Zoutwater bestendig of niet?

Ik kwam dit stukje net tegen en heb er weer wat van opgestoken :sunglasses:
Daarom wilde ik het meteen maar even met jullie delen.

Ik heb het niet vertaald, omdat ik weet dat de meesten van jullie ook Duitse tijdschriften lezen. Zou dus moeten lukken :grin:

Salzwasser ist aggressiv und kann das Material der Uhr spröde und brüchig machen. Deshalb sollte das Gehäusematerial salzwasserbeständig sein. Bei Stahl wird die Beständigkeit mit dem PRE-Wert (pitting restistance equivalent, also Lochfraßbeständigkeit) angegeben. Je höher dieser Wert ist, desto beständiger. Ein Wert von 32 wird als seewasserbeständig eingestuft. Der häufig verwendete Gehäusestahl 316L liegt bei einem PRE-Wert von maximal 26. Deshalb sollten diese Gehäuse nach jedem Meerwassereinsatz mit Süßwasser abgespült werden.

1 like

1 like

Korte Nederlandstalige samenvatting: horloge altijd onder de kraan na duiken. Maar als het goed is, doe je dat met je andere gear ook :sunglasses:

3 likes

Niet alleen met je gear, je doucht zelf - mag ik aannemen, toch? - ook altijd na een dagje in de zee te hebben gezwommen.

Zout water is killing voor alles wat met duiken te maken heeft, dus idd na een duik alles maar dan ook alles spoelen en goes drogen. Horloge ga ik eerst mee douchen en dan nog na spoelen.

Pfff… Zout water? Daar lacht een U1 om!

8 likes

904L heeft PRE wert can 35 geloof ik…

Nuttig stukje, dank je!

Interessant stukje. Die U-Boot zal dan niet van RVS zijn gemaakt als het zeewaterbestendig is. Hebben ze het net als bij een echte onderzeeboot gecoat of een heel ander materiaal gebruikt?

Van de Sinn-site:

Special grade of steel developed by ThyssenKrupp for the outer shells of the very latest non-nuclear submarines, the 212 class, of the German navy. Our U series diving watches are made entirely from this special grade of steel. This material is 100% austenic steel; it is exceptionally strong and has superior non-magnetic properties. Its mechanical strength is more than 1.55 times that of the usual watch case steel AISI 316L. A further advantage of using this steel in the manufacture of diving watches lies in its unique saltwater resistance. Normal case steel has to be rinsed in fresh water after contact with saltwater, as long-term exposure to saltwater can, in adverse circumstances, lead to corrosion. Submarine steel, by contrast, is completely resistant to prolonged contact with saltwater. Also, submarine steel is, on account of its ductility, extremely resistant to cracking, thereby further increasing its reliability.

Daarnaast nog tegimented, wat voor extra hardheid/krasresistentie zorgt.

Tja, zo kan ik het ook…Wat staat er onder de Sinn, in het DUITS. Seewasserbeständig!!
Een meertje kun je volgens hen dus zorgeloos in duiken :joy: :joy:

5 likes

beetje overkill. Hoeveel mensen werken nou continue in een zout water omgeving?

En hoeveel mensen hebben daadwerkelijk een duikhorloge nodig wat tot 500M diepte kan. Wie heeft er eigenlijk überhaupt nog een horloge nodig :joy:

1 like

Bij Sinn hebben ze een oude onderzeeër opgekocht en die smelten ze om in horlogekasten.

3 likes

Wat nog verdraaid lastig is in die kleine ruimte volgens mij. Heeft dat een speciale reden?

1 like

Inderdaad een opschrift dat voor tweeërlei uitleg vatbaar is:
Die See/das Meer = de zee
Der See = het meer
:confused:

Is een raar dingetje in het Duits. De zee is inderdaad das Meer, zeewater is Seewasser.

Althans zo legde een Duitser dat in Thailand aan mij uit toen ik het over Meerwasser had.

Hij zal wel gedacht hebben. Mehr Wasser? Mehr Bier!

6 likes

Ik geloof dat dit wel meevalt allemaal. Duik al tientallen jaren met twee trouwe Citizens, over de hele wereld, en ze zien er allebei nog prima uit. Ook na een duik in de Dode Zee (ervaring apart, met tientallen kilos lood om überhaupt te zinken) en eindeloos veel Rode Zeeduiken is er niks van te zien.

Tegenwoordig gaan ze alleen nog als backup, of uit gewoonte mee, en wordt de hoofdrol door een Titanium Suunto D9 vervuld. En ook daar is niks op te zien…

1 like