Heel af en toe kom je een horloge tegen waarvan de wijzers niet zijn gevuld met een lichtgevende pasta / lume, maar met een zwarte lak. Ik vermoed dat dit gedaan wordt om te matchen met de indexen.
Even voor de duidelijkheid: vaak is het lume dat is verkleurd door ouderdom of door reactie met vocht, maar dat is hier niet het geval en ik ben het al vaker tegengekomen. Wat is dit voor lak en is dat nog verkrijgbaar om wijzers te kunnen herstellen?
ik heb wel eens auto kleurlak gebruikt, maar dat droogt enorm snel
je moet eerst even uitproberen hoelang je nog in die “lak” of verf kunt werken
zonder dat het te droog wordt en het oppervlak gaat krassen
gewoon zwarte nagellak gebruiken, gebruik ik ook en werkt prima. Aanbrengen net zoals nieuwe lumen, de wijzer ondersteboven monteren op bijvoorbeeld een stuk penhout(wat ik in een aambeeldje zet) en vervolgens een filmpje trekken vanaf een kant.
Er bestaat overigens wel speciale wijverlak, kost niet zoveel. Die heb ik in het rood staan voor bijvoorbeeld centrale secondewijzers en chronograafwijzers. Dit is echter veel vloeibaarder, dus geschikter om een complete wijzer te lakken. Ik denk dat je het verschil op de wijzer in kwestie niet ziet, ik denk dat nagellak prima voldoen. Mede doordat het wat viscose is, denk ik dal het makkelijker hanteerbaar is.
Tip: in een keer aanbrengen en niet meer aankomen, het droogt en snel als je het verstopt tijdens het drogen wordt het er niet mooier van.
Het is gelukt, dank voor de hulp. Zwarte nagellak is wel wat stroperig. Volgende keer probeer ik de Revell bouwmodel verf. Ik denk dat die net iets dunner is en daardoor makkelijker vloeit zonder de viscositeit te verliezen.