Zwitserse grenscontroles

Voor degene die eens een gokje willen wagen en hun horloge in Zwitserland willen kopen is dit misschien goed nieuws.

Eergisteren in de NRC (p. 4):

Zwitserland stopt met controles op het personenverkeer langs zijn landsgrenzen op 12 december en op luchthavens op 29 maart. Daarover is gisteren overeenstemming bereikt met de Europese Unie. De maatregel vloeit voort uit toetreding van Zwitserland tot het Verdrag van Schengen, waarin EU-landen de afschaffing van controles op het personenverkeer langs hun binnengrenzen hebben geregeld. Zwitserland is geen lidstaat van de EU, maar de bevolking koos in 2005 in een referendum wel voor aansluiting bij ‘Schengen’.

Dat geldt voor het personenverkeer. Niet voor de klokjes die je meeneemt. En trouwens, voor diegene die zijn klokje daar gaat kopen maakt het niets uit hoor.
Er zaten toch al geen uitvoerrechten op :)o

Als je in Zwitserland privé een horloge aanschaft, doe je hem toch gewoon om je pols. Op Zürich airport of Schiphol heeft echt nog nooit iemand tegen mij gezegd ‘laat eens zien wat daar aan uw pols hangt’.

Arjen Schreef:

Als je in Zwitserland privé een horloge aanschaft,
doe je hem toch gewoon om je pols. Op Zürich
airport of Schiphol heeft echt nog nooit iemand
tegen mij gezegd ‘laat eens zien wat daar aan uw
pols hangt’.

Je laat de doos en de papieren toch niet achter? Maar ja, da’s dan weer zo klein; moeten ze je hele bagage gaan doorzoeken…

Precies. En dat doen ze dus niet. :slight_smile:

Frédéric Schreef:

Arjen Schreef:


Als je in Zwitserland privé een horloge
aanschaft,
doe je hem toch gewoon om je pols. Op Zürich
airport of Schiphol heeft echt nog nooit iemand
tegen mij gezegd ‘laat eens zien wat daar aan
uw
pols hangt’.

Je laat de doos en de papieren toch niet achter?
Maar ja, da’s dan weer zo klein; moeten ze je hele
bagage gaan doorzoeken…

Wat ook al eens gedaan wordt als het écht een grote doos is: ( sommige horloges zijn serieus ingepakt hoor ! :wink: )

  • Horloge om je pols
  • Lege doos vanuit het desbetreffende land naar jezelf verzenden.

kijk ik vind import belasting ook diefstal maar het hele punt is niet jouw vertrek uit zwitserland maar binnenkomen in de of nl vanuit een niet EU land.
nou valt dat over de weg wel mee denk ik maar vliegen op schiphol is iets anders.
die marechaussee verveelt zich toch al de pokken dus als je met een duur klokje binnenkomt hebben ze het gevoel dat ze iets doen als jij van je 19% bestolen wordt.
de enige tegenprestatie die de nl overheid daarvoor verricht is je lastig vallen. werkelijk de problemen buiten de deur houden lukt ze al jaren niet meer, lees de T met recente berichten over de italiaanse maffia die in nl zijn plekje zoekt.
maar dat terzijde.

Willem, de marechaussee is niet zo geïnteresseerd in het horloge dat jij draagt als je via Schiphol NL binnenkomt. 't Is meer de Douane die je daarover aan de tand voelt. Het is mij wel een keer overkomen dat een douanier naar mijn horloge wilde kijken toen ik met opgestroopte mouwen door de Douane liep op Schiphol. Toen hij zag dat het een gedragen horloge was (een Citizen-duiker), kon ik doorlopen.

je hebt gelijk
douane mensjes

Idd ik woon in het buitenland en helaas vlieg ik maandelijks meerdere malen over vershillende landen en over shiphol, daar ik doorgaans op schiphol er ff uitloop, en altijd door de customs loop, heb ik nog nooit meegemaakt dat ik ooit ben gevraagd voor een aankoopbon van mijn horloge.

het is idd gewoon een kwestie van om je pols hebben, wat al betekend dat het niet meer als nieuw word geclasifiseerd. andersom werk het ook, uitvoeren van je horloge en het willen laten stempelen van het verlaten van de eu, voor een tax refund en je hebt het om je pols met je doos etc bij je kan je ook vergeten.

Ik ben wel eens aangehouden bij de grens. Maar dit was door de Duitse Douane. Je betaald toch invoerrechten aan het land waar je naartoe exporteert? Dus in dit geval de douane van de omliggende landen.

Dus je kan vanaf nu veilig alles meenemen naar Zwitserland alleen eruit blijft even lastig…

Even de dingen op een rijtje zetten

De verandering betreft het Schengen verdrag. D.w.z. dat regelmatige contrôles van PERSONEN afgeschaft worden.
Aangezien Zwitserland NIET lid van de EU is, blijven douane-contrôles gewoon mogelijk en zullen ook regelmatig gedaan worden.
Als je wilt kun je in Zwitserland een horloge kopen en aan de verkoper een formulier voor de restitutie van de Zwitserse BTW vragen. Dit moet aan de grens gestempeld worden.
Ben je met de auto onderweg ziet de Duitse of Franse douaneman of -vrouw dat je iets laat stempelen bij de Zwitsers en is er een geheide kans, dat je de vraag te horen krijgt wat je meebrengt. Als je “niks” zegt en je wordt gecontroleerd zijn de poppen aan 't dansen.
Ga je met het vliegtuig, bestaat de mogelijkheid (als je net een Patek of iets in die prijsklasse hebt gekocht), dat de Zwitsers een collegiaal mailtje naar Nederland sturen (zou niet de eerste keer zijn)
Dus verwacht er niet te veel van.

En reken nog even na: de BTW in Zwitserland is slechts 7,6% dus kun je beter even een leuke prijs vragen en de BTW de BTW laten.

En de doos bij je volgende bezoek meenemen.

Houd er verder rekening mee, dat je binnenkort p.p. voor 300€ (als je met de auto bent, met het vliegtuig wat meer) mee mag nemen, maar dat je niet één artikel van 600€ door 2 personen kan laten meenemen.

Ik woon al jaren in Zwitserland, ga regelmatig over de grens en zie regelmatig mensen met schaapachtige gezichten bij hun auto staan, die door Zwitserse of Duitse douanemensen uit elkaar worden gehaald.
En dat gaat met Schengen niet veranderen.