Zowaar een vintage: Omega Dynamic

Rondsurfend kwam ik toevallig een Omega Dynamic tegen. Foto’s waren slecht, horloge beschadigd en uurwerk kapot volgens verkoper. Gokje gewaagd en voor weinig de Omega overgenomen daar ik graag een Dynamic wilde hebben.

Vandaag pakketje ontvangen en de Dynamic in real life kunnen bewonderen. Inderdaad, qua uiterlijk heeft hij de nodige liefde en aandacht (en nieuw glaasje) nodig maar mechanisch gezien blijkt hij prima in orde. Vermoed dat de verkoper niet doorhad dat het een automaat betreft.

Binnenkort opzoek naar een horlogemaker om hem weer netjes op te poetsen. Iemand enig idee wat een estetische make-over zal gaan kosten?

Wat me overigens opviel is dat de wijzers afwijken van andere Dynamics die ik heb gezien die helemaal wit waren waar bij deze enkel de randen wit zijn. Weet iemand hier meer vanaf?

De pics in huidige staat:

Fotootje met grote broer:

Da’s een fraaie aanwinst (tu) Ik vind met name de nummers van de dynamics prachtig.
Een nieuw glaasje en even polijsten doet vaak wonderen.

Groeten,

Martin

Mooi horloge veel plezier ermee
Ik denk dat het deze is, laat het ons weten als hij terugkomt van de horlogemaker.

Reference ST 166.0310
International collection 1997
Movement
* Type: Automatic (mechanical)
* Caliber number: 1108
* Created in 1993
21 jewels
44 hour power reserve
Rhodium-plated finish
Central sweep-second hand

Bij de wijzers denk ik dat de luminova of wat het ook zijn mag verkleurd is. Of misschien zelfs nooit aangebracht is.
Als de vlekken bij 3, 10 en 12 uur op de wijzerplaat zitten, kan de horlogemaker er beter vanaf blijven. Als ze op het glas zitten, kan het vervangen worden.

Zeker een zeer mooie aanwinst een nieuw glas en een polijstbeurt zal deze niet misstaan.
Afhankelijk ik weet niet wat je ervoor hebt betaalt kan je misschien deze ook een service beurt geven gezien die erg verwaarloost is.
Maar dan heb je ook een super klokkie voor jaren.
Veel plezier ermee.
Anton

+1 (tu)

Prachtig horloge die Dynamic, ziet er idd. heftig gebruikt uit. Maar als je bij “techniek” de voor-na soms ziet dan moet het toch mogelijk zijn om de Dynamic weer in nieuw staat te krijgen.

Vanmiddag heb ik mijn Dynamic opgehaald bij Hans Mennink (Nivelacuso), na enig twijfelen wilde hij toch wel afstand doen van zijn nos exemplaar. En ik ben zo trots als een hond met 7 L……

Wat betreft de lumenantie, voor zover ik begrepen heb zijn de eerdere modellen uitgevoerd met Tritium/Fosfor en de latere met super luminova.
Tritium is een radioactief goedje wat als het uitgewerkt is uiteindelijk gelig/bruin wordt. Dat lijkt bij jou wijzers het geval.

Mijn Dynamic is voorzien van super Luminova de cijfers en wijzers zijn dan witter (en blijven dat ook) dan met Tritium.
De cijfers en wijzers zijn in het echt witter dan op de foto.

groet, Wim

Foto’s………

Wauw, mooie vangst(tu) Ik zou eens een mailtje aan Ferrie Schweitzer sturen.

http://www.vintagehorloges.nl/index.html

Dank voor jullie reacties, ben erg blij met deze vangst. Win-ned gefeliciteerd met je aanwinst, die ziet er nog piekfijn in orde uit! Meen te herinneren dat Hans er meerdere heeft dus ben blij voor je dat hij er eentje kon missen.

Wat betreft de wijzers lijkt het er inderdaad op dat het tritium is uitgewerkt, die zullen dus vervangen moeten worden.

Inmiddels van Ferrie begrepen dat polijsten geen optie is daar hij oorspronkelijk gezandstraald is. Nu zie ik dat er niet aan af maar hij zal daar gelijk in hebben. Even bedenken hoe ik nu van die krassen af kom.

Ik houd jullie op de hoogte!

Met veel liefde en aandacht kan hier denk ik inderdaad iets moois van worden gemaakt. Als je hem niet al te duur hebt gekocht heb je denk ik samen met de PO een winning team in huis.

Van harte en succes met het opknappen van dit horloge!

@leeuwentemmer. Oei…ik heb heel wat Dynamics gezien de afgelopen 10 jaren, maar nog nooit in een zo slechte staat als deze. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit een gevalletje waterschade is. Heb je de kast al eens open gehad, en naar het uurwerk kunnen kijken?

@Wim-ned. Mijn andere Dynamics leken wel wat onrustig in de opbergdoos. Heel veel draagp- en kijkplezier, en draag ze in goede gezondheid.

Zal morgen eens in de kast kijken opzoek naar sporen van waterschade. In principe is de wijzerplaat geheel clean, de vuiligheid die je ziet is het zwaar mishandelde glas. Dat valt gelukkig te vervangen. Maak mij meer zorgen over de vele krassen in de kast, benieuwd of daar nog wat aan valt te doen.

Nivelacuso Schreef:

@leeuwentemmer. Oei…ik heb heel wat Dynamics
gezien de afgelopen 10 jaren, maar nog nooit in
een zo slechte staat als deze. Ik kan me niet aan
de indruk onttrekken dat dit een gevalletje
waterschade is. Heb je de kast al eens open gehad,
en naar het uurwerk kunnen kijken?

Mooi klokje, indien mogelijk zeker laten opknappen !

grt

John

Als je veel tijd en geduld hebt kan Lucien deze kast wel stralen.
Ik heb ooit ook zo’n Dynamic gehad en het straalwerk van Lucien wijkt niet veel af van de factory finisch van deze Omega’s…

En waarom die wijzers vervangen? Ik vind het wel cool, die verkleurde wijzers. De cijfers zijn volgens mij kneiter geel en daar passen mijns inziens geen frisse wijzers bij…

Als ik het zou moeten doen;

Kast stralen, glaasje vervangen, uurwerk service en dat was het…

Stalen band eraf, op laten knappen en verpatsen!!!

Zwarte nato mee laten stralen en deze er dan aanhangen; wereld klok!

Succes en ik ben benieuwd wat je gaat doen, houdt ons a.u.b. op de hoogte

(tu)

Gr. Roel

Krabong Schreef:

En waarom die wijzers vervangen? Ik vind het wel
cool, die verkleurde wijzers. De cijfers zijn
volgens mij kneiter geel en daar passen mijns
inziens geen frisse wijzers bij…

Kast stralen, glaasje vervangen, uurwerk service
en dat was het…

Zwarte nato mee laten stralen en deze er dan
aanhangen; wereld klok!

Succes en ik ben benieuwd wat je gaat doen, houdt
ons a.u.b. op de hoogte

(tu)

Gr. Roel

Niets aan toe te voegen… Gefeliciteerd met je aanwinst en veel plezier met je projectje!

Thanks Roel voor je visie, denk inderdaad dat dit mijn aanpak gaat worden. Was toch al van plan de band te vervangen voor een nato (zag ergens op deze site prachtige foto’s van deze combi) dus laat de stalen band even voor wat het is. Meen te herinneren dat de Dynamic een lugafstand van 19mm heeft, lastige nato maat, gaat 20mm ook passen (mits niet al te stugge band)?

Tevens, is dat stralen iets wat Ferrie ook kan? Wel zo handig als hij toch die kant op moet.

Krabong Schreef:

Kast stralen, glaasje vervangen, uurwerk service
en dat was het…

aanhangen; wereld klok!

Lijkt mij stug als ferrie dit niet kan maar misschien kan deze kast ook geborsteld worden geeft volgens mij ook hetzelfde effect.
Kan je soms niet op ebay kijken of er dezelfde kast wordt aangeboden wie weet.
Succes
Anton

;)leeuwentemmer Schreef:

Thanks Roel voor je visie, denk inderdaad dat dit
mijn aanpak gaat worden. Was toch al van plan de
band te vervangen voor een nato (zag ergens op
deze site prachtige foto’s van deze combi) dus
laat de stalen band even voor wat het is. Meen te
herinneren dat de Dynamic een lugafstand van 19mm
heeft, lastige nato maat, gaat 20mm ook passen
(mits niet al te stugge band)?

Tevens, is dat stralen iets wat Ferrie ook kan?
Wel zo handig als hij toch die kant op moet.

Krabong Schreef:

Kast stralen, glaasje vervangen, uurwerk
service
en dat was het…

Stalen band eraf, op laten knappen en
verpatsen!!!

aanhangen; wereld klok!

Gefeliciteerd met je aanwinst! Ik heb de mijne nu een jaar of 6 en het blijft m’n favoriet (hij ligt nu bij Clockwise voor een beurt en ik mis hem;)).

Een flexibele nato van 20 mm bijvoorbeeld die van ‘thestrapshop.co.uk’ past er prima om.

groet,
Niels

Helemaal super Niels, dat zijn inderdaad de foto’s die ik bedoelde!

leeuwentemmer Schreef:

Helemaal super Niels, dat zijn inderdaad de foto’s
die ik bedoelde!

Graag gedaan. Ben je er al uit wat je met het horloge gaat doen?

groet,
Niels

En hoe staat het met de Dynamic?