Zulu-time?

= UTC oftwel universel time coordinated.

Maar weet er iemand eigenlijk waarvan de benaming Zulu-time vandaan komt ?

Marc

gepost op 2320 UTC :wink:

Mobile Aeronautics Education Laboratory
Zulu Time?


Introduction
The world is divided into basically 24 time zones. For easy reference in communications, a letter of the alphabet has been assigned to each time zone. The “clock” at Greenwich, England is used as the standard clock for international reference of time in communications, military, aviation, maritime and other activities that cross time zones. The letter designator for this clock is Z.

HIER
http://wwp.greenwichmeantime.com/info/timezone.htm
vind je overigens een tabel met het complete overzicht van letteraanduidingen voor tijdzones.

Z = Zulu
misschien overbodig, maar in militaire radio communicatie worden de letters van het alfabet , dmv een internationale militaire engelse woordcode gespeld, die word ook in Nederland gebruikt door militairen.
dus niet alleen mbt tijdzones maar ook in het algemeen.

@Marijn: dat wist ik niet en nu is het me helemaal duidelijk (tu)
@Snooker: Bedankt, nu ken ik alle tijdzones (tu) - je moet maar bv. in “whisky-time” zitten - lol !
@anon45416343NA: dat vermoedde ik wel, want de radio-amateurs gebruiken ook het militaire alfabet. Echter de link tussen die benamingen en de tijdzones was me niet helemaal duidelijk.

Bedankt !

Mike-Alfa-Romeo-Charlie Bravo One

Militair alfabet bestaat eigenlijk niet meer. Net zo’n beetje hetzelfde als met GMT en UTC, iedereen gebruikt nu verschillende termen voor hetzelfde alfabet. Ook de civiele luchtvaart gebruikt het NAVO alfabet, of radio-alfabet of… of… er zijn waarschijnlijk nog tig namen voor in andere talen ook.

Marc-B1 Schreef:

@Snooker: Bedankt, nu ken ik alle tijdzones - je
moet maar bv. in “whisky-time” zitten - lol !

Whisky-time is volgens mij wereldwijd van vier tot zes in de middag! :smiley: