Zwitserland trip deel III - modemburner

Allereerst een heel klein beetje achtergrond:

Pierre Jaquet Droz was een horlogemaker die leefde van 1721 tot 1790. Hij werd bekend door horloges en “automatons”. Dit zijn mechaninsche sculpturen die redelijk natuurgetrouw bewegen en ook geluid maken.
Hij werkte met een groep mensen in Geneve, Parijs en Londen. Meerdere gecompliceerde horloges en automatons zijn naar China gegaan. De keizer bleek nogal een fan van zijn werk te zijn :slight_smile:

Het “merk” Jaquet Droz is rond 2000 door de Swatch groep overgenomen. Toen is Manuel Emch aan het roer komen te staan, waarna de collectie een heel ander gezicht is gaan krijgen: de collectie kreeg toen een duidelijker band met de originele werken van Jaquet Droz en een meer herkenbaar karakter. Er zijn nog wat “pre-Swatch” modellen te vinden hier en daar, maar die zijn toch van een ander nivo dan de recente collectie voor wat betreft afwerking. Ook de vormgeving is duidelijk anders (tonneau-vormige kasten zijn zonder uitzondering “pre-Swatch”).

Okay, tot zover een beetje achtergrond… Terug naar onze trip van vorige week.

Na het bezoek aan Anita Porchet waren we uitgenodigd voor een diner met het team van JD.

Op rechts, met bril & blauw shirt Manuel Emch. Verder was Laurent, verantwoordeling voor “ontwikkeling” er… Men is bezig met een in-house uurwerk, maar dat zal nog wel enkele jaren duren.

Het hotel was fraai gelegen aan het meer van Neuchatel…

Manuel’s horloge is de “E.A. I/III”. Dat betekent zoveel als “het eerste van drie prototypes”.

Na een goede nachtrust zijn we ontvangen in het hoofdkantoor van Jaquet Droz, aan de rue Jaquet Droz (hoe kan 't ook anders) in La Chaux-de-Fond.
Hier heeft men een fraaie verzameling van het werk van de originele Jaquet Droz. Zowel horloges als automatons.


Originele Paillonnee decoratie, uit de 18e eeuw. De kleuren zijn net zo fraai als de nieuwe Paillonee-wijzerplaten van de huidige horloges.

Met zijn hedendaagse broertje:


De originele “Grande Seconde”… Wat voor mij bewijst wat voor tijdloos design dit is.

Hier met zijn moderne broer, mijn eigen Grande Seconde in witgoud:

Misschien niet een ieders smaak, maar wel weer een bijzonder fraai stukje afwerking !!

Het team van JD legt geduldig uit wat voor moois ze allemaal in de kluis hebben, en laten ons rustig de stukken aanraken (“deze is vorig jaar aangekocht voor ongeveer een miljoen dollar. Pak 'm gerust op”… Euhh… ik kan 'm zo ook wel zien…)

Nog een paar fraaie exemplaren:

Men had een speciale verrassing voor ons: na licht aandringen van onze kant kwamen ook twee automatons uit de kluis…


Als het mechaniek in werking wordt gezet, fluiten en bewegen de vogels vrolijk.

Het hele spul hoort natuurlijk, zoals elke vogelkooi, aan het plafond te hangen. Onderop zit dus de wijzerplaat van de klok !

Een blik op het mechaniek. Denk er even aan dat dit handwerk uit de 18e eeuw is!

De andere automaton was wat kleiner.

Als het mechaniek in werking wordt gezet, opent het “eitje” en fluiten / bewegen de vogels etc.
Bij de restauratie is besloten om het mechanisme zichtbaar te maken. Oorspronkelijk was dit stuk onderdeel van een groter geheel en was het mechaniek niet zichtbaar.


Aan de voorkant van het mechaniek kun je kleine blaasbalgje zien voor de lucht naar de “fluitjes”.

De automatons zijn nogal gevoelig voor vochtigheid. Men kon niet garanderen dat ze ook werkelijk zouden werken, gezien de omstandigheden in het kantoor. Na wederom enig aandringen van onze kant (“we zijn hier ook niet elke dag…”) werden ze allebei in werking gezet door de staf van JD. Beide automatons vertoonden hun kunstjes zonder haperingen…

Er werden ons nog enkele nieuwe ontwikkelingen getoond, maar er is ons met klem gevraagd hier geen ruchtbaarheid aan te geven. Het volstaat te zeggen dat er op Basel enkele interessante nieuwe stukken te zien zullen zijn, voortbordurend op zowel de historie van Jaquet Droz als de know-how binnen de Swatch groep.

De tijd vloog - na een kort vragen rondje (de openheid waarmee onze vragen beantwoord werden was groot!) was het tijd voor de volgende etappe in onze reis rond de Vallee du Joux…

Wordt vervolgd in deel IV.

Groet
Mark

Weer leuk om te lezen Mark, ik ben al weer benieuwd naar het verhaal van morgen.

super …allemaal kunstwerkjes opzich…op naar de volgende :smiley:

Holy Moly, wat een kunstwerkjes.
Het begrip kleine sekonde krijgt zo een heel andere betekenis…

Hoeveel moois kun je verwerken binnen een week???

Wederom bedankt voor het verslag en de foto’s

gr,
Hans Mennink

Bedankt hoor dat je de moeite neemt om deze reis met ons te delen!

Gerwin

Die vogelkooi… had mijn Oma nog maar zoiets hangen in d’r kamer! :smiley:

Weer een prachtige reportage. Veel moois gezien!

Er schijnt nog wat in de “verboden stad” te hangen, maar JD weet ook niet precies welke… Anders zou 't geen verboden stad meer zijn natuurlijk.

De Swatch group heeft iemand in dienst die continue op zoek is naar stukken die beschikbaar komen op veilingen e.d. die interessant zijn voor de merken van de groep: oude meuk van Breguet, Jaquet Droz etc worden door hem (indien interessant) gekocht. Natuurlijk tegen het budget van desbetreffende merk :slight_smile: Lijkt me leuke baan !!

Groet
Mark

Graag gedaan!

groet
Mark

Prachtig reisverslag van jullie trip in die Schweiz (tu) Mark
Dat zouden meer mensen moeten doen :slight_smile:
Zie ik 't goed dat Rob van G. na deel 1 niet meer op de foto’s voorkomt ?

Groet & Dank voor al dat moois,
André

Prachtig, echte kunstwerkjes! Is deze reis voor business or pleasure (dat laatste in ieder geval lijkt me)?

Kunst met de hoofdletter K van Kunst deze fraaie klokken en horloges.

Arjay

Wederom een verademing Mark bedankt !

Ten eerste wil ik even zeggen dat ik het een hele leuke en interessante reportage vind. Echt mooie stukken hoor! Ga vooral zo door.
Ten tweede wil ik het even hebben over de afwerking van dit klokje:

Die is namelijk heeeeeeel mooi/goed. Wat een oog voor detail zeg. Dat wilde ik even zeggen

Heel interessant en leuk om te volgen, fantastisch dat je de moeite neemt Mark!

Ja. We hebben JD bezocht, maar ook enkele andere “independents”… daarvan volgen de verslagen binnenkort :slight_smile:

Groet
Mark

Rob van G ken ik niet… die komt op deel I ook niet voor denk ik ?!?

Groet
Mark

Purely pleasure…

groet
Mark

Op de groepsfoto in deel 1 staat hij 2de van links (met bril)
anders moet 't zijn tweeling broer zijn :slight_smile:
groet, André