Een jaar geleden koste een CHF 0.70 euro cent. Nu is dat ruim 90 cent. 30 % hoger.
Dat zal ook zijn weerslag vinden in de horloge verkopen lijkt mij.
Misschien niet direct maar de prijzen voor Zwitserse horloges moeten toch omhoog gaan. Hebben jullie daar al iets van gezien.
Beïnvloedt deze stijging van de CHF op een andere manier jullie uitgavenpatroon, bijvoorbeeld door niet meer in Zwitserland te gaan skieën deze winter.
De forse prijsstijging bij de Zwitserse horlogemerken heeft zeker te maken met de koersverhouding CHF en Euro. Zwitsers willen nl niet minder geld voor hun product krijgen als gevolg van dit ‘koersprobleem’ dus gaan de prijzen fors omhoog.
Ik zelf ga zeker niet meer naar Zwitserland voor de wintersport. Het is al jaren abnormaal duur daar, zo duur dat ik niet iedere avond uit eten ging. Iets wat ik al jaren wel doe op vakanties.
Daarnaast vind ik de Zwitsers nu niet direct (meer?) het meest gastvrije volk.
Noorwegen, dat is pas duur, maar wel hele fijne mensen (eentje uitgezonderd, maar die ken ik niet), en ze maken nauwelijks of geen horloges.
Wel een geweldig vakantie land, ook voor wintersport.
Ik ben helaas geïnfecteerd met het Zwitserland virus Ben gek van horloges, zakmessen en wintersport. Op het moment heb ik echter geen puur Zwitserse horloges, allemaal ook met japans / chinees uurwerk geloof ik.
Deze winter ga ik echter voor het eerst naar Italië op wintersport, dus ben benieuwd. En daar weten ze ook wel wat van horloges gelukkig
OT: Het is natuurlijk jammer maar gelukkig zal ik er niet direct mee te maken krijg omdat ik altijd probeer mijn klokjes op de 2e hands markt te vergaren.
De prijzen zijn zeker omhoog gegaan, niet alleen voor Swiss Made, maar ook van de zaken uit Azie. Ik merk het bij mijn leveranciers voor nieuwe orders. Neem de Prometheus Recon 5 die ik had ingediend voor Limited, deze heeft echt een hogere kostprijs gekregen dan vorige serie.
Voor een groot deel te verklaren uit duurdere prijs van uurwerken (ETA heeft verhoogt) icm wisselkoers.
Ik ben helaas geïnfecteerd met het Zwitserland
virus Ben gek van horloges, zakmessen en
wintersport. Op het moment heb ik echter geen puur
Zwitserse horloges, allemaal ook met japans /
chinees uurwerk geloof ik.
Deze winter ga ik echter voor het eerst naar
Italië op wintersport, dus ben benieuwd. En daar
weten ze ook wel wat van horloges gelukkig
En voor horlogewinkels ga maar eens naar Florence iedere italiaan draagt een rolex en het barst er van de horlogewinkels (waaronder de originele panerai winkel waar t allemaal begonnen is). (nee ik werk niet voor de VVV van florence…)
Ik merk het aan de waarde van een horloge van me.
Ik heb op 4-7 naar de waarde gekeken en vandaag ook weer en hij is nu dus 459,10 euro meer waard. Gaat best snel dacht ik. Toch leuk om te weten. Niet dat ik aan verkopen denk.
Gisteren gehoord op het beursnieuws dat de Zwitsers hun munteenheid gaan ‘koppelen’ aan de Euro om de stijging te beperken en hun producten interessant te houden voor de export. Wat dit uiteindelijk gaat doen met de horlogemarkt weet ik even niet, maar het lijkt erop dat ze ervan bewust zijn dat het de pan uitrijst…
Er stond vorige week ook een interessante artikel hierover in de, ik meen, International Herald Tribune. Zwitserland schijnt het echt te merken omdat de export van onder meer horloges drastisch verminderd is sinds de stijging.