Af en toe word ik een beetje gek van mezelf, maar goed.
In een ander topic heb ik gezegd dat ik geen horloges ga kopen binnenkort ivm vakantie plannen.
Nou zit ik toch weer te kijken, omdat ik op die vakantie graag een horloge om wil, alleen zijn de horloges die ik heb niet zo bestand tegen de temperaturen rond de poolcirkel in februari (gemiddeld -10, 's nachts -30)
Wie kent er een horloge (het liefst niet te duur) wat goed tegen kou bestand is, incl een thermometer?
De G-shocks die ik gezien heb gaan maar tot -10 graden.
Suunto en Tissot gaan tot -20. Zie ik nog iets over het hoofd?
De Suunto Vector X-black en Core Light Green zijn een stuk goedkoper dan de T-touch, zijn ze kwalitatief ook minder?
Bij zeer lage temperatuur zal een LCD display uitvallen of te traag worden. Als het klokje aan je pols is zal het altijd een veel hogere temperatuur ‘voelen’ en dus ook als temperatuurmeter waardeloos zijn. Kortom, -10 graden Celsius is gewoon een practisch laagste grens.
Zoals Taaiewillem al aangeeft, zolang je het horloge om hebt is zal het nooit de accurate temperatuur aangeven. Ik denk zelf niet dat Suunto’s onder doen voor de t-touch echter laatstgenoemde heeft wel een veeeeeel simpeler menu en ziet er ook nog eens beter uit, maargoed dat is persoonlijk.
Waar ga je eigenlijk heen? Klinkt als een mooie reis!
Een recht-toe-recht-aan mechanische of automatische klok van Robbie (bijv een Seiko5) doet het prima in die gebieden.
En als je wel eens op het MWR forum komt, weten ze daar waarschijnlijk ook wel meer. Als je daar niet bent aangemeld, wil ik het ook wel voor je vragen!
@ taaiewillem Je hebt absoluut een punt, maar omdat je in die koud meerdere lagen over elkaar aanmoet dacht ik dat het minder van invloed zou zijn als ik het horloge over 1 van de mouwen draag (bijv tussen de jas en trui of over het manchet van een handschoen)
@Leeuwentemmer het wordt een weekje Fins Lapland, incl een nachtje ijshotel
@thieuster Ik had weleens gehoord dat als je een horloge en nachtje in de auto liet overnachten (in de Nederlandse vrieskou) dat ze daarna al significant sneller kunnen gaan lopen. Ik heb wel een Seiko5-je, maar ik was ook benieuwd naar HOE koud het precies is, dus vandaar dat ik naar de digitale horloges zat te kijken.
G-sgock Mudman is overigens ook tot -20C… niet dat je er direct iets aan hebt, maar enkel even voor de volledigheid. Ik wist dit omdat ik er eentje besteld heb.
Ga je het horloge echt dragen in de buitenlucht?? Dus over je kleren? Vermoed namelijk dat het wel meevalt als je hem om je pols houd en snachts netjes bij je kleren. -30 is echt super koud, hadden ze het niet over een gevoelstemperatuur??
Mocht je echt een horloge in de open lucht gaan dragen (dus -30), dan zou ik nog steeds zeggen probeer het eens met een Seiko. Dit basseer ik uit een onderzoek van Jaeger die aangeven dat klassieke mechanische uurwerken stoppen bij -40 omdat dan pas de olie echt bevriest. Dit zal dus al eerder in werking treden omdat het dan al stugger wordt. Dus het voorlopen in jouw verhaal kan ik niet plaatsen. Zou eigenlijk juist langzamer moeten gaan lopen op het moment dat je het echt over onder nul hebt.
Dit onderzoek was m.b.t. de Jaeger Extreme Lab die geen olie behoeft en dus vrolijk bij -40 door blijft tikken inclusief tourbilion!!!
Beste DaanL,
Ga je met Voigt Travel naar Rovaniemi?.
Ben er 2 jaar geleden geweest een hele ervaring. Het enige negatieve vond ik het donker zijn. Bijna 20 uur achtereen op de 24 uur van de dag. Het ijshotel is erg koud. Een biertje bevriest op tafel waar je bij staat.
Ik wens je een heel fijne reis (ervaring)
Groet,
Jan
De G-shocks die ik gezien heb gaan maar tot -10
graden.
Dat is met een gigantische marge welke Casio gebruikt.
Als ik op verschillende fora lees dat mensen hun G-Shocks testen door ze in
een blok ijs in te vriezen, ze een week lang (bij -18°C) in hun vriezer te bewaren
om ze gaarna ontdooien door ze 20 minuten (!) in een ketel met kokend water te
koken, denk ik niet dat de poolcirkel-temperaturen enige probleem zullen vormen.
Ik lees trouwens net dat de Riseman temps kan aflezen van -20°C tot +60°C. (tu)
Aan je pols zal sowieso menig horloge (lichaamswarmte) de -10 niet halen
lijkt me en zo wel heb je andere zorgen dan te weten hoe laat het is.
Ik heb zelf een suunto observer, die hang ik tijdens trips aan mijn jas of aan rugzak, wel zo dat ik er op kan kijken. Ik doe dat omdat de hoogtemeter temparatuur gecorigeerd is, en om de beste meting te krijgen draag ik hem dus buiten mijn kleding. Niet in de laatste plaats omdat je anders constant je jas en/of handschoen opzij moet schuiven. Suunto meet idd tot -20 echter ook als het min 10 is maar met windkracht 4 voelt het waarschijnlijk als -40 oid. het blijft frisje dus hoe belangrijk is dan een temperatuurmeter, net zo onbelangrijk als een snelheidsmeter in een F1 auto.
Ik zou lekker een suunto kopen, en bij de betere buitensportzaak een los termometertje die je aan je rugzak hangt.
De interface van Tissot ken ik niet, ik ben het eens dat de bediening van suunto beter had gekund, ook het alarm is wat zacht maar als je het eenmaal doorhebt is het geen probleem. Trouwens is het lastig de Tissot (touch) te bedienen met handschoenen aan, overigens vraag ik me af of het aanraakgevoelige glas uberhaubt nog wel goed werkt bij die temperaturen…trouwens…Suunto is Fins;)
Succes met je keuze, lijkt me een prachtige reis die je gaat maken(tu) zoiets staat ook op mijn lijstje.
@dutchy Heb wel gekeken naar Voigt Travel, maar we gaan nu met Buro Scandinavie naar Levi. Volgens enkele websites wordt het in februari (we gaan aan het einde van Feb) al snel langer licht, dus hopelijk voor de hobby fotograaf in mij mooie luchten en Noorderlicht (de batterijen van de camera zijn weer een ander verhaal, kreeg al de tip die in mijn onderbroek te dragen…)
@Lowlander Inderdaad leek me het beste om een horloge niet onder een mouw te moeten dragen, ivm de koud die dan “in” je kleren komt.
Denk dat ik inderdaad gewoon je tip opvolg om een gewoon thermometertje te kopen. Misschien nog een suunto, omdat het leuk is
@Bidle Jaeger is geen Seiko natuurlijk maar wellicht de moeite van het proberen waard.
@Thieuster Tot nu toe vind ik praktisch alles van Sinn prachtig en deze Arktis is geen uitzondering, alleen heb ik helaas het budget er niet voor.