Zwitserse horloge-export daalt in 2015

Wat al voorspeld en verwacht was/werd…

Timepieces costing 200 francs to 500 francs – which comprise about 15
percent of volumes – suffered the most last month, slumping 15 percent.

-> Artikel

1 like

Zoals verwacht en ook hier voorspeld: het lagere segment krijgt last van de Smartwatch als alternatief.

1 like

Ik denk eerder dat het lagere segment last heeft van het feit dat mensen geen horloge meer dragen maar hun telefoon gebruiken.

1 like

Ik las een poosje geleden dat de Zwitserse industrie het moeilijk heeft.

1 like

duurdere frank ook he …

1 like

Dit zijn mutaties in franken. Daar kunnen ( en zullen) ook koerswisselingen en prijsmuaties een rol spelen. Helaas zien we zelden dit soort overzichtjes in aantallen geëxporteerde horloges. Dat zou meer inzicht geven.

1 like

DAT is nog steeds een taboe, helaas …

Dat denk ik niet. Dat was de afgelopen 10 jaar zo, maar op dit moment is de daling in mijn optiek te ‘danken’ aan smartwatches. Verder geen probleem, als de luxery watches markt maar blijft bestaan :slight_smile:

Dat argument van ‘mensen die tegenwoordig op hun smartphone’ kijken snap ik nooit zo: ik heb altijd het idee dat dat type voor de introductie van de smartphone eerder naar de Kijkshop ging voor een horloge, dan naar de Schaap & Citroen (en dus bij voorbaat al niet in de grafiek zou moeten zitten). 2015 lijkt me dus franken kwestie.

Een combinatie van smart watch, hogere franken en minder vraag vanuit China. Als er een schatting wordt gemaakt van 2,5-6 mln stuks apple watches verkocht. Dan gaat er behoorlijk stuk omzet weg van horloge liefhebbers. Zo’n apple watch kost gauw €400. Die zie ik niet zo gauw in een kijkshop.