewel 't uurwerk wat weg heeft van een Minerva); en om die tonneau wijzerplaat te hergebruiken in een polshorloge lijkt me erg lastig!

Bijgaand wat plaatjes van Ă©Ă©n van dit soort projekten die ik zelf ooit nog eens af moet maken; een Gruen Guild kaliber 716 zakhorloge-uurwerk (37mm) in een RVS kast:

Groet,

Beste Paul

Waar heb jij die kast vandaan?

Arjay

Hoi Arjay,
dat is een kast voor een Unitas 6497, ooit eens gewonnen op Ebay; hoezo, heb jij misschien een nieuw projekt in gedachten?

Groet,

Ja, maar dan voor 2 Poljot calibers die ik in orde heb gemaakt een 3133 en een 31681 caliber. Unitas kasten heb ik overigens al eens gezien bij de E-bay winkel Geo-tel, heeft ook wijzerplaten en wijzers. Voor de 3133 zoek ik een sportieve kast. De 31681 wordt een apart verhaal, wil daarvoor de wijzerplaat ook zelf maken, moet een klassiek uiterlijk krijgen. Hoop daarbij stiekem op het geluk een lunar module tegen het lijf te lopen.

Arjay

Het grootste probleem lijkt me dat de opwindas aan de bovenkant zit. Hoe krijg je dat in een horlogekast?

In de beginperiode van de polshorloges zag je dat wel vaker; zat de kroon gewoon tussen de bovenste lugs. Maar met een min of meer moderne horlogekast is daar weing plaats voor


Gerard

Hoe moeilijk is het eigenlijk om een eigen kast te draaien?

Ik bedoel, ik weet dat de gemiddelde bankwerker nu tegenwoordig proffessioneel AutoCAD user is, maar is het dan
helemaal niet reeel meer om zoiets als vrijetijds project te hebben lopen?

Waarschijnlijk niet natuurlijk anders waren horloges niet zo veel waard als ze nu zijn, maar je zou ergens eens bij een bankwerker of staal industrie moeten vragen. :slight_smile:

Nou Maupertus,

De kast zelf draaien zal voor een goede bankwerker vast wel te doen zijn. Het punt is echter dat in de constructie van het uurwerk de kleine seconde onderaan en de opwindas bovenaan zit.

Dus als je zelf een kast wilt draaien zal dat er toch Ă©Ă©n moeten zijn waarbij de opwindas bovenaan zit, dus tussen de lugs. Het is niet zo eenvoudig daar een mooie constructie voor te verzinnen, maar ik geef toe dat het in principe moet kunnen, vooropgesteld dat je er genoegen mee neemt dat je een kroon tussen de lugs geen probleem vindt en dat mooi weggewerkt kunt krijgen. Anders krijg je toch een beetje het effect van vroeger, toen ze nog wel eens een zakhorloge namen en daar gewoon lugs aansoldeerden om er een polshorloge van te maken. Leuk uit verzamelaarsoogpunt, maar geloof me, dat is een raar gezicht. Struin maar eens rond op Ebay in horloges van voor 1940 en je komt ze gegarandeerd tegen uit de periode 1910-1930, zo’n beetje. Het kan wel mooi, zoals onderstaand voorbeeld laat zien (gejat van Ebay)

Dit is een geslaagde, maar meestal vind ik het geen gezicht.

Een andere mogelijkheid zou natuurlijk zijn dat je het uurwerk zelf zodanig aanpast dat je de positie van de kroon een kwart slag draait, zodat het aan de rechterkant zou zittn. Nou ben ik geen horlogemaker, maar ik heb natuurlijk wel enig idee hoe dat uurwerk geconstrueerd is. De opwindas zal natuurlijk toch via een kroonrad op de veerton moeten draaien. Volgens mij moet je een soort Christiaan van der Klaauw zijn om dat zelf voor elkaar te krijgen


Horlogemakers onder ons, onderschat ik hier de mogelijkheden van een doorgewinterde horlogemaker?

Groet,

Gerard