Zwarte duiker…Citizen of Seiko?

Deze dus :ok_hand:

2 likes

We hebben een winnaar…. Of toch niet?

Voor een rolex of mag het iets minder :laughing:

:partying_face: was het maar zo’n feesr.
Had ik al verteld dat ik collectie ook wil afbouwen.
(Heb alleen de vervelende neiging eerst te kopen en dan na te denken wat ee weg gaat)

1 like

Je bent niet de enige minderaar, ik doe (voorlopig nog) geen horloges weg, maar denk wel heel goed na voor er nog wat nieuws bij komt, het moet wel over de drempel kunnen in de vorm van “nieuw, beter, anders, binnen budget, kwaliteit, leuk” in vergelijking met wat ik al heb liggen.

1 like

100% zou ik voor de Citizen kiezen. Zodra beschikbaar ga ik hem zelf ook kopen.

2 likes

Ooh, die Seiko. Zo vet!

Met die maten echt een hele goede onder de radar toolwatch.

1 like

Bewust even gewacht met het op een rij zetten van de pros en cons (in mijn ogen). Zie veel herkenbare opmerkingen en afwegingen…

Citizen
Pros:

• titanium + duratec (nog niet eerder gehad)
  • mooi eenvoudig ontwerp
  • prijs

Cons:

• wijzers spreken mij minder aan.
  • lume op 3 staat half over de minutenmarkering (dit is 50% beter dan bij sommige seiko modellen, maar nog niet mooi)

Seiko
Pros:

• mooi model en de wijzerplaat is mooi in evenwicht qua tekst.
  • de wijzers zijn mooi (scheelt misschien dat ik die al ken van mijn Uemura/willard SPB153)
  • de oplossing van datum tussen 4 en 5 vind ik een goede (geen geklungel met een lume plotje op 3)

Cons:

• prijs (why seiko, why!?)
  • overlap qua vormgeving met de Uemura/Willard.

Voor wat betreft het Seiko uurwerk. Ik lees de verhalen, maar heb tot nu toe zelf geen problemen ondervonden (SPB153 en SPB249). Misschien valt het niet op omdat ik horloges veel rouleer.

Voorlopige conclusies:

• de citizen zou ik wellicht kiezen vanuit het verstand (prijs/kwaliteit) en de seiko vanuit het hart. Ik neig naar het hart (verklaart de keuze in de poll)
  • de seiko heeft een eigen smoel, maar kent ook overlap met de SPB153.

Dank voor de alternatieven:

• Mido: voel daar te weinig mee (merk en model)
  • SPB077: dit model MM200 vind ik nog steeds zeer mooi. Heb zelf de blue hole versie. Vind 'm soms te groot, maar als ik naar de wijzerplaat staar dan vergeet ik dat weer.
  • Squale 1251: had de onda, totaal andere uitvoering, maar wel geleerd dat de kastvorm en kroon niet voor mij zijn. Wil misschien nog wel eens een ander model proberen.
3 likes

Voor de Seiko gekozen vanwege de datum. Bij de Citizen net te opvallend. Daarbij vind ik de kastvorm mooier van de Seiko. Mijn ervaring met Titanium is dat er te weinig gewicht aan de pols hangt bij dit type horloge. Ik vind dat niet prettig bij een duiker. Succes met de keuze!

1 like

Wellicht nog een pro op het nieuwe uurwerk van Citizen. Een hoge anti-magnetic bescherming. 16.000 A/m (200 Gauss) vs. 4800 A/m (60 Gauss) op het uurwerk van Seiko.

1 like

Horen bij het origineel.

6 likes

Dat was toen. Nu doet het me teveel aan een ander merk denken.

En beetje flauw om op een remake opeens andere wijzers te plakken.
Het is ook nooit goed hè. :neutral_face:

1 like

Toch maar doorsparen?

• strak design
  • touch of vintage
  • no date

Alleen die prijs….

image

Eens. Nu zou het mij persoonlijk tegenhouden. Maar ik sprekelijk uitdrukkelijk, enkel en alleen voor mezelf :smile:

1 like