Zwitserse export van horloges daalt fors

Zwitserse horlogefabrikanten hebben fors minder weten te verkopen in het buitenland. De export daalde in mei met 9,7 procent in vergelijking met een jaar eerder.

Hele bericht hier…

Citaat: ‘Ook extreem dure zakuurwerken van meer dan 3.000 frank waren een stuk minder in trek.’

Idd, extreem die zakuurwerken

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Nog wat duiding over dit onderwerp. Komt uit de WatchTime van deze maand.

Copyright Watchtime

Dit past precies in de eerdere analyse dat veel mensen verwachtte dat in de prijscategorie 200-500 frank (voor Swiss Made het Entry Level segment) er flinke concurrentie zou komen door de Smartwatch en soortgelijke connected devices.

Dat dure zakhorloges minder in trek zijn geloof ik ook wel, lijkt mij ook een niche t.o.v. het mid- en hogere Swiss Made segment. En ook de percentages per regio komt overeen met wat je leest over de marktontwikkelingen B2C in die regio’s.

Ik denk dat dit nog wel een tijdje doorgaat deze daling, wellicht over een half jaar gevolgd door een daling in het volgende segment, zeg maar tot 1500 frank. Maar we hebben geen crisis lees is, gelukkig maar dan :expressionless:

Tja, dat zet dit bericht van gisteren weer in een ander perspectief :smiling_imp:

INDUSTRY NEWS - Swatch/ETA Announces Possible Increase in Mechanical Movement Deliveries
Mon, 20 June 2016 13:19

ZURICH (Reuters) - Swatch Group SA said on Monday Swiss competition
authority Weko was examining if the world’s biggest watchmaker might be
allowed to again deliver more mechanical movements to its customers than
was set out in an agreement on the phasing-out of deliveries struck in
2013.

Swatch’s ETA unit still supplies the lion’s share of mechanical watch
movements – the tiny mechanisms that make a watch tick without help of a
battery – to the industry.

Rivals have also built up production capacity in recent years after Swatch got the green light to phase out deliveries.

There is currently an oversupply of movements due to the weak global demand for luxury watches.

“Weko is currently examining if a certain liberalization of the mutual
agreement is possible given the structural change that has taken place
in the area of mechanical movements,” Swatch Group said in reply to an
inquiry from Reuters.

Swatch said a liberalization of movement delivery rules would allow it
to better meet the needs of its watch movement unit ETA’s third party
customers.

Original article on Reuters. Copyright 2016.

Goeie zaak. Nu hopen dat er een aantal luchtbellen ploffen.

Ik denk dat ze ondertussen de concurrentie een aardig steuntje in de rug gegeven hebben. Zowel Miyota als Sellita hebben er aardig wat afnemers erbij gekregen. Ik betwijfel of derde partijen zich opnieuw afhankelijk willen gaan maken van een partij die niet betrouwbaar is gebleken.

3 likes

Weer een grote jongen die de creativiteit van zijn concurrenten schromelijk onderschat heeft. Want vergeet ook Ronda niet, die een mechanische evenknie van een ETA in ontwikkeling heeft.

5 likes

Want…

Normalisatie van de prijzen. Elk jaar 10% er bij slaat nergens op en de mythe dat bepaalde horloges alleen maar meer waard worden mag ook best doorgeprikt worden.

1 like

Daar zitten verzamelaars met een collectie klokjes niet op te wachten :slight_smile:

Da’s dan een gevalletje helaas pindakaas. Als het echte verzamelaars zijn zul je ze niet horen…

3 likes

Als je het allemaal zo leest lijkt het me toch dat de bureaucratische structuur van de Zwitserse overheid een belemmerende factor is. Commissie hier Commissie daar om de industrie te reguleren en voor je het weet heb je een trage moloch, die niet in staat is snel te reageren op veranderende situaties.

1 like

Want…?
Heb je toch geen last van? Maakt jou het uit of iemand 10k betaald voor een klok die 10jr geleden de helft waard was.
Of wil je ook graag een klok die in de bubbel zit :thinking:

Horloges beschouw ik als hobby en niet als belegging of speculatiemiddel. Categorie tulpenbollen. Ik heb dus niks met mensen met een Rolex in de kluis. Dragen dat ding!

2 likes

Wellicht ook wat invloed van de opkomende smart watch markt? Prijscorrectie lijkt mij niet logisch in een tijd dat de economie weer aantrekt…

De jaarlijkse prijscorrectie naar boven, in een economisch mindere periode, was natuurlijk ook niet echt logisch :sunglasses:

1 like

Nederland gaat wel een beetje tegen de trend in. Belangrijkste omzetverlies is Hong Kong.

De vermoedelijke oorzaak is een forum vol met liefhebbers die dagelijks naar een N.A. aan het zoeken zijn… :astonished:

2 likes