Hi ik ben sinds kort in het bezit van een citizin tsuki yomi. In de beschrijving staat dat de kastmateriaal van super titanium is gemaakt. Ik vraag me of het kwaad kan om hiermee de te zwemmen/ zee in te gaan?
Wat is de waterdichtheid van het horloge ?
Als het boven de 100m is, moet dit geen probleem zijn.
Ik heb een titanium Tudor. Deze heeft veel water gezien maar het verandert niks aan de kast
Even los van de waterdichtheid:
Titanium is corrosiebestendiger dan roestvast staal. Daar kun je meer dan prima mee zwemmen, ook in zee.
Om eea mooi te houden en om schade aan pakkingen te voorkomen is het altijd raadzaam om na het zwemmen in de zee het horloge grondig met zoet water af te spoelen.
Naast het verwijderen van zout is afspoelen goed om zand en andere rommel te verwijderen. Poets nooit een horloge wat vers uit zee komt met een doek of zo. Altijd spoelen, luchtdrogen, en klaar.
Dit horloge is 10 Bar WR dus dat is geen probleem. Persoonlijk zou ik de pushers onder water niet gebruiken.
Ik heb een 100 bar titanium grade 5 Sinn. Dus zeewaterbestendig. Ik doe er alles mee. Met 10 bar zou ik echter niet gaan badderen.
Natuurlijk wel, met 10 Bar WR kun je prima zwemmen.
Waarom niet joh?
100m WR is prima, zelfs voor snorkelen. Sterker nog, de ISO norm voor duikhorloges is 100m.
Ik zwem liever met een 50m wr horloge wat de laatste drie maanden daadwerkelijk gecontroleerd is op waterdichtheid dan met de gemiddelde zes jaar oude duukert die sinds hij van de band rolde niet meer geserviced is.
100 bar ??? Das 1 KM… daar kun je bijna mee naar de titanic… je hebt echt niet meer dan 10bar nodig… mijn 10 jaar oude Seiko 5 met 10bar met normale kroon ( geen schroef) deed het prima in de zee in Mallorca.
Ik denk dat titanium er juist beter tegen kan dan gewoon rvs
In de jaren 80 was het standaard Titanium Grade 5 al goed genoeg voor deze zwemmers en tot 2000 meters ;
En een leuk artikel op Fratello ; 【F】The IWC Ocean Bund Issued To Elite German Frogmen (fratellowatches.com)
Mooi ( -e techniek ) ook !
Ja en nee. Een horloge met op de wijzerplaat DIVERS 100M (ISO 6425) is tot minimaal 125m (125%) getest gedurende 2 uur. Een WR 100M horloge (ISO 2281) hoeft slechts gedurende 10 minuten tot 100m getest te zijn.
Dat gezegd hebbende; met een WR 100M zou ik zonder twijfel zwemmen. En @tarikk29 wat betreft super titanium, Citizen maakt er ook duikhorloges van dus dat zit wel goed.
De gemiddelde recreatieve duik betekent dat je eens een half uurtje tussen wat goudvissen op maximaal 25 diepte rond lummelt, en daar neem je dan ook nog eens een Suunto of andere computer bij mee.
Dit is een bronzen Panerai na 10 dagen
kitesurfen…
Dus als je horloge goed waterdicht is zit het met titanium zeker wel snor.
Even onder de kraan na afloop en gaan.
Hier een leuk artikel over de Italiaanse Marine die de Citizen NY0040 getest hebben op 500 meter en gewoon netjes bleef lopen…zit wel goed met Citizen
https://www.thedivewatchconnection.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=34616
Oh absoluut, in praktijk maakt het echt helemaal niks uit.
In die zin dat ik toch graag op de suggestie in wil gaan om de Titanic te bezoeken. Dan heb je aan 100m niet genoeg.
Kastmateriaal is totaal irrelevant. Gaat om de pakkingen; kroontubes, glaspakking, dekselpakking.
Aangezien het horloge van titanium is, is het een stuk lichter. Daardoor blijf je beter drijven. Lijkt mij toch ook niet onbelangrijk. Sommige van de enorne duikers die je hier wel eens ziet trekken je gelijk naar de bodem.
Cool, goed om te weten dat mensen die dingen toch gebruiken waar ze voor gemaakt zijn
Heel jammer inderdaad. En dan zijn er ook nog leden die denken dat ze leuk moeten zijn. Echt treurig.