Zwart chroom wijzers

Nu ben ik nogal een liefhebber van dauphine wijzers, maar dan wel mooi licht chroom. En bij mijn zoektocht was me al vaker opgevallen dat de wijzers van bepaalde modellen op veel foto’s er zwart uitzien van eenzelfde model, en op enkele foto’s licht.

Zoals bij deze foto’s van de Seiko SZSB011.

Ik ging er vanuit dat dit het gevolg was van reflecties op de wijzers. Maar vandaag zag ik ineens ergens iets over zwart chroom staan. En ik vermoed dat dit gebruikt is bij dergelijke wijzers.

Of zit ik er helemaal naast?

Op die onderste foto denk ik dat het de lichtval is want sommige indices zijn chroomkleurig maar andere lijken wel zwart

1 like

Nee, bij de wijzers van Grand Seiko wordt afhankelijk van de kleur wijzerplaat brushing (donker) of mirror finish (licht) gebruikt om optimaal contrast te krijgen. Zie hier: Mat versus mirror finish op het bovenste facet.

Voor wie dan denkt, hee, dit is dat zwarte chroom:

Niets is minder waar: De wijzers zijn gewoon mirror finish.

Maar in tegenstelling tot Grand Seiko maakt het bij gewone Seiko niet per se uit wat de kleur is.

Ook mirror finish. Of nou ja, glanzen gepolijst in ieder geval. Het blijft een SARBje. Wel een leuk detail tussen de SARB035 en de SARB033 is het feit dat de inlay aan de wijzerplaat is aangepast. Licht op donker, donker op licht.

Ook bij een Brightz SDGM is de wijzerset hoogglanzend gepolijst:

En de inlays doen me denken aan m’n Lord Matic:

Kortom: Gepolijste wijzertjes. Dat is daar tien tegen één aan de hand. Er is wel een Grand Seiko met gunmetal grijze wijzers en indices.

Grappig genoeg trekt high end Citizen zich er geen reet van aan en brushen ze gewoon, ook bij lichte platen:

Maar ik laat me graag corrigeren over dat zwarte chroom.

4 likes

Er bestaan wel technieken om een gekleurd (bescherm)laagje op metalen aan te brengen.

Bijvoorbeeld “anodiseren”

De engelse pagina is uitgebreider

1 like

Verwarring komt denk ik door de term black polishing, waarbij iets gepolijst wordt waardoor het soms een donkere achtergrond als volledig zwart reflecteert. Mooi artikel en how-to voor de liefhebber:

2 likes

Interessant artikel. Nu begrijp ik waarom haute horlogerie zo duur is.

1 like