Zwitserland trip deel II - modemburner

Na ons bezoek aan de Jaquet Droz boetiek zijn we op bezoek geweest bij een dame die al jaren een grote authoriteit is op het gebied van emaille. Ze maakt de “Paillonnee” wijzerplaten:

voor Jaquet Droz.

Onderweg van de boetiek naar Anita Porchet…

Hoe kan 't ook anders, in het centrum van Geneve ?!?

De werkplaats van Anita ligt een paar uur buiten Geneve, in een prachtig landelijk gebied. Ik verzeker je dat ze een beter uitzicht heeft vanaf haar werkbank dan de meesten van ons. Het is een bonte verzameling van honderden kleine en grotere potjes met brokjes emaille in alle kleuren van de regenboog. Sommige vele jaren oud en lastig / niet te verkrijgen (in kleine hoeveelheden).

Zoals je kunt zien (direct rechts van de microscoop) werkt Anita ook voor andere merken. Jullie herkennen misschien het model van een wijzerplaat van Vacheron Constantin. We hebben ook wat werk van haar gezien dat ze voor andere top-merken doet: in feite doet ze het betere emaille-werk voor vrijwel alle top-merken: van Patek Philippe en Vacheron Constantin tot Parmigiani en Jaquet Droz… Dit soort vakmensen is kennelijk schaars aan het worden!


De “base plate” voor de Paillonnee wijzerplaat wordt gegraveerd en al aangeleverd door Jaquet Droz.
Als eerste brengt ze hierop een paar lagen transparant diep-blauwe email aan. Na elke laag gaat 't in de oven om te bakken… Totaal een keer of 15 !!

De eerste en tweede stap:

Hierna worden de “paillons” aangebracht. Dit zijn de kleine gouden versieringen. Deze zijn origineel uit de tijd van Pierre Jaquet Droz - antiek dus… op = op.

De rode en witte accenten zijn ook email en worden na de gouden paillons aangebracht. Uiteindelijk wordt 't hele spul afgedekt met enkele lagen transparant email.
Dit alles aan de hand van een design van Manuel Emch (general director van JD) en met de hand door mevrouw Porchet aangebracht. Misschien niet een ieders smaak, maar wel een indrukwekkend stuk vakwerk!!


Dit zijn alle flesjes met de overgebleven paillons. Voor een Petite Heure Minute zoals hierboven heeft ze ongeveer 200 paillons nodig, van verschillende soorten natuurlijk.
Als de flesjes leeg zijn, is het gedaan met deze paillonnee wijzerplaten van JD :frowning:


De verschillende soorten…


Anita Porchet aan het werk…


Wat voorbeelden van transparant email op guillochee ondergrond. Fraaie kleuren !!

“Cloisonnee” is een techniek waarbij een “hekje” van dun, plat goud-draad rechtop een ondergrond wordt gezet. Met dit “hekje” worden patronen getekend, die later opgevuld worden met email. Een tijdrovend en gecompliceerd proces: je kunt geen rechte lijnen maken (anders valt 't hekje om) en tijdens het “vullen” moeten altijd beide kanten van 't hekje tot dezelfde hoogte gevuld worden met de email-pap voordat 't de oven ingaat, anders valt 't hekje om.

Links kun je de ondergrond met de gouden “hekjes” zien, rechts zoals 't er uiteindelijk uit komt te zien.
Het hele spul wordt wederom bedekt met transparant email (= glas…) en gepolijst tot de bovenkant van het hekje gelijk ligt met de bovenkant van het transparante email, zodat het gouden draadje mooi glinstert…
Nodeloos te zeggen dat dit ook een tijdrovend verhaal is.

Nog een paar miniatuurtjes van haar hand:

We hebben foto’s gezien van een pocketwatch voor Patek Philippe waarin al deze technieken gebruikt werden. We konden 't helaas niet fotograferen.

  • transparant email
  • “free painting” zoals het meisje van Vermeer hierboven
  • cloisonnee.
    Zag er fantastisch uit… Het was een uniek exemplaar voor een verzamelaar… Een van jullie toevallig een PP pocketwatch met email achterkant gekocht recentelijk :slight_smile: ??

Voor de volledigheid: Anita werkt alleen en is zeer selectief in de opdrachten die ze aanneemt. De wachtlijst van grote merken bij haar is nu aanzienlijk.
Een paillonnee wijzerplaat voor JD kost haar een dag of drie-vier, een stuk zoals het Vermeer-replicaatje een volle week. Haar productie is dus behoorlijk beperkt…

Het is misschien niet allemaal mijn persoonlijke smaak, maar ik heb wel zeer veel waardering gekregen voor het unieke vakwerk dat deze vrouw levert.

Ook interessant om te zien dat, wanneer je een klokje koopt met dit soort emaille versieringen, het waarschijnlijk bij mevrouw Porchet vandaan komt, of het nou Patek Philippe, Vacheron Constantin of Jaquet Droz is :slight_smile:

Groet
Mark

Prachtig Mark bedankt ! (tu)

Wow, wat een pracht verhaal met goede foto’s van een stukje vakwerk. Dit zijn nu dingen waar je niet echt bij stil staat.

super , mooie foto’s en leuk zo te zien

hartstikke mooie foto’s ( volgens mij had ik dat al gezegd, maar mijn post staat er niet meer bij…)

Prachtig prachtig prachtig!!! Op naar deel III ! :smiley:

geweldig verhaal en prachtige foto’s. ook hierom is het fantastisch om een forumbezoeker te zijn.
groet
Harald

Mooi mooi mooi,

Mark mijn oprechte complimenten voor de verslagen.
Ik heb heel veel waardering voor de horlogiteiten.

Tony

We want more! We want more! Foto’s zijn echt heel mooi! Benieuwd naar de volgende repo! Kun je alvast een hint geven?

'Tuurlijk…
De heer in de vorige hint was inderdaad Philippe Dufour. Zit nog in de pijplijn…

Volgende deel zal gaan over Daniel Haas - de “stone cutter”, verantwoordelijk voor de meteorite, aventurine en petrified palmtree (geen grap!!) wijzerplaten. Hopelijk morgen wat tijd om nog wat foto’s te re-sizen e.d.

Dank voor alle positieve feedback… Maakt 't allemaal de moeite waard :slight_smile:

Groet
Mark

Prachtig gedetailleerde beschrijving…
Goed dat er nog zulke handwerklieden zijn…

gr,
hans mennink

Prachtige verslagen waarvoor dank.
Vele van de specialiteiten gebeuren dikwijls buiten de fabriek in een kleine atelier.

Het emailleren is een specialiteit op zich. In het Pateck museum in Génève zijn vele voorbeelden te zien van deze kunststukjes van 17 tot 19 é eeuw. Echte schilderijtjes en met de grootste precisie.
Het is de moeite eens op de site van dit museum te kijken.

Ik blijf de gewone egale wit en zwart geemaileerde wijzerplaten het mooist vinden. Ik heb wel eens gelezen over het zeer bewerkelijke en ambachtelijke proces van emailleren en destijds bij het bezoek aan het PP museum veel geemailleerde stukken gezien. Het vakwerk daarop is inderdaad ongekend en het is een verdwijnend ambacht helaas. Prachtig om te zien!

Emaille, prachtig!!!

Zou zelf ook nog weleens zoiets willen hebben op 'n horloge, enig idee wat zoiets mag kosten?

Mark, ook ditmaal weer een mooie reportage. Heel duidelijk en zo zie je weer waarvoor je betaald. Echt handwerk en zeer precies werk. Een ware kunst. Bedankt voor de foto’s.

Denk dat je in combinatie met een horloge ver over de 10mille zit.

Fantastisch verhaal Mark! Bedankt dat je ons hiervan laat meegenieten, de moeite waard!

De horloge’s met paillonnee wijzerplaat gaan weg voor ongeveer 18,000 - 20,000 dollar…

Groet
Mark

MarkV Schreef:

De horloge’s met paillonnee wijzerplaat gaan weg
voor ongeveer 18,000 - 20,000 dollar…

Groet
Mark

Dat is veel geld, maar zo te zien aan de foto’s is het dat dubbel en dwars waard. Voor mij wordt het helaas nog even wat langer doorsparen… :smiley:

Nier in de verkoop doen dan maar ?!?

Groet
Mark