Zwitsers zakhorloge

Goedenavond iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum dus ik zal me eerst even voorstellen. Mijn naam is Bram en ik ben 17 jaar oud. Ik ben niet echt een horlogeverzamelaar maar ik ben wel geïnteresseerd in antieke zakhorloges. Vorig jaar kocht ik een spoorweghorloge en liet deze restaureren. Dat was het moment wanneer ik meer geïnteresseerd raakte in deze prachtige stukjes techniek.

Vandaag heb ik van een collega van mijn vader dit zwitserse zakhorloge uit de jaren 1920 gekregen. De kast is gemaakt uit 0.800 zilver en niello. Het horloge is nog in werkende staat.
Nu heb ik een aantal vragen over dit horloge.
-Hoe stel ik de tijd in? Er zit namelijk geen knopje op de zijkant van de kast of een hendeltje bij het glas.
-Hoeveel is dit horloge ongeveer waard?
-Kan het kleine stukje waar het niello mist nog gerepareerd worden?
Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

Met vriendelijke groeten,
Bram Van de Veire

1 like

1 like

-Hoe stel ik de tijd in? Er zit namelijk geen knopje op de zijkant van de kast of een hendeltje bij het glas.
Kroon trekken.

-Hoeveel is dit horloge ongeveer waard?
Zilver gewicht waard.

-Kan het kleine stukje waar het niello mist nog gerepareerd worden?
Nee, maar men kan zwarte verf gebruiken.

Mvg,
BD

2 likes

Wel n heel leuk zakhorloge! :+1: Ik was er nooit echt in geïnteresseerd, maar begin het toch steeds meer te waarderen! :ok_hand:

Welkom Bram :v:t4:

Dit is de waarde ;).

Tja… ik denk dat alles te repareren valt. Lijkt me ansich mogelijk om (als iemand zo gek zou zijn) het zakhorloge uit elkaar te halen, opnieuw neillo aan te brengen, te verhitten en de kast opnieuw te polijsten zodat de neillo in de groeven over blijft. Maarja… dit is gekkenwerk

Verder wens ik je veel plezier op dit forum :).

Niello, of “niellage” in frans, is lood oxyde die tijdens het kast maken is tot melting point gewarmt om vloeibaar te worden en dan laten verkouden, zoals voor enamel. Maar dan moet de kast geschuurd zijn om de opervlakte weer vlak te krijgen. Het kan dus nooit als origineel hersteld worden.
Wat betreft het uurwerk hier kan natuurlijk alles hersteld worden als het nodig is. :slight_smile:

1 like

Bedankt voor jullie hulp en het warme welkom!
Kan ik de kast gewoon schoonmaken met zilverpoets of heb ik een speciaal product nodig voor de niello? (Ik heb nog nooit een horloge zoals deze gehad :sweat_smile:)

Groeten Bram

De zilverprijs stelt niet zo veel voor, aan een zakhorloge zit meestal voor nog geen twee tientjes zilver. Nu is het horloge ook niet veel meer waard, maar misschien toch wel 3 tientjes :wink:

1 like

Nee niets bijzonder. Geen vloeistoff binnen laten natuurlijk.
En mooi ketting ook :wink:

:wave: